کد خبر: 1035311
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۶
«مایک پمپئو» وزیر خارجه امریکا روز شنبه در بیانیه‌ای توسعه گستره تحریم فلزات ایران را اعلام کرد. در بیانیه پمپئو آمده: «برنامه‌های نظامی، موشکی و هسته‌ای ایران تهدیدی مستمر برای امنیت جهان به شمار می‌آید.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: امریکای ترامپ در روز‌های آخر حضور او در کاخ سفید در حال تشدید تحریم‌های ایران است. تازه‌ترین اقدام، تصمیم مایک پمپئو، وزیر خارجه ترامپ است که گستره تحریم‌های اعمالی علیه ایران در بخش فلزات را گسترش داده است. امریکای بایدن، اما در روندی کاملاً متفاوت گفته می‌شود حتی قبل از ورود به کاخ سفید مذاکرات پشت پرده با ایران را شروع کرده است. این را البته منابع اسرائیلی می‌گویند که نگران بازگشت مجدد کاخ سفید به توافق هسته‌ای هستند. تهران سوای اینکه گفته برای بازگشت بایدن به برجام لحظه‌شماری نمی‌کند، این را هم روشن کرده که چنین بازگشتی «بدون برداشتن تحریم‌ها فقط به‌نفع امریکاست.» در این بین، اروپاییان که بوی برجام به مشام‌شان خورده، بازی تکراری «پلیس خوب-پلیس بد» را شروع کرده‌اند. وزیر خارجه فرانسه که هنوز نقش لوران فابیوس سلف او از خاطره تاریخی ایرانیان پاک نشده، روز شنبه گفت‌: «احیای توافق هسته‌ای کافی نیست. لازم است گفتگو‌های سختی درباره فعالیت‌های منطقه‌ای و موشکی بالستیک ایران داشته باشیم.»

«مایک پمپئو» وزیر خارجه امریکا روز شنبه در بیانیه‌ای توسعه گستره تحریم فلزات ایران را اعلام کرد. در بیانیه پمپئو آمده: «برنامه‌های نظامی، موشکی و هسته‌ای ایران تهدیدی مستمر برای امنیت جهان به شمار می‌آید. با هدف مقابله با این تهدیدات، من محدوده تحریم‌های مرتبط با فلزات ایران در وزارت خارجه را گسترش می‌دهم.»‌تصمیم وزارت خارجه امریکا که ۱۵ فلز جدید را در فهرست تحریم‌های امریکا قرار داده، ظاهراً واکنشی به بیانیه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که در آن، اعلام شده که ایران انجام فعالیت‌های تحقیق و توسعه روی تولید اورانیوم فلزی را شروع کرده است. رافائل گروسی، مدیرکل آژانس گفته که ایران تحقیق و توسعه را «به عنوان بخشی از هدف اعلامی جهت طراحی نوع پیشرفته سوخت برای رآکتور تحقیقاتی تهران» شروع کرده است. «کاظم غریب‌آبادی» نماینده ایران در آژانس ضمن تأیید این موضوع گفته که تمامی این مراحل به اطلاع آژانس رسیده و می‌رسد و بازرسان نیز سه روز قبل، از کارخانه تولید صفحه سوخت بازدید کرده‌اند.

واکنش تروئیکا

اروپاییان در واکنش به شروع تحقیق و توسعه ایران روی تولید اورانیوم فلزی، از این اقدام ایران عمیقاً ابراز نگرانی کرده و از تهران خواسته‌اند به تعهدات برجامی خود بازگردد. در بیانیه تروئیکای اروپایی شامل فرانسه، آلمان و انگلیس آمده است: «ایران هیچ استفاده غیرنظامی موثقی از اورانیوم فلزی ندارد. تولید اورانیوم فلزی به صورت بالقوه دلالت‌های نظامی جدی دارد. تحت برجام ایران متعهد شد که به مدت ۱۵ سال در زمینه تولید اورانیوم فلزی یا انجام تحقیق و توسعه درباره متالورژی (فلزشناسی) اورانیوم فعالیت نکند.» سازمان انرژی اتمی ایران در پاسخ به بیانیه اروپاییان گفته که موضوع کارخانه تولید اورانیوم فلزی بخشی از ماده ۴ «قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران» است که اخیراً مجلس شورای اسلامی آن را تصویب کرده و از این جهت، مجلس ایران دولت را «موظف» کرده که چنین اقدامی انجام دهد.

بایدن هماهنگ با تل‌آویو در حال مذاکره

در شرایطی که دولت ترامپ با برنامه هفتگی تشدید تحریم‌ها علیه ایران، فشار‌ها را بر ایران تشدید کرده، تهران طی هفته‌های اخیر با تعدیل تعهدات برجامی، می‌کوشد در مذاکرات احتمالی درباره بازگشت دولت آتی امریکا، اهرم‌های چانه‌زنی خود را تقویت کند؛ رویکردی که البته اولین نشانه‌های موفقیت آن نیز در حال نمایان شدن است. در تل‌آویو، کانال ۱۲ رژیم صهیونیستی در گزارشی مدعی شده که مقام‌هایی از دولت «جو بایدن» که روز چهارشنبه همین هفته کاخ سفید را به دست خواهد گرفت، مذاکرات پشت پرده هسته‌ای با ایران را آغاز کرده‌اند. این شبکه افزوده است به دلیل نگرانی اسرائیل درباره نتیجه احتمالی مذاکرات، تیم بایدن مقام‌های اسرائیلی را در جریان مذاکره قرار داده و آنان را به روز کرده است.

در اروپا اما، شاخک‌های مذاکراتی فرانسه زودتر از دیگران فعال شده و درحال بالا بردن قیمت خود در مذاکرات احتمالی است. «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه که هنوز تصویر ایفای نقش پلیس بد سلف او یعنی لوران فابیوس از ذهن ایرانی‌ها پاک نشده، بامداد یک شنبه با اشاره به گام‌های هسته‌ای اخیر ایران گفت: «ایران در حال کار برای تقویت توانمندی‌های هسته‌ای خود است.» وزیر خارجه فرانسه سپس مدعی شد: «احیای توافق هسته‌ای کافی نیست. لازم است گفتگو‌های سختی درباره فعالیت‌های منطقه‌ای و موشکی بالستیک ایران داشته باشیم.»

سخنان لودریان را وندی‌شرمن هم البته با رویکردی متفاوت تکرار کرده است. شرمن که بایدن او را به عنوان معاون وزیر خارجه درنظر گرفته، گفته که ما باید برپایه برجام به فعالیت‌های موشکی ایران، رفتار‌های بدخواهانه منطقه‌ای و حقوق بشر بپردازیم، موضوعی که نشان می‌دهد به‌رغم برخی خوش‌بینی‌ها در داخل ایران، امریکای بایدن هم به سادگی به برجام برنخواهد گشت. بلومبرگ نیز نوشته که لغو تحریم‌های ایران شامل صادرات نفت در اولویت‌های آخر بایدن قرار دارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار