کد خبر: 1035043
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۱
عضو هیئت سیاست‌گذاری ریاست جمهوری ترکیه معتقد است که آمریکا پس از تحولات ۶ ژانویه وارد یک بحران سیاسی بسیار جدی شده است و ادعای واشنگتن درباره دموکراسی بی پایه و اساس است.

سرویس بین الملل جوان آنلاین: تنها چند روز مانده به پایان ریاست جمهوری دونالد ترامپ، شاهد اعتراضات شدیدی در آمریکا به خصوص واشنگتن پایتخت این کشور هستیم. کشوری که تا پیش از این خود را به عنوان مهد دموکراسی در جهان مطرح می‌کرد حالا با یک دو قطبی شدید در جامعه خود روبه رو شده است.

بی اعتمادی به نتایج اعلامی انتخابات و اعتراض دونالد ترامپ به روند شمارش آرا موجب شد که هفته گذشته -به طور خاص روز ۶ ژانویه- شاهد هجوم جمع زیادی از طرفداران او به کنگره ملی آمریکا باشیم. اما نکته قابل تأمل این است که رئیس جمهور این کشور در حالی روز‌های پایانی عمر سیاسی خود را سپری می‌کند که استیضاح او مطرح شده است.

خبرنگاران، در خصوص تحولات اخیر در آمریکا گفتگویی را با پروفسور «نورشین آتش اوغلو گونِی»، عضو هیئت سیاست‌گذاری ریاست جمهوری ترکیه انجام داده اند که در ادامه از نظر می‌گذرد:

اعتراضات اخیر و حمله طرفداران ترامپ به کنگره ملی با ادعای آمریکا که خود را سردمدار دموکراسی در جهان مطرح می‌کند در تناقض است؟ شما تحولات اخیر را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

حمله معترضان آمریکایی به کنگره ملی آمریکا نشان می‌دهد که این کشور وارد یک بحران سیاسی بسیاری جدی شده است. دیگر ادعا‌های آمریکا به عنوان مهد دموکراسی سست و بی اساس شده است. همانطور جنگ ویتنام تأثیر عمیقی در سیاست داخلی آمریکا داشت، تحولات ۶ ژانویه نیز همانطور خواهد بود. از این پس دولت «جو بایدن» با چنین سیاست پر چالشی مواجه خواهد بود.

حل بحران داخلی آمریکا کاری بسی سخت برای بایدن خواهد بود. زیرا طرفداران ترامپ خشمگین هستند و از خواسته‌هایشان دست بردار نخواهند بود.

آیا تحولات اخیر نشان از ضعف هژمونی آمریکایی است؟

پس از ضعف مدیریتی آمریکا در موضوع کووید -۱۹ مشخص شد که این دولت نمی‌تواند صاحب هژمونی قدرت و یا رهبر جهانی باشد. از این پس رهبری جهانی برای کشور آمریکا که با بحران دموکراسی مواجه است، بسیار سخت خواهد بود. اعتبار واشنگتن در موضوع دموکراسی خدشه دار شد. اما در مقابل آمریکا هنوز کشور قدرتمندی ظاهر نشده است. وجود چین و روسیه هم به عنوان دو قدرت مهم، تصویری از دنیای دوقطبی را به ما می‌دهد.

ترامپ با اینکه می‌دانست نمی‌تواند پیروز نهایی انتخابات ۲۰۲۰ باشد، این بار با هدف ایجاد بستر سازی برای پیروزی جمهوری خواهان بخصوص پسر و یا داماد خود در انتخابات آینده سعی کرد با تحریک افکار عمومی پیروزی بایدن را غیر قانونی جلوه دهد. آیا ترامپ توانست به این هدف خود برسد؟

ترامپ تصور می‌کرد که پیروز انتخابات ۲۰۲۰ خواهد بود، اما انتظار بحران ویروس کرونا را نداشت. ترامپ تأثیر موضوع کرونا در روند پیروزی اش را محاسبه نکرده بود. اما به نظرم وی قبل از ترک کرسی قدرت، اقداماتی در راستای تضمین شانس خود و جمهوری خواهان در انتخابات ۲۰۲۴ انجام داد؛ یکی از این اقدامات آشتی میان قطر و عربستان سعودی است.

با اینکه فقط چند روز به ترک کاخ سفید از سوی ترامپ باقی مانده است برخی مقامات آمریکا دم از استیضاح او می‌زنند. این اقدام در روز‌های آخر عمر سیاسی ترامپ چه ضرورتی دارد؟

اگر همین الان هم روند استیضاح او آغاز شود نتیجه‌ای که به موقع باشد به دست نمی‌آید. زیرا چند روز دیگر ترامپ رفتنی است. اما همه این‌ها جهت پیشگیری از اقدامات احتمالی ترامپ تا ۲۰ ژانویه است.

حتی نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از ستاد مشترک فرماندهی ارتش خواست مانع از دسترسی ترامپ به کد‌های هسته‌ای شود. پلوسی حتی درخواست لغو اقدام به فرمان‌های نظامی از سوی ترامپ را کرده است تا اینگونه از کودتای احتمالی ممانعت کند.

منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار