کد خبر: 1034948
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۳

انحلال شرکت چگونه است؟

رپورتاژ آگهی/ همه ما شنیده ایم که هر آغازی یک پایان دارد که البته این پایان همیشه هم بد نیست. انحلال شرکت هم از آن مواردی ست که به نوعی اتمام فعالیت شرکت شما را نشان می دهد، اما همیشه هم جنبه منفی برای شما ندارد. اگز شما هم به دنبال اطلاعات دیگری در رابطه با این موضوع مهم هستید، ادامه مطالب را از دست نداده و با ما همراه باشید.

انحلال شرکت

اولین موضوعی که باید به آن بپردازیم مفهوم منحل کردن شرکت است. انحلال یک شرکت به این معنی ست که آن شرکت در قالب خود و در موضوعی که برای فعالیت انخاب کرده است، دیگر فعالیت تجاری نداشته باشد. اما همانطور که گفتیم منحل کردن یک شرکت همیشه هم به معنی ورشکست شدن یا پایان نهایی کار شما نیست.

انحلال می تواند با دلالیل مختلفی انجام شود که بعضی از آن ها به سود شرکت شما ست. به عنوان مثال اگر قصد ادغام با شرکت دیگری را دارید، باید در ابتدا مراحل انحلال را پشت سر بگذارید و در این حالت هم منحل کردن برای شما جنبه منفی نخواهد داشت. البته در ادامه نکات بیشتری را در خصوص این موضوع بیان خواهیم کرد.

دلایل انحلال شرکت

همانطور که در مطالب بالا هم گفتیم بعد از اینکه ثبت شرکت انجام دادیم ممکن است به هر دلیلی تصمیم به منحل کردن آن بگیریم. برای پایان دادن به فعالیت های تجاری یک شرکت دلایل مختلفی وجود دارد که بعضی از آن ها جنبه منفی دارند و بعضی دیگر برای رشد و پیشرفت شرکت هستند.


انجام فعالیت ها: در این حالت فعالیتی که شرکت برای انجام آن تاسیس شده است، به اتمام رسیده و دیگر نیازی به وجود این شرکت نخواهد بود. به عنوان مثال اگر شرکتی برای استخراج از معدن خاصی تاسیس شده باشد، بعد از اتمام کارهای استخراج دیگر نیازی به وجود این شرکت نخواهد بود.
انقضا: در بعضی از موارد شاهد این هستیم که شرکت خاصی برای مدت زمان محدودی تاسیس می شود و به نوعی این شرکت تاریخ انقضاء دارد، طبیعتا بعد از اتمام این زمان باید شرکت مورد نظر منحل شود و دیگر فعالیت تجاری نداشته باشد، در غیر این صورت مغایر با قانون فعالیت کرده است.
تصمیم جمعی: در بعضی از موارد شاهد این هستیم که شرکت تاسیس شده سود مالی چندانی ندارد وسهامداران یا شرکا به این نتیجه می رسند که برای جلوگیری از ضررهای آینده شرکت را منحل کرده و به فعالیت های آن پایان دهند.
ورشکستی: شاید بتوان گفت این مورد بدترین دلیل برای انحلال یک شرکت به حساب می آید. زمانی که شرکت شما ورشکست شده باشد، باید برای جلوگیری از ضررهای مالی آینده آن را منحل کنید و به مرور زمان بدهی های شرکت را پرداخت کنید. این موضوع بسیار گسترده است و در ادامه آن را بیشتر توضیح خواهیم داد.
شرایط خاصی پیش آید: در بعضی از موارد شاهد این هستیم که در اساسنامه یک شرکت شرایطی ذکر شده است که در صورت برقرار بودن آن شرکت منحل خواهد شد. به عنوان مثال در بعضی از موارد فوت یکی از شرکا می تواند از علت های انحلال باشد. در مواردی هم شاهد این هستیم که اگر شرکای شرکت از آن خارج شوند و فقط یک نفر به عنوان سهامدار باقی بماند، شرکت منحل می شود.

انحلال شرکت چگونه است؟

انواع انحلال شرکت

با توجه به این که دلایل مختلفی برای انحلال یک شرکت وجود دارد، طبیعتا می توان به این نتیحه رسید که انواع مختلفی هم برای این موضوع وجود خواهد داشت. از این رو لازم می دانیم که در ادامه انواع انحلال شرکت را بیان کنیم و توضیحی خلاصه در رابطه با هر یک بیان کنیم.

انحلال قهری

این انحلال زمانی انجام می شود که شما دیگر از ورشکستی شرکت خود مطمئن شده اید و می دانید که راهی برای ادامه فعالیت های تجاری شما وجود ندارد. در این حالت بدون ان که نیاز به حکم دادگاه و قاضی داشته باشید، می توانید مراحل انحلال را پشت سر بگذارید و فعالیت های تجاری شرکت خود را به اتمام برسانید.

انحلال اختیاری

در هر شرکت یک مجمع عمومی وجود دارد که همه اعضای اصلی یعنی سهامداران یا شرکا در آن عضو هستند. در صورتی که این مجمع نتیجه بگیرد که ادامه فعالیت های شرکت به صلاح نیست، می توانند برای انحلال اقدام کنند. البته این موضوع و تصمیم گیری اعضای مجمع عمومی هم می تواند دلایل مختلفی داشته باشد.

به طور کلی باید به این نکته بسیار مهم توجه داشته باشید که شما برای سود مالی بیشتر و در نهایت ارامش در زندگی اقدام به ثبت و تاسیس یک شرکت می کنید و در صورتی که فعالیت های تجاری شرکت شما این هدف ها را برای شما تامین نکنند، ادامه فعالیت ها چه ضرورتی دارد؟ البته به شما توصیه می کنیم که در این رایطه عجولانه تصمیم نگیرید و به طور دقیق فکر کنید و با مشاور هایی هم مشورت کنید، این کار باعث می شود که تصمیم درستی را اخذ کنید.

انحلال با حکم قاضی

قاضی و دادگاه متناسب با مدارکی که علیه شما وجود دارند، می تواند برای انحلال شرکت شما حکم صادر کنند. البته لازم به ذکر است که صدور این حکم هم می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که البته توضیح در رابطه با این موضوع خارج از بحث اصلی این مقاله ست و به آن نمی پردازیم.

نکته دیگری که در رابطه با این مورد باید به آن توجه داشته باشید، این است که قاضی در ابتد یک مهلت 6 ماهه را برای رفع ایراد وارد شده به شما می دهد، در صورتی که این مشکل را برطرف کنید، دیگر شرکت شما منحل نخواهد شد و به سادگی می توانید فعالیت های تجاری خود را ادامه دهید. البته فراموش نکنید که این نوع انحلال هم به صورت اجباری خواهد بود.

انحلال شرکت چگونه است؟

مراحل انحلال شرکت

از دیگر سوالاتی که برای مخاطب ها در رابطه با منحل کردن یک شرکت پیش می آید، این است که چه مراحلی را باید پشت سر گذاشت؟ به این موضوع مهم توجه داشته باشید که مراحل انحلال یک شرکت متناسب با نوع آن متفاوت خواهد بود. از این رو انحلال دو شرکت سهامی خاص و مسئولیت محدود را به طور جداگانه ای توضیح می دهیم.

انحلال شرکت سهامی خاص

در ابتدا سهامداران تصمیم نهایی را می گیرند.
مدیر تصفیه را برای این کار انتخاب کنید.
سهامداران صورت جلسه مربوطه را امضا کنند.
محل تصفیه شرکت را هم مشخص کنید.
در سامانه اداره ثبت درخواست خود را ثبت کنید.
مدارک مورد نیاز را بارگذاری کنید.
بعد از 5 تا 10 روز پاسخ نهایی به درخواست شما ارائه خواهد شد.
مدیر تصفیه به اداره ثبت مراجعه کرده و دیگر مراحل حضوری را پیگیری می کند.
با انتشار یک آگهی در روزنامه رسمی و روزنامه های کثیرالنتشار انحلال شرکت خود را اعلام کنید.

انحلال شرکت مسئولیت محدود

مراحلی که در بالا به آن اشاره کردیم پس از ثبت شرکت مسئولیت محدود برای این نوع شرکت هم وجود دارد، اما دو تفاوت اصلی و مهم در این زمینه وجود دارد. اولین تفاوت مربوط به مدیر تصفیه است. در یک شرکت مسئولیت محدود می توانید مدیر تصفیه را خارج از جمع شرکا انتخاب کنید و این موضوع هیچ مشکل قانونی برای شما به دنبال نخواهد داشت.

دومین تفاوت مربوط به مدت زمانی ست که برای ارسال مدارک در اختیار دارید. در یک شرکت مسئولیت محدود هیچ محدودیتی در این زمینه وجود ندارد و شما می تواند در هر زمان برای ارسال این مدارک اقدام کنید.

بعد از انحلال شرکت چه کارهایی انجام می شود؟

در مطالب بالا به این موضوع اشاره کردیم که برای منحل کردن یک شرکت باید شخصی را به عنوان مدیر تصفیه انتخاب کنید، این شخص وظایف بسیار مهمی را بر عهده دارد که بعد از انحلال باید آن ها را انجام دهد. از مهم ترین وظایف مدیر تصفیه که بعد از انحلال شرکت انجام می شود، می توان به

تقسیم دارایی های یک شرکت در بین کسانی که شرکت به آن ها مقروض است. برای این کار باید دارایی های شرکت به پول نقد تبدیل شده و سپس به بدهی های شرکت تصفیه شوند.
سپس اگر از دارایی های شرکت چیزی بقی مانده بود، این دارایی باید بین شرکا و سهامدارن به میزان سهمی که دارند، تقسیم شود و این کار هم بر عهده مدیر تصفیه خواهد بود.
و...

اشاره کرد.

البته به این موضوع مهم توجه داشته باشید که بدهی های مالیاتی هم از مهم ترین بدهی های یک شرکت به حساب می آیند و حتما باید برای پرداخت آن هم هزینه ای را در نظر بگیرید تا در ادامه با مشکلی رو به رو نشوید.

هزینه انحلال شرکت

این که بدانید انحلال یک شرکت برای ششما چه هزینه هایی را به دنبال دارد، موضوع مهمی ست که بسیاری از مخاطب ها به دنبال اطلاعاتی در رابطه با آن هستند. اما متاسفامه از آن جایی که این هزینه با توجه به شرایط هر شرکتی با دیگری تفاوت هایی دارد، نمی توانیم مبلغی را برای آن بیان کنیم.

اما یک خبر خوب هم برای شما داریم، ثبت کاج یک موسسه است که در زمینه انحلال شرکت می تواند کمک های بسیاری را به شما داشته باشد.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
طراحی سایت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
0
0
بسیار عالی
طراحی سایت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
0
0
بسیار عالی ممنون از سایتتون
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار