کد خبر: 1034903
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۲
کبری فرشچی
پرستاران یکی از مورد وثوق‌ترین اقشار اجتماعی هستند که بیشتر مردم به آن‌ها اعتماد دارند و آنان را به عنوان قشری زحمتکش می‌شناسند. این فرشته‌های سپیدپوش، اما با بحران کرونا بیشتر از گذشته مورد توجه قرار گرفتند و اقبال عمومی نسبت به آن‌ها و زحماتشان بیشتر شد. این قشر خدوم، اما به نسبت زحمات و خدمات خود پرداختی مناسبی ندارند و با وجود چندین برابر شدن زحمتتشان در دوران بحران کرونا، هنوز بخشی از مهم‌ترین مطالباتشان بر زمین مانده است.

مهم‌ترین مطالبه پرستاران، اما چیست و آن‌ها از چه چیزی در ساختار خدمت خود رنج می‌برند؟

کافی است تا با برخی پرستاران همکلام شوید تا دریابید مهم‌ترین چالش آن‌ها تبعیضی است که در میان پرستاران و پزشکان وجود دارد.

به عبارت دیگر اگرچه جایگاه پرستاران در ساختار بهداشت و درمان بسیار مهم و تأثیرگذار است و با وجودی که آن‌ها خدمات بیشتر و پرتکرارتر و ساعات بیشتری در خدمت بیمارند، اما دریافتی‌شان در مقایسه با پزشکان بسیار کمتر است.

در حالی که در بسیاری از نظام‌های سلامت دنیا پزشکان حدود دو تا سه برابر پرستاران دریافتی دارند، اما در نظام سلامت ایران این اختلاف پرداختی بین پزشک و پرستار به ۳۰۰ برابر می‌رسد و همین مسئله موجب نارضایتی‌هایی میان این قشر شده است.

قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، اما نه فقط می‌تواند تا حدودی شکاف دریافتی میان پرستاران و پزشکان را کم کند، بلکه می‌تواند تا حدود زیادی به شغل و جایگاه پرستاران هویت بخشد و این هویت‌بخشی هم جایگاه پرستاران را در نظام بهداشت و درمان کشور تثبیت و به ارتقای رضایت شغلی و در نتیجه کارایی بهتر آن‌ها کمک می‌کند.

به خصوص اینکه یکی از مهم‌ترین مشکلات نظام سلامت کمبود پرستار نسبت به تخت است که با بحران کرونا و افزایش تعداد تخت‌های بیمارستانی این مشکل تشدید هم شده است.

با وجود این و به رغم سپری شدن ۱۴ سال از قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، همچنان اجرای این قانون مسکوت مانده است. روز پرستار امسال، اما برای پرستاران نقطه عطفی در تاریخ خواهد بود؛ روزی که مقام معظم رهبری در جایگاه بالاترین مقام کشور با قاطعیت دو خواسته مهم و دو مطالبه اصلی جامعه پرستاری یعنی اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری و همچنین استخدام پرستاران را مطرح کرده و خواستار اجرای هر چه سریع‌تر این دو مطالبه شدند.

این موضع‌گیری و حمایت رهبری بی‌تردید جانی دوباره به رگ‌های خسته و رنجور پرستاران دمید و امید به اجرای قانونی قدیمی و تحقق مطالبه‌ای بحق را در آن‌ها زنده کرد. با تمام این‌ها به نظر نمی‌رسد عمر دولت کنونی به اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری برسد و به بیان دقیق‌تر شاید نتوان چنین عزمی را در دولت کنونی دید. همچنانکه پس از روی کار آمدن دولت یازدهم به جای اجرای طرح‌های مصوب قدیمی همچون پزشک خانواده و قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، شاهد اجرای طرح پرحاشیه تحول سلامت بودیم که علاوه بر تحمیل هزینه‌های سنگین به نظام سلامت، شکاف درآمد پزشکان و پرستاران را بیش از پیش عمیق کرد.

حالا و در پی تأکید رهبر معظم انقلاب بر اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری چند روزی می‌شود وزارت بهداشت برای اجرای این قانون جلسه‌ای تشکیل داده و به بررسی جوانب مختلف این مسئله پرداخته است. آنطور که مریم حضرتی معاون پرستاری وزارت بهداشت می‌گوید، تا حصول نتیجه و اجرایی کردن آن، این جلسات به صورت جدی و مستمر ادامه خواهد یافت.

در این جلسه اعضای حاضر نقطه نظرات خود و موانع موجود پیرامون قانون تعرفه‌گذاری پرستاری را بیان و مشترکاً بر اجرای آن تأکید کردند. همچنین مقرر شد کارگروهی مشترک با حضور نمایندگان معاونت پرستاری، درمان، توسعه و حقوقی وزارت بهداشت و سازمان نظام پرستاری جهت بررسی بسته‌های خدمتی و تعرفه‌های تدوین شده و چگونگی اجرای آن تشکیل شود.

حضرتی امیدوار است با توجه به نص صریح قانون و تکلیف مقام معظم رهبری بر وزارت بهداشت، این قانون هرچه زودتر اجرایی شود.

از نگاه وی، اجرای این قانون سبب هویت مستقل حرفه‌ای و عدالت در سلامت خواهد شد.

حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی هم از پیگیری مجلس برای اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری از سال ۱۴۰۰ خبر داده است. به گفته وی، اما مسئولیت اجرای این قانون با دولت است و باید منابع و اعتبارات لازم پیش بینی و سیاستگذاری‌های لازم انجام شود.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
0
0
پرداخت بیش از ۳ برابر حقوق پرستاران به پزشکان از نظر شرعی و عرفی هم حرام است و همین پرداخت های نجومی از بودجه های دولتی که متعلق به همه مردم است هزینه درمان را بالا می برد
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار