کد خبر: 1034754
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۱
سازنده تندیس شهید سلیمانی:
«حمید کنگرانی‌فراهانی» سازنده مجسمه‌های هایپررئال (واقع‌گرایانه) است که اخیراً تندیس شهید سلیمانی را طی ۴۰روز ساخته و شبیه‌ترین اثر به سردار دل‌هاست. او بابت بی‌مهری‌هایی که طی سال‌ها فعالیت هنری‌اش با آن‌ها مواجه شده، گله‌مند است.
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: «حمید کنگرانی‌فراهانی» که مجسمه هایپررئال (واقع‌گرایانه) حاچ قاسم سلیمانی را ساخته است و سابقه ساخت تندیس افراد مشهور سینمایی را هم در کارنامه دارد، درباره ورودش به این عرصه توضیح می‌دهد: با استاد عزت‌الله انتظامی آشنا شدم و اولین مجسمه ایشان را در سال‌های ابتدایی دهه ۸۰ ساختم که اکنون در خانه‌موزه ایشان است. با این کار به عنوان پیشرو در سبک هایپررئال ایران مطرح و همان سال‌ها از طرف بنیاد نوابغ برلین برای تحصیل به آلمان دعوت شدم.

انجمن مجسمه‌سازان ایران عضویتم را نپذیرفت!

وی در پاسخ به این پرسش که چرا عضو انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران نیست، گفت: دو بار درخواست رسمی برای عضویت دادم، چون برای ارسال رزومه به کشور‌های خارجی و همچنین بیمه هنرمندان نیاز داشتم، اما انجمن مجسمه‌سازان ایران درخواست مرا رد کرد و به همین دلیل از آن‌ها گله‌مندم، در حالی که نه تنها در ایران که در کشور‌های آلمان، کانادا، بلاروس، ترکیه و عراق آثار من موجود است. این سرخوردگی‌ها باعث شده بود کنگرانی از ایران مهاجرت کند. مدتی در آلمان بود، یک سالی را هم در بلاروس گذراند و سپس در ترکیه مستقر شد و آنجا کارگاه برپا کرد، چون ارسال آثار به اروپا بسیار راحت بود. خودش در این باره می‌گوید: حقیقتش رفته بودم که به ایران برنگردم، چون گله‌مند بودم، حتی از انجمن‌های یهودی پیشنهاد تغییر دین و حمایت را داشتم، اما نپذیرفتم، چون عاشق سرزمینم هستم. این‌ها هم شعار نیست، واقعیت قلبی است.

ماجرای بازگشت به ایران

سال آخر شهردار بودن محمدباقر قالیباف بود که برای تکمیل موزه مشاهیر ایران از کنگرانی دعوت شد و او به ایران بازگشت. این هنرمند توضیح داد: آن زمان اوج رذالت‌های داعش و رشادت‌های حاج قاسم سلیمانی بود. به ایشان علاقه بسیاری داشتم و نامه‌ای نوشتم و ابراز علاقه کردم اولین کاری که در ایران می‌سازم، تندیس ایشان باشد-، چون قهرمان ملی است- البته حاج قاسم نمی‌پذیرفت. پس از اعلام شهادت سردار سلیمانی، بلافاصله به دکتر جعفری، مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس پیام دادم و برای ساخت تندیس شهید سلیمانی اعلام آمادگی کردم و ماحصل آن تندیسی از حاج قاسم شد که ساختم.

کنگرانی درباره دومین تندیسی که از شهید سلیمانی ساخته و اخیراً رونمایی شده است، گفت: از بنیاد شهید سلیمانی و خانواده معظم ایشان با بنده تماس گرفتند و موضوع ساخت تندیس را مطرح کردند و افتخار داشتم تندیس ایشان را در نخستین سالگرد شهادت بسازم.

ساخت هر تندیس بین ۵/ ۱ تا دو ماه طول می‌کشد، به عنوان نمونه، تندیس اخیر شهید سلیمانی طی ۴۰روز ساخته شده است. مواد این تندیس‌ها نوعی سیلیکون پلیمری است که مخصوص مجسمه‌سازی است و تفاوتش با مواد سابق این است که می‌توان آن را رنگ کرد و حتی شست‌وشو داد.

کنگرانی که در فیلم «غلامرضا تختی» به تهیه‌کنندگی سعید ملکان هم مسئولیت گریم سه‌بعدی را بر عهده داشته است، درباره وزن هر تندیس گفت: معمولاً تندیس‌ها ۴۰کیلوگرم هستند، البته فقط صورت و نقاطی از بدن که دیده می‌شود- مانند دست‌ها- با خمیر سیلیکون ساخته می‌شود، چون این خمیر بسیار گران است و برای تهیه آن مجبوریم آن را به صورت مسافری وارد کشور کنیم.

او ابراز امیدواری کرد: آکادمی‌هایی که در ایران هستند، کار مجسمه‌سازی را جدی بگیرند، چون هر هنری به یکسری مبانی نیاز دارد و لازم است آن را درست بیاموزیم و آموزش دهیم. شبیه‌سازی بسیار کار سختی است، چون در تصویری‌سازی دوبعدی از یک وجه نگاه می‌کنیم، اما در سه‌بعدی باید مختصات را در ذهن اسکن سه‌بعدی و سپس آن را روی مجسمه پیاده کنیم. در مجسمه‌های قبلی مانند آیت‌الله رفسنجانی، ابعاد را از روی مدل واقعی اندازه می‌گرفتم تا نزدیک‌ترین حالت به فرد باشد، اما برای شهید سلیمانی این موضوع امکانپذیر نبود و از روی حافظه و تجربه، ابعاد را به دست آوردم و ساختم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار