کد خبر: 1034726
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۰
در پی نظارت میدانی در یکی از محلات تهران انجام شد
در حالی که به گفته دولت اولین یارانه معیشتی کرونا ۲۸ آذرماه ۹۹ به حساب سرپرست خانوار جامعه ۳۴ میلیون نفری واریز شد و این یارانه باید در ماه‌های باقی مانده از سال جاری نیز پرداخت شود، در پی نظارت میدانی رئیس مجلس شورای اسلامی از محله امامزاده یحیی (ع) تهران و ادعای بی‌خبری برخی محرومان این منطقه از یارانه ۱۲۰ هزار تومانی که توسط مجلس مصوب شده است، قالیباف در نامه‌ای خواستار بررسی چگونگی اجرای این قانون و ارائه گزارش آن شد.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: اگرچه مجلس و شورای اسلامی در سال جاری طرحی را برای پرداخت یارانه کمک معیشتی به ۶۰ میلیون نفر در راستای حمایت از مردم در وضعیت کرونا به تصویب رساندند، اما بلافاصله دولت گفت برای چهار ماه پایانی سال جاری طرح کمک معیشتی را در حمایت از ۳۴ میلیون نفر در نظر گرفته است که جمعیت مشمول این طرح ۳۴ میلیون نفر می‌باشد.

در شرایطی که به گفته دولت ۲۸ آذرماه سال‌جاری اولین یارانه کمک معیشتی به ۳۴ میلیون نفر پرداخت شده است و این یارانه باید در سه ماه باقی مانده از سال نیز به مشمولان طرح پرداخت شود، نمایندگان مجلس شورای اسلامی به شکل میدانی از مردم پرس‌و جو کردند که آیا یارانه کمک معیشتی را دریافت کرده‌اند یا خیر؟

در پی نظارت میدانی محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی از محله امامزاده یحیی (ع) تهران و ادعای بی‌خبری برخی مردم محروم این منطقه از یارانه ۱۲۰ هزار تومانی که توسط نمایندگان مردم مصوب شده است، قالیباف در نامه‌ای خواستار بررسی چگونگی اجرای قانون مجلس در این‌باره و ارائه گزارش آن شد.
قالیباف در این نامه خطاب به پژمان پشمچی‌زاده، معاون نظارت مجلس شورای اسلامی نوشته است: «پیرو نظارت میدانی برای بررسی چک نهایی دریافت یارانه قانون حمایت معیشتی مجلس و ادعای تعدادی از محرومان مبنی بر عدم دریافت یارانه مردمی، ضروری است چگونگی اجرایی شدن پرداخت یارانه ۱۲۰ هزار تومانی برای محرومین و ۱۰۰هزار تومانی برای اقشار کم‌درآمد پیگیری و گزارش آن به اینجانب ارائه شود.»
بر اساس این گزارش، دو هفته پیش رئیس قوه مقننه در راستای نظارت میدانی مجلس شورای اسلامی حضور در منازل برخی اهالی محله امامزاده یحیی که از اقشار بدون درآمد و آسیب‌پذیر هستند از نزدیک در جریان مسائل و مشکلات مردم قرار گرفت. در این بازدید میدانی خانواده‌هایی که در این محله زندگی می‌کنند و برخی از آن‌ها حتی تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی هستند، ادعا کردند که فقط یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی را دریافت می‌کنند و نه تنها یارانه ۱۲۰ هزار تومانی اخیر را که مصوبه مجلس است دریافت نمی‌کنند، بلکه حتی یارانه معیشتی را که سال گذشته و پس از افزایش قیمت بنزین بنا بود به خانواده‌های ایرانی پرداخت شود نیز دریافت نکرده‌اند.

قالیباف در نامه خود همچنین از دیوان محاسبات و کمیسیون اجتماعی مجلس خواسته است بررسی چگونگی پرداخت یارانه ۱۲۰ هزار تومانی به محرومان را در دستور کار قرار دهند.

مجلس شورای اسلامی در آبان‌ماه طرحی را به تصویب رساند که طی آن دولت موظف شد به بیش از ۶۰ میلیون نفر بین ۶۰ تا ۱۲۰ هزار تومان یارانه پرداخت کند. دولت ابتدا از اجرای این قانون سر باز زد و حتی پرداخت یارانه به مردم را «اعانه» توصیف کرد. با این حال با پیگیری مجلس و ابلاغ قانون توسط قالیباف، دولت ناگزیر از پرداخت یارانه معیشتی به مردم شد. گرچه دولت قانون مصوب مجلس را عیناً اجرا نکرد و هم در میزان پرداخت و هم جمعیت هدف، تغییراتی را به وجود آورد، اما در راستای تعامل قوا، مجلس با دولت همراه شد تا این یارانه به مردم پرداخت شود.

واریز نوبت دوم یارانه معیشتی کرونا تا یک هفته آینده

طبق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا دولت موظف است چهار نوبت یارانه معیشتی کرونا را تا پایان سال واریز کند که اولین نوبت آن را ۲۸ آذر‌ماه پرداخت کرد و این پرداخت باید در ماه‌های دی، بهمن و اسفند نیز تکرار شود. طبق برنامه واریزی سازمان هدفمندسازی یارانه در روز دهم هر ماه یارانه معیشتی بنزین و در روز بیستم هر ماه یارانه نقدی ۴۵ هزار تومانی واریز می‌شود. از آنجایی که مرحله اول این یارانه روز ۲۸ آذر‌ماه پرداخت شد، احتمالاً دومین مرحله آن نیز که مربوط به یارانه دی‌ماه است هفته آینده پرداخت خواهد شد.

در نوبت اول واریز یارانه کرونا ۳۴ میلیون نفر یارانه دریافت کردند که ۸، ۹ میلیون نفر از آن‌ها جزو افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند. مبلغ یارانه برای این افراد ۱۲۰ هزار تومان به‌ازای هر نفر است. ۲۵ میلیون نفر دیگر نیز افراد کم‌درآمد هستند که مبلغ ۱۰۰ هزار تومان دریافت کردند. اگرچه واریز دومین نوبت از این یارانه نزدیک است، اما همچنان متقاضیان بسیاری منتظرند تا به درخواست اعتراضی آن‌ها به عدم واریز یارانه کرونا توجه شود. این افراد امید دارند دولت لیست مشمولان را بررسی کند، چراکه مدعی هستند شرایط دریافت یارانه را داشته‌اند، اما برایشان واریز نشده است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مجید آقا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
0
1
این یعنی همکاری جانانه در بین قوای کشور!
مثل روز روشن است که صدها هزار نفر ار طرف دولت در بین محرومترین اقشار جامعه عمدا نادیده گرفته شده اند ولی دولت اصلا زیر بار نمیرود و رئیس مجلس باید با زور و ضرب و چماق برود و حق فقط چند نفر را بگیرد آن هم با شکایت و جنگ و دعوا !
عجب صبری خدا دارد اگر من جای او بودم ....
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار