کد خبر: 1034560
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۰
در اولین سالگرد شهادت سردار سلیمانی، نقش سردار سلیمانی در تحولات افغانستان واکاوی و نقش آفرینی سردار مقاومت در تحولات این کشور در کنار چهره‌هایی مانند احمد شاه مسعود، بررسی شد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین : سید عیسی حسینی مزاری، رییس مرکز فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی تبیان در این وبینار گفت: «ما افغانستانی‌ها موظف هستیم بیش از هر کس دیگری از شهید سردار سلیمانی تجلیل و تقدیر کنیم، به دلیل آن که حق بزرگی به گردن ما دارد.» او گفت که سلیمانی به خصوص از زمان دولت مجاهدین، بعد از پیروزی جهاد در کنار دولت افغانستان، در کنار شهید ربانی و شهید احمدشاه مسعود، قهرمان ملی کشور حضور جدی داشت.
به گفته مزاری، سردار سلیمانی نه تنها در عرصه سیاسی و امنیتی در افغانستان تأثیرگذار بوده، بلکه در عرصه اقتصادی و بازسازی و فرهنگی و اجتماعی تأثیرگذار بوده است. او گفت که یک سال اخیر بعد از شهدات سردار سلیمانی دشمن سعی کرده مردم و شخصیت‌های افغانستان را از نزدیک شدن به این فکر و اندیشه بترسانند و حتی مانع برگزاری مجالس و محافل در رابطه با شهید سلیمانی شدند. وی افزود: «اما دولت و مردم افغانستان بایستی منافع دینی و ملی خود را درک کنند که این تفکر اندیشه به نفع ما و به نفع صلح در افغانستان است.» محمد اسماعیل خان، عضو شورای رهبری حزب جمعیت اسلامی افغانستان نیز گفت که سردار سلیمانی با روابطی که با مجاهدین داشت در قسمت حل مشکلات امید بسیار خوبی برای مجاهدین بود. وی افزود که در دوران بازسازی نیز ایشان توجه جدی خود را در قسمت بازسازی مخصوصا غرب داشت که هرگز مردم افغانستان و هرات فراموش نمیکنند. محمد اکبری، رهبر حزب حراست ملی افغانستان سردار سلیمانی را مرد مومن، خدا محور و متقی خوانده و تاکید کرد که او جداً در صدد احیای عظمت اسلام و وحدت مسلمین بود. به گفته او سردار سلیمانی نه تنها در ایران بلکه در منطقه و به خصوص افغانستان برای وحدت مسلمانان و تقویت پایه‌های اخوت اسلامی تلاش فروان می‌کرد.
عبدالطیف پدرام، رهبر حزب کنگره ملی افغانستان نقش سردار قاسم سلیمانی را در حمایت از محور مقاومت در دوران حاکمیت رژیم طالبان برجسته خوانده و گفته که او به محض حاکمیت طالبان وارد افغانستان شد، با گروه مقاومت همکاری کرد. مولوی حبیب الله حسام رییس شورای اخوت اسلامی از همکاری سردار قاسم سلمیانی در مقاومت افغانستان یاد کرد و گفت: «ایشان به عنوان بازوی توانا و یک همکار مخلص برای جریان‌های مقاومت بود.» به گفته او سردار سلمیانی درهمکاری با شهید احمد شاه مسعود مشترکاً و با بینش بسیارعالی توطئه‌های دشمن را خنثی کرد. حسن جعفری، دبیرکل حزب رفاه ملی افغانستان سردار قاسم سلیمانی را شخصیت منحصر به فرد و سرمشق و الگوی مبارزه علیه استکبار جهانی خواند. ابولفضل ظهره وند، سفیر پیشین ایران در افغانستان نیز با اشاره به ورود سردار سلیمانی به عرضه افغانستان در سال ۷۶ گفت: «از آن مقطع تا کنفرانس بن، به اعتقاد من یک بخشی از دست آورد نظام سیاسی در افغانستان را ما بایستی در واقع محصول کمک‌های جمهوری اسلامی ایران، و بخشی از آن محصول تلاش‌های سپاه قدس و فرماندهی آن، سردار سلیمانی باید بدانیم. چون در آن مقطع اگر به تاریخ مراجعه کنید، دیگر از جبهه متحد جز یک بخش کوچک چیزی نمانده بود.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار