کد خبر: 1034540
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۶
درخواست مراکز توانبخشی از مجلس
رئیس هیات مدیره انجمن عالی مراکز توانبخشی غیردولتی معلولان و سالمندان کشور گفت: در تبصره یک ماده ۷ قانون حمایت از افراد دارای معلولیت دیده شده یارانه متناسب با آن به صورت ۱۲ ماهانه پرداخت شود اما در بودجه ۱۴۰۰ پیش بینی نکرده است.

به گزارش جوان آنلاين، مجید بهروزی نیا رئیس هیات مدیره انجمن عالی مراکز توانبخشی غیردولتی معلولان و سالمندان کشور با بيان اينکه این انجمن موضوعات و مسائل ۲ هزار و ۵۰۰ مرکز توانبخشی غیردولتی را مدیریت می‌کند و با اشاره به اینکه بعد از انقلاب، برای تحقق محرومیت زدایی سازمان بهزیستی شکل گرفت، گفت: به محرومان، معلولان و سالمندان خدمات لازم را ارائه دهد. ارائه خدمات توانبخشی، پزشکی و اجتماعی و... یه جامعه معلولان  و سالمندان جز وظایف بهزیستی است.

وي تصریح کرد: اولین مرکز توانبخشی غیردولتی در دهه ۶۰ شکل گرفت و بعد از ۳۵ سال، سازمان بهزیستی میتواند ادعا کند در ارائه خدمات به معلولان، سالمندان و بیماران روانی مزمن بر دوش بخش غیر دولتی است چراکه ۱۵ هزار معلول، سالمند و بیمار روانی مزمن در مراکز توانبخشی غیردولتی در ۹۵۰ مراکز شبانه روزی خدمت می‌گیرند.

به گفته اين مسئول، هزار و ۴۰۰ نفر مرکز روزانه به ۵۴ هزار نفر، ۳۵۶ مرکز سیار به ۱۷ هزار و ۳۶۴ نفر، ۱۰۳ مرکز توانبخشی مبتنی بر خانواده به ۷ هزار و ۷۶۳ خدمت رسانی می‌کند و در مراکز شبانه روزی از ۵۱ هزار نفری که یارانه دریافت می‌کنند، ۱۴ هزار نفر آنها مجهول الهویه هستند.

رئیس هیات مدیره انجمن عالی مراکز توانبخشی غیردولتی معلولان و سالمندان کشور با بیان اینکه اگر دولت و بهزیستی همین ظرفیت را از دست دهد با استفاده از مراکز عمومی در ارائه خدمت به مددجویان با مشکل مواجهه خواهند شد، گفت: قیمت تمام شده خدمت در بخش غیردولتی یک چهارم مراکز دولتی است، پس باید به این‌نکته توجه کنند ایجاد این ظرفیت چه قدر در منابع دولتی صرفه جویی کرده است.

بهروزی نیا بیان کرد: ۲ قانون برای حمایت از حقوق معلولان تدوین شده است، در سال ۸۴ قانون جامع حمایت از حقوق معلولان و در سال ۹۷ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت تصویب شد و ایرادات قانون اول در قانون دوم رفع شد.

وی افزود: در تبصره یک ماده ۷ قانون حمایت از افراد دارای معلولیت دیده شده برای ارائه خدمت مطلوب به معلولان باید هزینه واقعی احصا شود و یارانه متناسب با آن به صورت ۱۲ ماهانه پرداخت شود اما علارغم حمایت های بهزیستی، سازمان برنامه و بودجه این مورد را در بودجه ۱۴۰۰ پیش بینی نکرده است.

رئیس هیات مدیره انجمن عالی مراکز توانبخشی غیردولتی معلولان و سالمندان کشور اضافه کرد: متاسفانه پوشش کمک هزینه پرداختی برای خدمات به معلولان و... وجود ندارد و یارانه پرداختی در سال ۹۸ فقط ۳۰ درصد خدمات را در مراکز شبانه روزی و ۴۰ درصد هزینه ها در مراکز روزانه را پوشش می دهد و با شیوع کرونا هزینه های سنگینی بر دوش مراکز وارد شد.

بهروزی نیا گفت: عمده مراکز ما در مناطق کم برخوردار هستند و خانواده ها نمیتوانند هزینه ای را پرداخت کنند و زمانی که کمک هزینه هم از طرف سازمان برنامه و بودجه پرداخت نشود فشار مالی زیادی به مراکز وارد خواهد شد.

وی ادامه داد: از سازمان برنامه و بودجه و مجلس شورای اسلامی درخواست داریم برای اجرای تبصره یک ماده ۷ قانون حمایت از افراد دارای معلولیت، منابع مالی مشخص شده را اختصاص دهند. از سازمان برنامه و بودجه و کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی درخواست داریم برای سال ۱۴۰۰ مشکلات مراکز توانبخشی را رفع کنند.

بهروزی نیا گفت: مراکز به دلیل دریافت کم مبلغ یارانه که باید به صورت ۱۲ ماهانه پرداخت شود اما این اتفاق صورت نمی گیرند، با مشکل مواجهه هستند. سازمان بهزیستی در ایام کرونا برای حمایت از مراکز توانبخشی کمک نهادهای دیگر را دریافت کرد و از مراکز روزانه حمایت های لازم را داشته است اما مسائل و مشکلات مراکز توانبخشی زیاد است اگر حمایت سازمان برنامه و بودجه و کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی نباشد مراکز با مشکل مواجهه می شوند.

 وی با اشاره به اینکه از مجلس شورای اسلامی و سازمان برنامه و بودجه درخواست داریم یارانه مراکز را به صورت ۱۲ ماهه پرداخت کنند، گفت: در بودجه ۱۴۰۰ رشد بودجه عمومی ۵۶ درصد است و رشد بودجه سازمان بهزیستی ۲۶ درصد است و برای اجرای قانون ۳۰۰ میلیارد تومان اضافه کردند که این رقم کم افزایش، باعث می شود تمام مواد این قانون اجرا نشود به همین دلیل از مجلس شورای اسلامی و سازمان برنامه و بودجه درخواست اصلاح این موضوع را داریم.

بهروزی نیا بیان کرد: مراکز توانبخشی به دلیل اینکه کمک هزینه درستی دریافت نمی‌کنند، حقوق کارکنان خود را نمیتوانند براساس قانون کار پرداخت کند و به همین دلیل مراکز نمیتوانند قانون کار را اجرا کنند شکایت های زیادی توسط کارکنان صورت گرفته است. 

رئیس هیات مدیره انجمن عالی مراکز توانبخشی غیردولتی معلولان و سالمندان کشور با تاکید بر اینکه معافیت مالیات مراکز توانبخشی برای سال آینده حذف شده است،  افزود: خواهش ما از مجلس ابن است که این موضوع را اصلاح کنند. در نهایت از سازمان برنامه و بودجه و مجلس شورای اسلامی اجرای کامل مصوبه پرداخت ۱۲ ماهه کمک هزینه مراکز توانبخشی را خواستاریم.

وی درباره تعطیلی مراکز توانبخشی گفت: در ایام کرونا ۶ تا ۷ مرکز شبانه روزی و روزانه به دلیل کمبود بودجه و مشکلات مالی تعطیل شدند.

بهروزی نیا خاطرنشان کرد: بعد از هدفمندی یارانه مخفف بیمه ای را سازمان تامین اجتماعی برای مراکز توانبخشی اجرا نکرد. این را نیز از مجلس و سازمان تامین اجتماعی خواستار هستیم.

رئیس هیات مدیره انجمن عالی مراکز توانبخشی غیردولتی معلولان و سالمندان کشور خاطرنشان کرد: شهریه برای خانواده هایی که برخوردار میتوانند پرداخت کنند متناسب با نرخ تورم افزایش نداشته است. این را میخواهیم سازمان بهزیستی پیگیری کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار