سرویس جامعه جوان آنلاین: معاون اول رئیسجمهور در پایان بازدید و افتتاح از چند طرح عمرانی شهرداری تهران در خصوص کمک دولت به حمل و نقل عمومی تهران گفت: دولت به منظور توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت در اختیار شهرداری تهران قرار دادهاست. وی به تراکم جمعیت در مترو و اتوبوس اشاره کرد و گفت: باید اقدام جدی جهت رفع این مشکل حاصل شود. با همکاری ستاد مقابله با کرونا تصویب شده که تا پایان امسال از طریق تهاتر نفت اتوبوسهای ساخته و نیمهساختهشده از خارج وارد کنیم.
شهردار تهران نیز در این مراسم با بیان اینکه قرارگاه خاتمالانبیا و پلیس راهور از جمله بخشهایی هستند که در اجرای این پروژهها شهرداری را همراهی کردهاند، گفت: برای پروژه بزرگراه شهید نجفی رستگار ۳۷۰ میلیارد تومان هزینه مستقیم و ۴۹۰ میلیارد تومان هزینه به صورت تملک شدهاست.
پیروز حناچی گفت: بهرهبرداری از فازهای بزرگراه شهید نجفی رستگار در تسهیل ترافیک کمربند جنوبشرقی تهران حائز اهمیت است و از بار ترافیکی میدان بسیج و افسریه میکاهد.
وی به آغاز عملیات اجرایی محور شارباغ اشاره کرد و گفت: شارباغ در منطقه ۱۷ و ۱۸ قرار داد و به پروژه لب خط معروف بودهاست.
شهردار تهران بیان داشت: عبور راهآهن در این مسیر به صورت شبانهروزی مزاحمتهای زیادی را برای شهروندان ایجاد میکرد، بنابراین از اواسط دهه ۸۰ تصمیم گرفته شد که با ۶۰۰ میلیارد تومان پروژه راهآهن در این محدوده به زیر زمین منتقل شود.
وی گفت: پروژه شارباغ بزرگترین محور شهری به طول ۸ کیلومتر خواهد بود و تأثیر زیادی در ارتقای وضعیت پلاکهای مجاور خود دارد. در این مراسم همچنین فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا با اشاره به اجرای پروژههای اخیر با همکاری شهرداری گفت: به زودی پروژه آزادراه کنارگذر جنوب غرب تهران وارد چرخه بهرهبرداری میشود.
سردار سعید محمد اظهار داشت: در حال حاضر فضای همدلی بین شهرداری تهران و قرارگاه خاتمالانبیا حاکم است.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا به ضرورت همکاری حداکثری بین دولت و شهرداری اشاره کرد و گفت: فضای همکاری از سوی دولت در جهت حمایت از شهرداری نبوده و امیدوارم مشکل در این زمینه مرتفع شود. سعید درباره پروژه آزادراه کنارگذر جنوبغرب تهران گفت: این پروژه از آبیک عبور میکند و در سه راه چرمشهر به جاده گرمسار میرود که خوشبختانه این پروژه آماده بهرهبرداری است و در کاهش بار ترافیکی شرق به غرب حائز اهمیت است.
وی بیان داشت: ۷۰ درصد سهم این پروژه با قرارگاه خاتمالانبیا و ۳۰ درصد سهم توسط وزارت راه و شهرسازی تأمین شده که به زودی به مدار بهرهبرداری خواهد رسید.
در همین رابطه رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت: بیش از ۱۴ سال است که پروژه توسعه خط ۳ مترو در مناطق ۱۷ و ۱۸ اجرا نشده و امیدواریم در همین دولت این امر عملی شود.
به گفته محسن هاشمی سابقه پروژه شارباغ به دو دوره ریاست جمهوری قبلی و دوران شهرداری آقای احمدینژاد باز میگردد. در آن زمان یکی از تقاضاها در منطقه ۱۷ و ۱۸ راهاندازی مترو بود و در نهایت تصمیم بر این شد که شمال راه آهن در این منطقه برای آسایش مردم به زیرزمین برود و همان ایام بنده تلاش کردم تا همزمان دو خط مترو نیز برای مردم ساختهشود. وی گفت: این طرح برای راهآهن با تلاش بیوقفه پیمانکار پروژه یعنی قرارگاه خاتمالانبیا پیش رفت و راهآهن به زیرزمین رفت، اما متأسفانه آن دو خط مترو بیش از ۱۴ سال است که مورد استفاده قرار نگرفته و باید در انتهای دولت آقای روحانی یک اقدامی برای آن انجام شود.