کد خبر: 1034274
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۵
این روز‌ها سارقان حرفه‌ای با سوءاستفاده از حواس پرتی شهروندان دست به کیف قاپی و دزدی‌های متعدد می‌زنند.
سرویس جامعه جوان آنلاین: محدودیتی در ساعت و روز ندارند، از هر قشر و سنی هم می‌توانند به صورت حرفه‌ای آن را انجام بدهند، البته به گفته خودشان، کسب مهارت در این حرفه زمان زیادی می‌برد و باید کار را از مکان‌ها و مناطق خلوت شهر شروع کرد، آری صحبت از حرفه‌ای تاریخچه‌دار به نام سرقت و کیف قاپی است.

از پشت تیر برق بیرون می‌آید و به آهستگی خودش را به خانمی می‌رساند که در حال صحبت کردن با تلفن همراه است، همراهش که ترک موتور نشسته، دستش را دراز می‌کند و مثل عقاب گوشی را از دست آن خانم می‌زند، البته این عمل آنقدر سریع در لحظه انجام می‌شود که در مرحله اول تنها شوک بزرگی می‌تواند گریبان‌گیر ما باشد، در ادامه هم موتور چنان شتابی می‌گیرد که حتی اگر آن خانم جوان، از شوک سرقت گوشی‌اش هم بیرون بیاید، هرگز به گرد پایشان نخواهد رسید، البته این روایت تازگی ندارد و شاید هر لحظه و در هر کجا چنین قصه‌هایی را از زبان انسان‌های مختلف بشنوید.

سرقت و کیف قاپی دلایل متنوعی می‌تواند داشته باشد که به گفته کارشناسان مهمترین آن وضعیت نامناسب اقتصادی و معیشت افراد است که با توجه به وجود کرونا در کشور این مشکل بیش از حد خودش را به مرحله ظهور رسانده و دغدغه افراد افزایش پیدا کرده است، همچنین به گفته سردار علیرضا لطفی رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ، «یقینا مشکلات مختلف به ویژه مشکلات اقتصادی در حوزه جرایم تأثیرگذار بوده و یک‌سری سرقت‌های خرد مانند سرقت قطعات و لوازم خودرو و موبایل‌قاپی افزایش داشته است.»

البته بیش از ۵۰ درصد سارقان دستگیر شده در ماه‌های اردیبهشت، خرداد و تیر در تهران، برای بار اول مرتکب جرم شده بودند و این نشان می‌دهد که این اتفاقات بی‌تأثیر از شرایط روز نیست، البته این نکته هم حائز اهمیت است که راه حل این دغدغه بزرگ و اساسی، سرقت نیست و باید تا جای ممکن از این اقدام جلوگیری کرد.

در این رابطه به تازگی سردار حسین رحیمی رئیس پلیس پایتخت در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره افزایش آمار سرقت در پایتخت، اظهار کرد: جرایم سرقت از ابتدای سال تاکنون ۲ درصد افزایش داشته است که به دنبال آن دستگیری مجرمان و سارقان توسط پلیس ۷ درصد افزایش داشته است.

وی با اشاره به اینکه وضعیت وقوع جرایم در تهران مهار شده است و تمرکز اصلی دستگیری مجرمان و کشف جرم بوده است، گفت: اینکه با گران شدن تلفن همراه سرقت آن نیز افزایش داشته درست نیست، بلکه سرقت تلفن همراه در ماه‌‍‌های اخیر کاهش داشته است.

همچنین سردار رحیمی بر این باور است که روزانه ده‌ها مورد کشفیات وجود دارد و مالباختگان بعد از سرقت به پلیس مراجعه می‌کنند، همچنین پلیس کشفیات از سرقت مربوطه را به مالباخته تحویل می‌دهد و اطلاع رسانی صورت نمی‌گیرد، اما در مورد فیلم افرادی که در فضای مجازی پخش می‌شود ما وظیفه داریم اطلاع رسانی کنیم.

در این راستا در قانون مجازات اسلامی، مجازات‌های بازدارنده‌ای برای سرقت پیش‌بینی شده است، برای مثال در ماده ۱۵۵ ذکر شده که هرگاه سرقت مقرون به آزار باشد و یا سارق مسلح باشد، به حبس از ۳ ماه تا ۱۰ سال و شلاق تا ۷۴ ضربه محکوم می‌شود و اگر جرحی هم واقع شده باشد علاوه بر مجازات جرح به حداکثر مجازات مذکور در این ماده محکوم می‌شود.

البته در ماه‌های گذشته سرقت‌های کوچکی همچون سرقت از داخل اتومبیل‌ها و جیب‌بری، موبایل‌دزدی و کیف‌قاپی‌ها افزایش یافته و آمار ناجا هم این افزایش را تأیید می‌کند. آمار رسمی در این‌باره مربوط به صحبت‌های سردار فرامرز به‌گذر جانشین پلیس آگاهی ناجاست که آمار پنج‌ماهه سرقت‌ها در کشور را ارائه کرده است.

سردار فرامرز اعلام کرد که در پنج‌ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل در بین سرقت‌های مهم، سرقت اماکن ۲۹ درصد، سرقت مغازه ۲۶ درصد، سرقت موتورسیکلت ۱۴ درصد، اتومبیل ۱۰ درصد، کیف‌قاپی ۱۰ درصد و منزل ۵ درصد افزایش یافته است که با تلاش‌های ماموران ناجا، کشفیات مجموع سرقت‌ها در پنج‌ماهه سال جاری هم رشد ۱۴ درصدی داشته است.

حالا با توجه به این میزان آمار‌ها و پرسه‌زدن‌های بیش از حد سارقان در گوشه و کنار شهر، لازم است که شهروندان بیش از پیش به نکات پلیس توجه کنند و زمانی که برای انجام هر کاری به بیرون از منزل می‌آیند به اطراف خود توجه داشته باشند، همچنین طبق گفته پلیس برای صحبت کردن با تلفن همراه حتما از هندزفری استفاده شود.

معلوم نیست ردپای چنین سارقان حیله‌گر و حرفه‌ای چه زمانی حذف می‌شود، سارقانی که به راحتی اموال مردم را از آن خود می‌دانند و بدون در نظر گرفتن هیچ گونه حریمی، اجازه تصرف به خود می‌دهند، اما امید است که روزی تعداد این افراد در هر کجای شهر کاهش پیدا کند تا مردم در آرامش بیشتری بتوانند به حیات خود ادامه دهند؛ اندکی صبر گویای همه چیز است...!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار