کد خبر: 1034236
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۶
عراقچی:
معاون وزیر خارجه توقیف نفتکش کره جنوبی را مربوط به وجوه مسدود شده ایران در این کشور ندانست و‌ با تأکید بر اینکه کره حق نگهداری اموال ایران را ندارد، گفت: برای بازگشت آمریکا به برجام التماس نمی کنیم.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: «سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت و گو با شبکه ان.اچ.کی ژاپن با بیان اینکه ایران تولید اورانیوم غنی شده ۲۰ درصدی را آغاز کرده، تصریح کرد: این اقدام  برخلاف تعهدات ایران در برجام است، ولی براساس حق ایران طبق بند ۳۶ صورت می‌گیرد و بنابراین نقض برجام نیست.

عراقچی گفت که در صورت لغو تحریم‌ها توسط آمریکا می‌توان غنی سازی ۲۰ درصدی را متوقف کرد.

عراقچی با بیان اینکه مردم ایران در چهار سال گذشته از اثرات تحریم های آمریکا صدمات زیادی متحمل شده اند، افزود: به عنوان یک دیپلمات، یک دقیقه را هم از دست نخواهیم داد تا اطمینان حاصل شود که تحریم ها یک بار دیگر برداشته می شود.

وی گفت: اگر تحریم ها برداشته شود و ایران بتواند از مزایای توافق هسته‌ای بهره مند شود، به تعهدات خود باز می‌گردد. غنی سازی ۲۰ درصدی به راحتی و به سرعت قابل برگشت است.

به گزارش فارس، روز دوشنبه ۱۵ دی ماه علی ربیعی سخنگوی دولت از آغاز مجدد غنی سازی ۲۰ درصد در تأسیسات غنی سازی فرد‌و در راستای اجرای قانون اخیر مجلس شورای اسلامی خبر داد.

* اقدامات بایدن را از نزدیک زیر نظر داریم

عراقچی درباره احتمال بازگشت دولت جدید آمریکا به برجام نیز اظهار داشت: این به خود آنها بستگی دارد که تصمیم بگیرند. بایدن باید به جای ابراز آمادگی با کلمات، اقدامات قاطع اتخاذ کند. ایران اقدامات بایدن و نه حرف های او را از نزدیک زیر نظر خواهد داشت.

وی افزود: ما از بازگشت آمریکا استقبال می کنیم، اما برای بازگشت آنها التماس نمی کنیم.

عراقچی در ادامه گفت: ایران منتظر خواهد ماند تا ببیند چگونه می خواهند به توافق هسته ای برگردند و به تعهدات خود عمل کنند.

*کره جنوبی حق نگهداری اموال ایران را ندارد

معاون وزیر امور خارجه در خصوص توقیف نفتکش کره جنوبی در خلیج فارس نیز اظهار داشت: این یک مسئله سیاسی نیست و ارتباطی با وجوه مسدود شده ایران در کره جنوبی ندارد.

وی عنوان کرد: داستان نفتکش موضوع دیگری است و شواهد و اسنادی وجود دارد که نشان می دهد این نفتکش باعث آلودگی دریا شده است.

عراقچی تصریح کرد: کره جنوبی حق مسدود کردن دارایی ایران را ندارد. این مسئله‌ مهمی است و قطعا این موضوع  را در دیدار با قائم مقام وزیر امور خارجه کره جنوبی که به زودی  به ایران سفر خواهد کرد، مطرح می‌کنم.

گفتنی است قائم مقام وزیر خارجه کره جنوبی در رابطه به وجوه مسدود شده ایران در این کشور قرار است روز یکشنبه به تهران سفر کند. بخشی از هیأت کره ای همراه این دیپلمات امروز وارد تهران شدند. پیش از این نیز سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه از سفر این دیپلمات کره ای به تهران خبر داده بود. 

براساس این گزارش، روز دوشنبه (۱۵ دی ماه/۴ ژانویه) نیروی دریایی سپاه پاسداران اعلام کرد یک شناور نفتکش کره جنوبی با نام تجاری «هانکوک چیمی» به دلیل نقض پیاپی قوانین  زیست‌محیطی در خلیج فارس توقیف شده است. خطیب زاده نیز در ارتباط با این کشتی کره ای عنوان کرد که مشکل آن کاملا فنی است و جمهوری اسلامی مانند همه کشورها نسبت به حفظ و حمایت از محیط زیست دریایی حساسیت کامل دارد و با موارد نقض آن، طبق قانون برخورد می‌کند.

وی همچنین گفت که رفتار دولت کره در این زمینه قابل درک نبوده و مردود است و دولت کره را به برخورد منطقی و مسئولانه با این موضوع فنی ترغیب کرد.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار