کد خبر: 1034215
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۷
یک پزشک متخصص کودکان درخصوص نحوه محافظت کودک در برابر ویروس کرونا و بیماری‌های زمستانی توضیحاتی را ارائه کرد.
سرویس جامعه جوان‌ آنلاین: به نقل از العربیه، ذهن بسیاری از مادران، در فصل زمستان با بیماری‌های تنفسی مانند آنفلوانزا، سرماخوردگی و تب که بیشتر ناشی از عفونت‌های ویروسی است.

دکتر عبله الالفی، پزشک متخصص اطفال در دانشگاه قاهره و رئیس انجمن اعضای مصر در کالج سلطنتی کودکان انگلیس اظهار کرد: طبیعی است کودک سالمی که دارای نقص ایمنی نیست، بدون حساسیت یا احساس ضعف، در سال شش سرماخوردگی را تجربه کند، زیرا تعداد زیادی ویروس عامل سرماخوردگی وجود دارد و کودک فقط پس از ابتلا به آن ویروس، در برابر یک نوع از آن مصونیت می‌یابد. از آنجا که صد‌ها ویروس در زمستان باعث سرماخوردگی می‌شوند، بنابراین ابتلا‌های مکرر به سرماخوردگی با انواع مختلف ویروس ایمنی کودک در بزرگسالی را تقویت می‌کند.

او افزود: باید مراقب بود تا برخی دستورات لازم برای محافظت در برابر ویروس و ابتلا به انواع آن به کودک آموزش داده شود که این امر شامل آموزش شستن دست با آب و صابون قبل و بعد از غذا خوردن و بعد از عطسه یا سرفه، عطسه در آستین و یا استفاده از دستمال هنگام عطسه یا سرفه می‌شود. علاوه براین باید به کودک یاد داد تا از وسایل شخصی دیگران استفاده نکند و اطمینان حاصل شود که وسایل شخصی او به خوبی تمیز شده است.

این متخصص ادامه داد: نوشیدن آب کافی برای کودکان ضروری است؛ به گونه‌ای که هر کودک باید در روز ۶ لیوان آب میل کند. در صبح پیش از خروج از منزل نیز باید یک فنجان آب سرد به او داد، زیرا آب سرد به کاهش دمای بدن کمک می‌کند و اگر آلرژی داشته باشد، در معرض اختلاف ناگهانی دما قرار نمی‌گیرد.

دکتر عبله الالفی بیان کرد: توجه به مصرف مقدار مناسب مایعات در طول بیماری برای جبران آب از دست رفته بدن هنگام سرماخوردگی و عرق بسیار مهم است. نوشیدنی‌های بسیار مفید شامل آب پرتقال، لیمو و گیاهان گرم مانند زنجبیل و ... وجود دارد که می‌توان با کمی عسل شیرین کرد تا کودک آن را به راحتی میل کند.

او یادآوری کرد: در صورت گلودرد، توصیه می‌شود مایعات زیادی مانند آب، شیر و چای مریم گلی بنوشید؛ زیرا بر رطوبت رسانی به غشا‌های مخاطی تاثیر می‌گذارد.

دکتر عبله الفی افزود: اکنون جهان با نگرانی مداوم در مورد شیوع بیماری همه گیر کرونا به ویژه برای کودکان مواجه است که در اینجا چند نکته برای محافظت از کودکان در برابر عفونت و بالا بردن مصونیت آن‌ها در برابر کروناویروس با تغذیه مناسب ذکر شده است:

۱- سبزیجات و میوه‌ها
بهتر است روی خوردن انواع مختلف سبزیجات و میوه‌ها تمرکز شود؛ به طوری که یک بشقاب سالاد حاوی تمام سیزیجات باشد تا تمام منابع غذایی مهم مانند ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن را تأمین می‌کند.

۲- ویتامین C
میوه‌هایی مانند پرتقال و کیوی که حاوی ویتامین C هستند برای مبارزه با ویروس‌ها بسیار مفیدند.

۳- روی
بطور معمول کودکان مبتلا به کمبود روی، از بی اشتهایی رنج می‌برند، زیرا روی برای رشد کودک و تقویت ایمنی بدن آن‌ها بسیار مهم است و به همین دلیل باید مراقب تهیه غذا‌های حاوی روی از جمله لوبیای سبز و سفید، سیب زمینی شیرین، مرغ، غلات کامل و گوشت قرمز بود.

۴- پروتئین‌ها
کودکان باید مقدار کافی پروتئین با ارزش غذایی بالا مانند گوشت، مرغ و ماست بخورند، زیرا این غذا‌ها حاوی باکتری‌های مفیدی هستند که نقش اصلی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارند.

۵- غذا‌هایی که حاوی آنتی بیوتیک طبیعی هستند
سیر و پیاز از جمله غذا‌های حاوی آنتی بیوتیک طبیعی هستند که بدن برای تقویت سیستم ایمنی خود به آن نیاز دارد. علاوه براین، زردچوبه نیز به دلیل داشتن مواد ضد التهابی و ضد ویروسی فواید بسیار خوبی برای حفظ سلامت و بهبود ایمنی بدن دارد.

۶-ویتامین D
ویتامین D یکی از ویتامین‌های مهم برای تقویت سیستم ایمنی بدن است، اما میزان آن در زرده تخم مرغ و قارچ کم است، بنابراین بهتر است آن را به صورت مکمل غذایی به کودکان بدهید یا کودک را روزانه به میزان کافی در معرض آفتاب قرار دهید.

همچنین به مادران توصیه می‌کنیم که تا حد ممکن از قند‌ها و غذا‌های فرآوری شده به ویژه آن‌هایی که رنگارنگ و دارای مواد افزودنی هستند پرهیز کنند، زیرا سیستم ایمنی بدن کودک را تضعیف می‌کنند.

کیف کودکان نباید از مواد ضد عفونی کننده و دستمال خالی باشد. به کودکان خود یاد دهید تا به کسانی که سرماخوردگی و بیماری ویروسی دارند نزدیک نشوند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار