کد خبر: 1034190
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۳
فیگارو گزارش داد
یک روزنامه فرانسوی نوشت که اگرچه توافق آشتی میان چهار کشور عربی با قطر در عربستان امضا شد، اما فضای بی‌اعتمادی بین طرفین همچنان حکمفرماست.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: چهل‌ویکمین دور اجلاس سران شورای همکاری خلیج فارس روز سه شنبه در شهر العُلی عربستان سعودی برگزار و توافق آشتی بین چهار کشور عربی با قطر پس از حدود چهار سال قطع ارتباط، امضا شد. وزارت امور خارجه قطر به دنبال امضای بیانیه العلی در اجلاس یاد شده در بیانیه‌ای اعلام کرد: «وحدت صفوف کشور‌های عربی حوزه خلیج [فارس]اولویت دولت قطر است و انسجام مجدد ملت‌های منطقه در رأس تلاش‌های دولت قطر است.» در بخشی از این بیانیه آمده است: «این دیدار در مقطعی سرنوشت‌ساز از روند همکاری مشترک میان کشور‌های عربی و به خصوص در حوزه خلیج [فارس]انجام شده است.» با این حال، روزنامه فرانسوی فیگارو با اشاره به این نشست نوشت که اگرچه بیانیه پایانی اجلاس العلی بر ازسرگیری روابط کامل بین این چهار کشور با قطر و احترام به اصول حسن همجواری تأکید دارد، اما بی‌اعتمادی بین قطر و امارات همچنان پابرجاست. این روزنامه افزود که آنچه در اجلاس العلی رخ داد بیش از آنکه آشتی فراگیر منطقه‌ای باشد، کاهش تنش‌ها بود.

بی‌اعتمادی به سرعت از بین نمی‌رود

این روزنامه به نقل از باربارا اسلاوین، پژوهشگر سیاسی با ابراز تردید درباره همکاری قریب‌الوقوع بین کشور‌های حاشیه خلیج [فارس]نوشت که بی‌اعتماد به ویژه بین دوحه با ابوظبی و قاهره به یکباره از بین نمی‌رود و این سؤال مطرح است که آیا امارات نیز حریم هوایی خود را به روی هواپیما‌های قطری باز می‌کند یا خیر. کوئنتین دی پیمودان، تحلیلگر مؤسسه تحقیقات و مطالعات اروپا و امریکا هم گفت که امارات بازنده بحران روابط با قطر بود، چرا که هزینه‌های کلانی را در رسانه‌ها برای انتشار اخبار و گزارش‌هایی علیه قطر صرف کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار