کد خبر: 1034074
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۳
با اعلام اسامی ۱۱۰ فیلم متقاضی حضور در جشنواره فجر، عملاً سازمان سینمایی نشان داد برای برگزاری جشنواره در شرایط کرونا عزم خود را جزم کرده است، اما برای رسیدن به شرایط برگزاری جشنواره گویا قرار است اتفاقات عجیب متعددی رخ دهد.
محمد صادقی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: ۱۱۰ فیلم سینمایی برای حضور در سی و نهمین جشنواره فجر فرم پر کرده‌اند، از فیلمی که فیلمسازش چند سالی است دار فانی را وداع گفته تا فیلم‌هایی که حضورشان در دوره‌های گذشته مطرح شده بود و امسال دوباره بخت خود را برای حضور در جشنواره آزموده‌اند.

مرحوم سیدضیاالدین دری، کارگردان فقید سینمای ایران امسال با فیلم «من و دبورا» متقاضی حضور در جشنواره است. مرحوم دری در ۱۳۹۷ بعد از تحمل سال‌ها بیماری چشم از جهان فروبست و حضور یک کارگردان فقید در جشنواره می‌تواند یکی از عجایب این دوره باشد.

فقط نامزد‌ها اکران می‌شوند

یکی از عجایب جشنواره فیلم فجر که توانسته به هر نحو ممکن رقم قابل توجهی فیلم را جمع‌آوری کند، نحوه اکران آثار در شرایطی است که کرونا عملاً نمی‌گذارد اجتماعی شکل بگیرد. سیمون سیمونیان، مسئول دبیرخانه جشنواره فجر درباره نحوه اکران آثار این دوره از جشنواره فیلم فجر می‌گوید: «همه فیلم‌هایی که شرایط حضور را داشته باشند اکران نمی‌شوند بلکه تنها فیلم‌هایی که توسط داوران به عنوان نامزد انتخاب شده‌اند در سینما اکران می‌شوند. با این حساب فیلم‌هایی که راهی اکران سینما‌ها نمی‌شوند در واقع نامزد هیچ‌کدام از بخش‌ها و رشته‌های سینمایی نیستند و تنها قابلیت حضور در جشنواره طبق مقررات و آیین‌نامه داشته‌اند. به نظر می‌رسد نزدیک به نصف فیلم‌ها قابلیت حضور در جشنواره را داشته باشند و از این خروجی نیز نزدیک نصف فیلم‌ها نامزد رشته‌های گوناگون سینمایی بشوند.» این برای نخستین بار است که جشنواره از ابتدا تکلیف فیلم‌ها را روشن می‌کند و فیلم‌های حاضر در جشنواره را پیش از اینکه در معرض دید منتقدان و اهالی رسانه قرار بگیرد، از فیلتر داوری رد می‌کند. این اتفاق به آن معنی است که بسیاری از فیلم‌های حاضر که در سال‌های گذشته اکران نشده بودند، باز هم دیده نشده به آرشیو‌ها و انباری‌ها بازمی‌گردند.

میلاد و ملت هر دو هستند

چند سال بعد از آنکه میزبانی جشنواره فیلم فجر از برج میلاد به پردیس ملت منتقل و دلایل به ظاهر علمی برای توجیه این انتقال مطرح شد، سازمان سینمایی دوباره فجر را به «میلاد» می‌برد. سید‌محمدمهدی طباطبایی‌نژاد، دبیر سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر می‌گوید: اگر شرایط فراهم شود و ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا این مجوز را صادر کند، ما آثار جشنواره را در شرایط کنترل شده و محدود در برج میلاد و پردیس ملت با ۲۵درصد ظرفیت با حضور فعالان واقعی حوزه رسانه، منتقدان و صاحبان آثار به نمایش خواهیم گذاشت. در واقع در شیوه اول فیلم‌ها فقط داوری می‌شوند و شیوه دوم با این هدف طراحی شده که آثار در معرض تماشای صاحبان اثر، منتقدان فعال و اصحاب رسانه قرار گیرد. شیوه سوم هم این است که اگر شرایط به گونه‌ای باشد که سینما‌ها بازگشایی شوند، آثار با رعایت حداکثر پروتکل‌ها و افزایش تعداد سالن‌ها و ظرفیت ۲۰درصدی، برای مردم به نمایش گذاشته شوند.»

حذف مردم از جشنواره

امسال جشنواره فیلم فجر به احتمال زیاد بدون حضور مردم برگزار می‌شود. مسعود اطیابی با اظهار ناراحتی از حذف اکران‌های مردمی جشنواره می‌گوید: «جشنواره فجر بدون اکران‌های مردمی یک چیزی کم دارد، به نظرم اگر جشنواره با تأخیر برگزار شود، اما به صورت مردمی و با نمایش‌های عمومی شکل بگیرد، می‌تواند محرک خوبی برای اکران سینما در سال آینده باشد. شکل فعلی تصمیم‌گیری جشنواره برای نمایش فیلم‌ها صرفاً برای داوران مناسب نیست و اشتیاقی در جامعه ایجاد نمی‌کند و اساساً نمی‌توان اسم جشنواره روی آن گذاشت.» سازمان سینمایی در تلاش است با کسب موافقت دولت، جشنواره فجر را بهانه‌ای برای بازگشایی سینما‌ها قرار دهد و این کار بسته به شرایط بهداشتی کشور در بهمن ماه دارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار