کد خبر: 1034069
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۷
با استارت غنی‌سازی اورانیوم ۲۰ درصد در فردو و بازگشت به نقطه صفر، مو بر تن اروپایی‌های بدعهد برجام سیخ شده و کمافی‌السابق به صدور بیانیه‌های انفعالی روی آورده‌اند تا به هر نحوی شده برجام با دستاورد‌های «تقریباً هیچ» برای ایران را از فروپاشی کامل نجات دهند. کمیسیون اروپا دیروز در بیانیه‌ای با ابراز تأسف از افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم مدعی شد که این اقدام نقض تعهدات تهران است، اما گفته که این توافق همچنان ارزش حفظ کردن دارد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: با گذشت پنج سال از اجرای توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵، بدعهدی غربی‌ها و متعاقب آن ازسرگیری غنی‌سازی ۲۰ درصدی ایران در سایت فردو، اروپایی‌ها بیش از هر زمان دیگری درد از دست رفتن برجام را احساس می‌کنند. به گزارش خبرگزاری رویترز، سخنگوی سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه شنبه از اقدام ایران در آغاز غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم شدیداً ابراز نگرانی کرد و گفت: «این اقدام، نقض تعهدات هسته‌ای ایران است و پیامد‌های جدی خواهد داشت». وی گفت: «کمیسیون اروپا معتقد است اقدامات ایران «تأسف‌بار» هستند، اما اروپا باور دارد که توافق هسته‌ای هنوز ارزش حفظ شدن، دارد». این سخنگوی اروپایی همچنین افزود: «کمیسیون اروپا بر لزوم پایبندی همه طرف‌های توافق هسته‌ای به وظایف و الزامات‌شان تأکید می‌کند». اتحادیه اروپا روز دو شنبه در اولین واکنش به شروع غنی‌سازی فردو در بیانیه خود گفته بود: «این اقدام ایران عزیمت قابل ملاحظه‌ای از توافق هسته‌ای است.» ابراز نگرانی اروپایی‌ها از غنی‌سازی ۲۰ درصدی ایران در حالی است که تروئیکای اروپا که همواره خود را حافظ برجام اعلام کرده، تاکنون اقدامی در راستای منتفع شدن ایران از دستاورد‌های برجامی انجام نداده است. زمانی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا با افتخار خروج را از توافق هسته‌ای ایران اعلام کرد، اروپایی‌ها واکنش مناسبی نشان ندادند و تنها به ابراز تأسف بسنده کردند، ولی هرگونه اقدام تهران در مقابل بدعهدی‌های غرب را نشانه افول برجام می‌دانند. بیانیه‌های منفعلانه اروپایی‌ها در سال‌های اخیر نسبت به نجات برجامی که دستاورد «تقریباً هیچ» برای ایران داشته است، نشان می‌دهد که رهبران اروپا از نابودی کامل این توافق نگران هستند و نمی‌خواهند دوباره به نقطه صفر بازگردند و چندین سال دیگر برای رسیدن به توافقی جدید با تهران وقت صرف کنند. هرچند مقامات ایرانی گفته‌اند که در صورت بازگشت امریکا به برجام و اجرای تعهدات غربی‌ها به وعده‌های برجامی خود، بازگشت به مسیر قبل در کوتاه‌ترین زمان ممکن امکان‌پذیر است. سید عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران دو شنبه شب در گفت‌وگوی ویژه خبری، درباره غنی‌سازی ۲۰ درصدی با بیان اینکه هیچ شرطی را برای بازگشت امریکا به برجام نمی‌پذیریم، گفت: «شروع مجدد غنی‌سازی ۲۰ درصد به معنای مرگ برجام نیست». علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران هم با بیان اینکه در حال حاضر هر ساعت ۱۷ تا ۲۰ گرم اورانیوم ۲۰ درصد تولید می‌کنیم، گفت: «ماهانه ۸ تا ۹ کیلوگرم توان تولید داریم تا به ۱۲۰ کیلو پیش‌بینی شده در قانون برسیم.» ایران بار‌ها هشدار داده که در راستای منافع ملی خود از هیچ اقدامی مضایقه نخواهد کرد و در یک سال گذشته برای اینکه غربی‌ها را به اجرای تعهدات‌شان وادار کند، تعهدات برجامی خود را در چارچوب توافق ۱+۵ کاهش داده است. با وجود عمل ایران به تعهدات برجامی خود در پنج سال گذشته که به تأیید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسیده است، اتحادیه اروپا نه تنها از زیر بار تعهدات خود شانه خالی کرده بلکه در اعمال تحریم‌های جدید با واشنگتن همسو شده است؛ بنابراین غنی‌سازی ۲۰ درصدی می‌تواند نوعی هشدار و یادآوری تعهدات برجامی به اروپایی‌ها و دولت بعدی امریکا باشد که تلاش می‌کند با ارائه پیش‌شرط‌های جدید به توافق هسته‌ای بازگردد.

عصبانیت امریکا

یک سخنگوی وزارت خارجه امریکا شامگاه دو شنبه در بیانیه‌ای به تصمیم ایران برای از سرگیری غنی‌سازی اورانیوم ۲۰ درصد واکنش نشان داد و به خبرگزاری رویترز گفت: «اقدام ایران در غنی‌سازی اورانیوم به ۲۰ درصد در فردو تلاشی آشکار در راستای تشدید کمپین باج‌خواهی هسته‌ای این کشور است. این تلاش همچنان به شکست خواهد انجامید.» این مقام که خواسته نامش فاش نشود در ادامه گفت: «امریکا و جامعه بین‌المللی همچنان برای گزارش واقعیت‌های میدانی چشم به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواهند داشت.» سخنگوی وزارت خارجه امریکا نیز گفت: «اطمینان داریم که آژانس اتمی فعالیت‌های هسته‌ای جدید ایران را زیر نظر خواهد داشت و آن را گزارش خواهد کرد.» اقدام تهران به غنی‌سازی ۲۰ درصدی در واپسین روز‌های کاری ترامپ در کاخ سفید انجام می‌شود که در چهار سال ریاست خود تلاش گسترده‌ای کرد تا با فشار حداکثری ایران را به پای میز مذاکره بکشاند و توافق جدیدی با ایران امضا کند که علاوه بر بحث هسته‌ای برنامه موشکی ایران و رفتار‌های منطقه‌ای آن را نیز شامل شود. همه این تلاش‌ها با شکست مواجه شد و مقامات تهران به شدت با آن مخالفت کرده و گفته‌اند که برنامه موشکی خط قرمز است و بر سر آن مذاکره‌ای نخواهد شد.

نگرانی ژاپن، لفاظی سعودی

در پی شروع غنی‌سازی ۲۰ درصدی ایران، تعدادی از کشور‌ها به این مسئله واکنش نشان داده‌اند. هووآ، چون یینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین دیروز ضمن دعوت کردن از همه طرف‌ها برای حفظ آرامش و خویشتنداری بعد از بیانیه ایران درباره آغاز غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم، گفت: «همه باید از برداشتن گام‌های تنش‌زا خودداری کنند.» به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، وی همچنین تأکید کرد: «همه طرف‌ها باید به اجماع نظر برای حفظ توافق هسته‌ای پایبند بمانند و فضای لازم برای اقدامات دیپلماتیک را فراهم کنند.» چین به همراه روسیه یکی از حامیان اصلی برجام بوده و مخالفت خود را با هر اقدامی که به نقض این توافق منجر شود اعلام کرده است.

از سوی دیگر، تصمیم جدید ایران برای تقویت چرخه هسته‌ای خود، دولت‌های خارج از برجام را هم به فکر عضویت در این توافق انداخته است. کاتسونُبو کاتو، سخنگو و دبیر کابینه ژاپن هم روز سه شنبه از افزایش غنی‌سازی اورانیوم ایران به سطح ۲۰ درصد ابراز نگرانی کرد. هفته قبل، کوئنی میاکه، مشاور ویژه یوشیهید سوگا، نخست‌وزیر ژاپن، و مدیر مؤسسه سیاست خارجی ژاپن، در مقاله‌ای برای ژاپن‌تایمز نوشت که ژاپن باید هفتمین عضو برجام شود. او نوشته بود: «من طرفدار پیوستن ژاپن به مذاکرات هسته‌ای آینده با ایران هستم و شاید به مذاکره مجدد در توافق موجود کمک کنم که نیاز به نظارت و کنترل بین‌المللی بیشتری خواهد داشت.» نخست‌وزیر جدید ژاپن که به تازگی روی کار آمده، پیگیری سیاست تجدیدنظر‌طلبی در عرصه نظامی و هسته‌ای این کشور را اتخاذ کرده تا قدرت سابق ژاپن را احیا کند. تشدید تنش‌ها و امنیتی شدن جهان و سیاست‌های یکجانبه‌گرایی واشنگتن در سال‌های اخیر ژاپنی‌ها را به فکر احیای قدرت در عرصه هسته‌ای و حضور در توافقات مهم بین‌المللی، انداخته است. محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی هم که همواره ایران را به تنش در منطقه متهم می‌کند، بار دیگر در سخنرانی خود در نشست سران کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس به لفاظی علیه ایران پرداخت. به گزارش شبکه «المیادین» ولیعهد سعودی ادعا کرد: «برنامه هسته‌ای ایران صلح و امنیت منطقه و جهان را تهدید می‌کند». بن سلمان مدعی شد: «از جامعه بین‌الملل می‌خواهیم برنامه موشک‌های بالستیک را که صلح منطقه را تهدید می‌کند، متوقف کند.» ادعای سعودی‌ها به تهدیدآمیز بودن موشک‌های ایرانی درحالی است که رژیم سعودی بزرگ‌ترین خریدار تسلیحات پیشرفته از غرب است و در سال‌های اخیر ده‌ها میلیارد دلار از امریکا و اروپا تسلیحات خریداری و با دامن زدن به تنش‌ها با تهران، منطقه را به انبار باروت تبدیل کرده است.
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
معین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۷
0
0
عالی بود
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار