کد خبر: 1034052
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۹
گفت‌وگو با مسئول صندوق «گل نرجس» شهدای ظفرآباد شيراز
دو خواهر به نام‌های زهرا و پروین ظفرآبادی به همراه دوستشان لیلا رنجبر با مدارک تحصیلی دیپلم و شغل خانه‌داری و البته به پیشنهاد بسیج سازندگی ناحیه بقیه‌الله مسئول گرداندن صندوق اشـتغالزایی «گل نرجس» هستند. به سراغ زهرا ظفرآبادی که یکی از مسـئولان و گردانندگان این صندوق اسـت رفتیم تا در گفت‌وگویی از چند و، چون کارهایشان آگاه شویم.
محمد‌رضا هاديلو
سرویس ایران جوان آنلاین: وقتی از اقتصاد نابسامان، تورم و بیکاری صحبت به میان می‌آید، گروهی فکر می‌کنند دنیا به آخر رسیده و نه تنها دیگر نمی‌شود کاری کرد، بلکه هر آن امکان دارد همان شغل قبلی هم از دست برود. دخل و خرج‌ها با هم نمی‌خوانند و گذران زندگی مشکل شده اسـت. اما در همین وضعیت نیز در روسـتای ظفرآباد شـیراز اسـتان فارس سه خانم با راه‌انـدازی صندوقی اعتباری به نام «گل نرجس» شـهدای ظفرآبـاد، توانسته‌اند بـا دادن وام‌های خوداشـتغالی محلی، زمینه‌سـاز مشـاغل خانگی روسـتایی برای کسانی شوند که پیش از این رنج هزینه‌های بالا و درآمد‌های کم را به دوش می‌کشیدند. دو خواهر به نام‌های زهرا و پروین ظفرآبادی به همراه دوستشان لیلا رنجبر با مدارک تحصیلی دیپلم و شغل خانه‌داری و البته به پیشنهاد بسیج سازندگی ناحیه بقیه‌الله مسئول گرداندن صندوق اشـتغالزایی «گل نرجس» هستند. به سراغ زهرا ظفرآبادی که یکی از مسـئولان و گردانندگان این صندوق اسـت رفتیم تا در گفت‌وگویی از چند و، چون کارهایشان آگاه شویم.

خانم ظفرآبادی! چطور به فکر انجام چنین کاری افتادید؟

بنده از چند سال پیش علاقه زیادی به انجام کار‌های جهادی داشتم. بعد از ارتباط با دوستانمان در بسیج سازندگی و پیشـنهاد آن‌ها برای راه‌اندازی این صندوق به این نتیجه رسیدم که این کار می‌تواند طرحی کارا و پربازده باشد که همشهریانم هم از مزایای آن استفاده می‌کنند؛ بنابراین در آذرماه ۱۳۹۷ طی جلسه‌ای با بسیج سازندگی ناحیه بقیه‌الله افتتاح صندوق اشتغالزایی را اعلام کرد و بعد از استقبال پایگاه خواهران ظفرآبـاد از ایـن طـرح، در دی مـاه همان سال ایـن صندوق با همکاری ۱۰۰ عضو ثابت رسماً شروع به فعالیت کرد.

صندوق چطور سرمایه‌ها را جمع‌آوری کرده‌است و وام می‌دهد؟

هر عضـو ماهانـه ۲۰۰ هزار ریـال وارد صندوق می‌کنـد. سـرمایه اولیه صندوق هـم از طریق وامی به مبلغ ۱۰۰ میلیون ریال با بازپرداخت سه سـاله که با معرفی بسیج سازندگی، از بانک دریافت کردیم، تأمین شده است. حتی گاهی خیران منطقه مبالغ خوبی به صندوق کمک می‌کنند تا اشتغال بیشتری در روستای ظفرآباد ایجاد شود. ما معتقدیم برای عمران و آبادانی و پیشرفت هر منطقه‌ای باید به سمت ایجاد اشتغال‌های محلی رفت تا مردم به خاطر نبود شغل و درآمد کوچ نکنند تا آن روسـتا و منطقه دورافتاده به سـمت رونق قدم بردارد. در روسـتای ظفرآباد شیراز هم افراد بسیاری بودند که، چون سرمایه‌ای نداشتند از راه‌اندازی شغلی که در سر داشتند بازمانده بودند.

بیشتر اعضای صندوق را چه قشری از ساکنان روستا تشکیل می‌دهند؟

اعضای صندوق، خواهرانی هستند که از محل پس‌انداز خـود که همان مبلـغ ماهانـه ۲۰ هزار تومان است، سـرمایه مورد نیاز جهت پرداخت تسـهیلات به متقاضیان را آماده می‌کنند. هم اکنون مشاغل خردی بـا کمک تسـهیلات ۵ تا ۳۰ میلیون ریالی صندوق گل نرجس شهدای ظفرآباد در این روستا راه‌اندازی شـده است. این مشـاغل شـامل پخت و توزیع نان‌های خانگی، تولید رب گوجه فرنگـی خانگـی، درسـت کردن انواع ترشـیجات و فروش محلی و منطقـه‌ای آن، تولیـد و عرضـه عرقیجات خانگی، پـرورش مرغ و خروس، راه‌اندازی فروشگاه محلی لوازم قنادی، خرید همزن برقی و راه‌اندازی کارگاه تولیـدی انـواع کیک‌های تولـد و پذیرایی، خرید چرخ خیاطـی و راه‌اندازی کارگاه خیاطـی خانگـی همچنین کمک به تجهیز و خرید ملزومات و پارچه مورد نیاز برای فروشگاه منسوجات است.

آیا وام‌های شما فقط برای اشتغالزایی است؟

ما به نیاز همشهریان خود نگاه می‌کنیم. غیر از اشـتغالزایی، وام‌هایـی هم جهت خرید جهیزیـه، کمک‌هزینـه درمـان و عمل جراحی، کمک‌هزینـه تعمیر منزل و کمک‌هزینه رهن منزل به متقاضیان روسـتای ظفرآباد از محل سـرمایه و پس انداز صندوق گل نرجس پرداخت شده است.

یکی از خانم‌های روستا برای اشتغال به کار خانگی یک همزن برقی نیاز داشت و حالا با همان همزن برقی کار تولید کیک‌هـای تولـد خانگـی و پذیرایی را انجام می‌دهد و ایـن تولیدی تا جایی پیش رفته که غیر از خود روستای ظفرآباد و روستا‌های اطراف حتی از شیراز هم سفارش می‌گیرد.

آیا سازمان یا نهادی در این مسیر از شما حمایت کرده است؟

اداره فنی و حرفه‌ای، کلاس‌های آموزشـی خوبی که توانایی تبدیل شدن به مهارت جهت ایجاد یک اشتغال بادوام دارند را در روستای ظفرآباد شیراز برگزار کرد. این کلاس‌ها شامل کلاس آموزشی جهت پرورش و تولید گیاهان دارویی و زینتـی، زنبـورداری، کارگاه بافندگـی، آموزش روغن‌گیری‌های سـنتی و دارویی یا تولید کپسول گیاهی برای درمان‌های سنتی بود. هنرجویانی که این کلاس‌ها را گذرانده و به حدی رسـیده‌اند که توانایی راه‌اندازی شـغلی مسـتقل را در خود احساس می‌کنند با دریافت وام از محل صندوق گل نرجس برای اشـتغال‌های کوچک شـروع به کار و تولید و درآمدزایی می‌کنند.

با توجه به تأکید مقـام معظم رهبری بـرای ارج نهادن به تولید داخلی در سـال جهش تولید، این صندوق برای آینده تولید در روسـتا اهداف بزرگـی در نظر دارد. بر همین اساس طرح‌های پیشنهادی و پراشتغال و به عبارتی کارآفرینی‌های پربازدهی در پیش دارد.

با این حال به دنبال طرح‌های اشـتغالزایی متنوع و جذابی هسـتیم؛ چراکه این ظرفیت در اهالی روسـتا برای اسـتقلال کاری و اشـتغالزایی وجود دارد و ما توانایی گسـترش آن را برای پیشـرفت روستای ظفرآباد داریم. امید داریم این صندوق طرح‌هایی را اجرایی کند که بعد‌ها با عنوان نخستین گام توسعه روستا از آن نام ببرند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار