کد خبر: 1034051
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۹
وقتی از گروه‌های جهادی سخن به میان می‌آید منظور جوانانی هستند که با اخلاص و تخصصی که دارند، بدون هیچ چشمداشتی به سراغ هموطنان محروم و کم‌برخوردار خود رفته‌اند تا با توجه به نیاز‌های آنان هر آنچه در چنته دارند را در طبق اخلاص اهدا کنند. اما این گروه‌های جهادی در سطحی گسترده‌تر زیر نظر بسیج سازندگی سازماندهی و مدیریت می‌شوند که بعد از تعریف مسئولیت محرومیت‌زدایی در ابعاد مختلف برای آنان، در مواقع خاص و ضروری نیز وارد میدان شده و به خدمات رسانی می‌پردازند. درست مثل زمان انجام رزمایش همدلی و مواسات و در حال حاضر نیز اجرای طرح شهید حاج قاسم سلیمانی.
محمد‌رضا هاديلو
سرویس ایران جوان آنلاین:  یکی از مأموریت‌های بسیج سازندگی، محرومیت‌زدایی است. یعنی بسیج سازندگی به عنوان یک دستگاه اجرایی از سال ۱۳۸۶ با قانون مصوبه مجلس همراه با آیین‌نامه دولتی، تنها سازمانی در سپاه به شمار می‌آید که دستگاه اجرایی محسوب می‌شود. بر اساس قانون مجلس از همان سال ۸۶ پروژه‌های کوچک و زودبازده و عام‌المنفعه بدونِ انتفاع به این سازمان واگذار شد تا به نتیجه برسد. بعد از آن همه دستگاه‌ها ملزم شدند تا پروژه‌هایی که در راستای مأموریت بسیج سازندگی هستند را به این سازمان واگذار کنند و این نهاد به میزان توان و ظرفیت، آن‌ها را قبول می‌کند.

تا پیش از فعالیت‌های بسیج سازندگی، اکثر دستگاه‌های اجرایی، پروژه‌هایشان را برون‌سپاری می‌کردند و با هزینه بالا به پیمانکار می‌دادند. کار‌هایی که از مشارکت مردم و خیرین محروم بود، اما برای بسیج سازندگی حمایت و مشارکت مردم و خیرین موضوعیت و جایگاه ویژه‌ای دارد. حالا مردم در پروژه‌ها و فعالیت‌های بسیج بیشتر مشارکت می‌کنند و به همان اندازه هم پای نظام می‌ایستند.

مسئول سازمان بسیج سازندگی کشور در رابطه با تفاوت انجام پروژه‌ها توسط این سازمان و پیمانکاران دیگر می‌گوید: «بسیج سازندگی ثابت کرده که از صددرصد واحدی که یک پروژه به سرانجام می‌رسد، با ۷۰ واحد سرمایه و مهم‌تر از همه، با نظارت خود دستگاه اجرایی و با همان مشخصات و کیفیت، همان صددرصد کار را انجام می‌دهد. پس کار را با صرفه و حدود ۳۰ درصد کاهش هزینه‌ها به نتیجه می‌رساند که در این میان مشارکت مردم بسیار حائز اهمیت است.» سردار محمد زهرایی ادامه می‌دهد: «در سال‌های قبل که آماری از پروژه‌های محرومیت‌زدایی می‌دادیم، بعضی‌ها باورشان نمی‌شد. در همین راستا و برای اینکه این سوء‌تفاهم‌ها پیش نیاید، با ۱۱ دستگاه اجرایی تفاهمنامه‌هایی منعقد کردیم به شرط آمار دادن و افتتاحیه‌های مشترک با آن دستگاه‌ها. این اتفاق برای اولین بار در تاریخ بسیج افتاد. در هفته بسیج غیر از یکی دو پروژه، به همراه مدیران دستگاه‌های اجرایی به صورت مشترک افتتاحیه داشتیم. مثلاً ۳۰۰ طرح آبرسانی به صورت نمادین داشتیم که یکی را مشترک برگزار کردیم. این روند باعث شد که دستگاه‌های اجرایی، مدافعان بسیج سازندگی در اجرای پروژه‌ها شوند. به عنوان نمونه چند نفر از مدیران اجرایی به دستگاه‌های مربوطه نامه زدند و خواستار همکاری با بسیج سازندگی در پروژه‌های سال‌های آینده شدند. این، اتفاق بی‌سابقه‌ای بود؛ چراکه قبلاً نسبت به بسیج شناخت خوبی وجود نداشت.» مقام معظم رهبری می‌فرمایند: «اگر بخواهیم قوی شویم، باید توسط مردم قوی شویم.» در عرصه اقتصاد مقاومتی دو موضوع مهم پیش روست. یکی صندوق‌های قرض‌الحسنه که کاری مردمی است و تاکنون ۲۳ هزار صندوق با یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر عضو راه‌اندازی شده‌اند و دیگری ایجاد قطب‌های صنایع تبدیلی که از فعالیت‌های بسیج سازندگی در امر اقتصاد مقاومتی است. سرمایه صندوق‌های قرض‌الحسنه با پول مردم است و تا کنون ۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان گردش مالی آن‌ها بوده است.

مأموریت پرفراز و نشیب

از آنجا که مسئولیت اصلی بسیج سازندگی کشور محرومیت‌زدایی از مناطق کم‌برخوردار است، بنابراین طرحی در این سازمان پیش‌بینی شد به نام «طرح جامع محرومیت‌زدایی مردم‌پایه.» در این طرح، هم عرصه‌های فعالیت مشخص شده است و هم بستر کار.

مسئول سازمان بسیج سازندگی کشور در مورد این طرح و نحوه اجرایی شدن آن می‌گوید: «با ۱۱ دستگاه اجرایی مدنظر ارتباط برقرار شده است و تفاهمنامه‌هایی منعقد کرده‌ایم. ۱۱ دستگاه اجرایی هم همراهی خوبی با ما داشتند و برای اولین بار از سوی وزارت کشور سه بار به دستگاه‌های مرتبط ابلاغ شده که این طرح مورد تأیید ماست.»

سردار زهرایی ادامه می‌دهد: «می‌دانیم در عملیات دچار فراز و نشیب خواهیم بود. اما در مرحله گفتمان‌سازی و ادبیات مشترک، موفق بوده‌ایم. به جرئت می‌توان گفت در اجرای کار‌ها هم تا ۵۰ درصد می‌توانیم موفق باشیم و ۵۰ درصد دیگر طی زمان انجام خواهد شد. برای سرعت بخشیدن به کار، شخصاً در شورای برنامه‌ریزی استان‌ها حضور پیدا می‌کنم و با همراهی استاندار، فرماندار، مسئول بسیج سازندگی و فرماندهی سپاه استان‌ها، برنامه را تشریح و توجیه می‌کنیم.» این مسئول در رابطه با سازمان‌ها و نهاد‌هایی که در بخش محرومیت‌زدایی فعالیت می‌کنند و میزان تداخلشان با یکدیگر تصریح می‌کند: «در این رابطه دو نگاه وجود دارد. بعضی‌ها می‌گویند آنقدر محرومیت زیاد است که هر کسی هر کاری انجام دهد، هنوز هم کار هست. نگاه دیگری می‌گوید انجام دادن کار مشابه در یک جغرافیا موازی‌کاری است. نگاه ما، نگاه دوم است. ما می‌توانیم تقسیم کار کنیم؛ چراکه توان و ظرفیت دستگاه‌ها با هم متفاوت است. در ستاد اجرایی فرمان امام یا بنیاد مستضعفان، با اعتبار برای انجام کار صحبت می‌شود، اما بسیج با جیب خالی برای صحبت می‌رود. مقام معظم رهبری، هم در دیدار با مسئولان بنیاد مستضعفان، هم ستاد اجرایی فرمان امام، هم کمیته امداد و به ویژه در دیدار با مسئولان بسیج و سازمان بسیج سازندگی، به هماهنگی و هم‌افزایی میان نهاد‌های انقلابی تأکید داشتند. پس این یک مأموریت است.»

کمیت پروژه‌ها از کیفیت آن‌ها نمی‌کاهد

آنچه در مورد پروژه‌ها و اقدامات بسیج سازندگی وجود دارد، این است که آیا کیفیت کار‌ها به اندازه کمیت آنهاست؟ به عنوان نمونه وقتی از افتتاح حدود ۳ هزار پروژه صحبت به میان می‌آید آیا باید قبول کرد که کیفیت کار‌ها نیز به اندازه کمیت‌شان قابل قبول است. مسئول سازمان بسیج سازندگی در این باره با بیان اینکه ابتدا باید در مورد بعضی افراد صحبت کنیم که به خود آمار شک می‌کنند، می‌گوید: «این افراد بسیج را نمی‌شناسند. بسیج یک نهاد نیست. بسیج ۵۴ هزار پایگاه دارد که اگر هر ۱۰ پایگاه یک خانه محروم هم ساخته باشد، می‌شود ۵هزار پروژه. پس اعدادی که بسیج می‌دهد، برای خودش اعداد بزرگی نیست. مطلب دیگر این است که جنس پروژه‌های بسیج سازندگی با پروژه‌های دیگر مثل قرارگاه خاتم متفاوت است. پروژه‌های بسیج سازندگی کوچک، زودبازده و عام‌المنفعه است و نهایتاً ظرف یک سال جمع می‌شود. اما در مورد کیفیت باید بگویم که ما متولی کار نیستیم، ما مجری کار هستیم. متولی کار، دستگاه اجرایی است. مثلاً اگر یک مدرسه سه کلاسه می‌سازیم، نوسازی مدارس نقشه داده و اجرا با ماست و بعد تحویل گرفته است. منابع کار هم از منابع دولت تأمین می‌شود و دولت به همین راحتی بودجه نمی‌دهد. پس باید مشخصات فنی خوبی داشته باشد. حتی در سیل و زلزله‌های اخیر با همکاری بنیاد مسکن، خانه‌هایی ساختیم که معاونت‌های این بنیاد در پنج مرحله به تک‌تک خانه‌های ساخته شده بر اساس نقشه‌های خودشان نظارت و رصد کردند تا کار‌ها با مشخصات فنی مناسب و استاندارد انجام شود. بنابراین باید بگویم اتفاقاً کیفیت کار‌ها از میانگین جامعه بالاتر است، چون نظارت‌ها بالاست.

سردار زهرایی در مورد اجرای طرح سپهبد حاج قاسم سلیمانی تصریح می‌کند: «در این طرح بالغ بر ۴۵ میلیون نفر غربالگری شدند و آگاه‌سازی صورت گرفت. به نظر من استمرار طرح شهید سلیمانی از شروع مهم‌تر است. در رزمایش و کمک‌های مؤمنانه، بسیج سازندگی متولی کار است. اما در طرح حاج‌قاسم سلیمانی بسیج جامعه پزشکی متولی و سازندگی با آن‌ها همراهی می‌کند. در این راستا «کمیته جهادی و حمایت از نیازمندان» را داریم. از آنجا که این طرح قطع زنجیره‌ای است و با شناسایی بیمار، باید خدماتی به او ارائه شود تا به جامعه ورود نکند، پس نیرو‌های جهادی وارد عمل شده و به ارائه آن خدمات می‌پردازند. پیوست به همراه شرح وظایف در این زمینه تهیه و به بسیج سازندگی‌های مراکز استان‌ها ابلاغ شده است. فعالیت بسیج سازندگی در این طرح، تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی و کمک مؤمنانه است. به اذعان بسیج جامعه پزشکی در جلسه اخیر، تیم‌های حمایتی و جهادی جلوتر از تیم‌های مراقبتی فعالیت می‌کنند. این فعالیت‌ها به صورت نقطه‌زنی انجام می‌شوند و ابلاغ کردیم اولویت اول کمک‌های مؤمنانه و بیماران نیازمند کرونایی باشند. در این راستا ۳۲ هزار تیم حمایتی و پشتیبانی در کشور تشکیل شده است.»

وی گریزی به شخصیت و اقدامات و حرکت‌های ماندگار سردار دل‌ها می‌زند و ادامه می‌دهد: «حدود دو سال پیش در سیل خوزستان، با اینکه برای سوسنگرد و حمیدیه سیل‌بند زده شده بود، اما در حال غرق شدن بودند. شهرداری و فرمانداری شهر را تخلیه می‌کردند. یک شب که جلسه داشتیم، حاج‌قاسم بی‌خبر آمد و پس از گوش دادن به صحبت‌های ما گفت: «من یک مطلبی دارم. این‌ها هشت سال مقابل رژیم بعثی از زمین خودشان دفاع کردند، چرا این‌ها را از آب می‌ترسانید. این کاری که الان شهرداری و فرمانداری می‌کند اشتباه است. جوان‌ها باید بمانند و از شهرشان دفاع کنند.» روز بعد با دستور سردار غیب پرور، فرمانده وقت بسیج مستضعفین و با حضور حاج قاسم با همین ادبیاتی که باید بایستیم، همه همپیمان شدند و سوسنگرد و حمیدیه به زیر آب نرفت. روح و تفکر مقاومت حاج‌قاسم این گونه جوانان را پای کار آورد. بعد از شهادت این سردار بزرگ، جریانی را به نام نسل سلیمانی‌ها در نیرو‌های جهادی راه‌اندازی کردیم و خیلی از گروه‌های جهادی با این نگاه، رشد و جهش یافتند. بعد از شهادت شهید فخری‌زاده هم یک برنامه دیگر برای تقویت روحیه گروه‌های جهادی در بحث علمی داشتیم. قبل از آن به گروه‌های جهادی علمی کمتر توجه کرده بودیم و شهادت این شهید گرانقدر تلنگری برای ما بود که بدانیم جریان جهادی کشور در کار‌های علمی پژوهشی نیاز به توجه بیشتری دارد.»
 
با مسئولان
 
توزیع ۲۰ سری جهیزیه بین نیازمندان سمنان
 
در مرحله سوم رزمایش مواسات تا کنون ۵۲ هزار سبد معیشتی در بین خانواده‌های نیازمند استان توزیع و آیین توزیع ۲۰ سری جهیزیه نیز در بین نیازمندان سمنان برگزار شد.

از ابتدای شیوع کرونا در این استان بیش از ۷۰ گروه جهادی در خصوص موضوعات تولید ماسک و تغسیل اموات و... همکاری داشته‌اند.

در آخرین حرکت سپاه سمنان ۱۶ هزار بسته معیشتی و ۲۰ هزار بسته بهداشتی و ۲۰ سری جهیزیه در بین خانواده‌های نیازمند استان توزیع شد. همچنین به مناسبت سالروز شهادت حضرت فاطمه‌زهرا (س) و در امتداد اجرای طرح مواسات و کمک‌های مؤمنانه در قالب طرح باران همدلی به همت مؤسسه فرهنگی بین‌الحرمین تعداد هزار پرس غذای تبرکی طبخ و در میان نیازمندان شهر توزیع شد. غذا‌های گرم طبخ شده با رعایت موازین و دستورالعمل‌های بهداشتی، بین خانواده‌های نیازمند توزیع شد. این برنامه که از اول فروردین ماه و در قالب طرح باران همدلی باکمک خیرین آغاز شده تا آخر سال ادامه خواهد داشت. مؤسسه فرهنگی بین‌الحرمین در طول ۱۰ ماه از سال ۱۳۹۹، تعداد ۵۲ هزار پرس غذای گرم با مشارکت خیرین تهیه و در میان نیازمندان این شهرستان توزیع کرده است. ضمن اینکه با حضور فرمانده سپاه استان سمنان از دو کتاب با موضوع دفاع مقدس رونمایی شد. در این مراسم سردار حمید دامغانی، فرمانده سپاه قائم‌آل‌محمد (عج) استان سمنان با اشاره به کتاب «آسایشگاه ۱۴» و «لطیف» گفت: سردار سلیمانی برای نظام ایران اسلامی و منطقه یک نعمت بزرگ بود. کتاب لطیف در خصوص خاطرات جانباز دوران دفاع مقدس ابوالفضل لطیف‌زاده و آسایشگاه ۱۴ خاطرات دکتر امیر احمدی از آزادگان دوران دفاع مقدس است که توسط دو هنرمند استان نوشته شده است.
 
سرهنگ پاسدار علی خالقیان
معاون هماهنگ‌کننده سپاه قائم‌آل‌محمد (عج)
 
غربالگری کرونایی۹۰ درصد اردبیلی‌ها
 
در ۴۰ روز گذشته با اجرای طرح سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی در سطح استان، ۳۲۹ هزار و ۲۴۵ خانوار شامل یک میلیون و ۱۴۶ هزار و ۵۳۶ نفر، یعنی ۹۰ درصد از اردبیلی‌ها غربال شدند.

در طول این مدت تعداد ۱۳ هزار و ۲۵۸ مورد تست شناسایی کرونا در سطح استان انجام شده است که از این تعداد ۲ هزار و ۸۰۵ مورد مثبت و ۷ هزار و ۳۵۵ مورد نیز مشکوک تشخیص داده شد.

همچنین در این مدت، تعداد ۷ هزار و ۸۳۵ مورد بسته معیشتی و کمک مؤمنانه و تعداد ۲۰۸ هزار و ۱۷۳ بسته بهداشتی به همت مجریان طرح سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و جهادگران بسیجی در سطح استان اردبیل توزیع شده است. رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک باید به یک مطالبه عمومی در بین مردم و اصناف مختلف تبدیل شود و همه تلاش کنند که با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی مناسب، پیک بعدی شیوع کرونا در استان اتفاق نیفتد.

جهادگران فعال در طرح شهید سلیمانی با مراجعه به در منزل شهروندان اطلاعات مورد نیاز را کسب کنند و با معاینه آن‌ها به غربالگری پرداختند. همچنین کمک به بیماران کرونایی و یاری رساندن به خانواده‌های نیازمندی که در آن‌ها یک بیمار یا سالمند وجود داشت از دیگر اهداف این طرح است. طرح شهید سلیمانی توانست به طور چشمگیری از شیوع کرونا در کشور جلوگیری کند که باید از جهادگران به خاطر همراهی و کمکشان در به نتیجه رسیدن این طرح تقدیر کرد. برای باقیماندن این شرایط باید هموطنان عزیز به اصول بهداشتی پایبند بوده و برای نهایی شدن طرح نیز با فعالان این عرصه کمال همکاری را داشته باشند.
 
اکبر بهنام‌جو
استاندار اردبيل
 
طرح شهید سلیمانی در بدره پایان یافت
 
غربالگری عمومی طرح محله و خانواده‌محور مدیریت بیماری کرونا که با نام شهید سرافراز قاسم سلیمانی در سراسر کشور در حال اجراست، با کمک جهادگران بسیجی در شهرستان بدره پایان یافت.

در این طرح ۴۰۶۷ خانوار و ۱۴۷۸۲ نفر ساکن در شهرستان با همکاری نیرو‌های جهادی و تلاش و پشتکار نیرو‌های درگیر در طرح، غربالگری شدند و در طول اجرای این طرح جمعاً ۱۶۲ نفر نیازمند نمونه‌گیری بیماری کرونا بودند که از آن‌ها رپید تست انجام گرفت که آزمایش ابتلا به کرونای ۲۶ نفر از آن‌ها مثبت اعلام شد که ۳۲ نفر از آن‌ها به پزشک یا بیمارستان ارجاع شدند.
 

از مجموع افراد غربالگری شده، ۵۸ نفر مادر باردار، ۱۳۱۲ نفر سالمند و ۶۴۸ نفر دارای بیماری زمینه‌ای بوده‌اند که در مراحل بعدی غربالگری این افراد بیشتر تحت نظارت کادر بهداشت و درمان قرار خواهند گرفت.
طرح با مشارکت تمام نیرو‌های شهرستان و با محوریت شبکه بهداشت و درمان و بسیج و هلال‌احمر در قالب چهار کمیته اجرا شد.
 
یونس آزادی
فرماندار بدره
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار