کد خبر: 1034039
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰
شوک شناسایی نخستین مورد ابتلا به ویروس کرونای انگلیسی، شادی کاهش آمار فوتی‌ها به زیر صد نفر را در خود حل کرد. با تأیید رسمی وزیر بهداشت گمانه‌زنی‌ها و شایعات درباره ورود کرونای انگلیسی به کشور پایان یافت و با عبور از نیمه نخستین ماه زمستان و با هوایی که آلودگی‌اش در کلانشهر‌ها از وضعیت قرمز هم عبور کرده حالا نگرانی از خروج دوباره کرونا از مهار جدی‌تر از قبل مطرح می‌شود. به خصوص اینکه با کاهش آمار فوتی‌ها زمزمه‌های برداشته شدن برخی محدودیت‌ها و بازگشایی اصنافی همچون تالار‌های پذیرایی هم به گوش می‌رسد.
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: روز گذشته سعید نمکی وزیر بهداشت با دو خبر پشت تریبون قرار گرفت؛ نخستین خبر کاهش فوتی‌های کرونا به کمتر از ۱۰۰ نفر بود که پس از مدت‌ها سه‌رقمی بودن این آمار می‌توانست نوید‌بخش مهار دوباره ویروس تاجدار باشد، اما حال و هوای خبر دوم وزیر ۱۸۰ درجه با خبر اول متفاوت بود. وزیر بهداشت از شناسایی نخستین مورد ابتلا به ویروس انگلیسی در کشور خبر داد. شایعات و حدس و گمان‌ها درباره ورود این ویروس مهاجم به واقعیت تبدیل شود. در حالی که بنا بود پرواز‌های انگلیس به ایران، متوقف شود، اما اولین مورد مبتلا به ویروس کرونای انگلیسی از کشور انگلستان این ویروس را با خود به سوغات آورده و به رغم منفی‌بودن دو تست وی، آزمایشات بعدی نشان می‌دهد، این فرد مبتلا به ویروس جهش‌یافته انگلیسی است. ظاهراً حال این بیمار خوب است. خبر دیگر را در پایان روز گذشته همتی رئیس کل بانک مرکزی داد و گفت پیش‌پرداخت خرید واکسن کرونا با همکاری سه بانک خارجی واریز شد.

شوک شناسایی نخستین مورد ابتلا به ویروس کرونای انگلیسی، شادی کاهش آمار فوتی‌ها به زیر صد نفر را در خود حل کرد. با تأیید رسمی وزیر بهداشت گمانه‌زنی‌ها و شایعات درباره ورود کرونای انگلیسی به کشور پایان یافت و با عبور از نیمه نخستین ماه زمستان و با هوایی که آلودگی‌اش در کلانشهر‌ها از وضعیت قرمز هم عبور کرده حالا نگرانی از خروج دوباره کرونا از مهار جدی‌تر از قبل مطرح می‌شود. به خصوص اینکه با کاهش آمار فوتی‌ها زمزمه‌های برداشته شدن برخی محدودیت‌ها و بازگشایی اصنافی همچون تالار‌های پذیرایی هم به گوش می‌رسد.

۲ رقمی شدن آمار فوتی‌ها پس از چند ماه بحرانی

طی ۲۴ ساعت منتهی به روز سه شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۹ و بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، ۶ هزار و ۱۱۳ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که ۶۸۶ نفر از آن‌ها بستری شدند. مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به یک میلیون و ۲۵۵ هزار و ۶۲۰ نفر رسید. در همین زمان، ۹۸ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان به ۵۵ هزار و ۷۴۸ نفر رسید. تا کنون یک میلیون و ۲۹ هزار و ۲۸ نفر از بیماران، بهبود‌یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. ۴هزارو۸۲۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. در حال حاضر و بر اساس آخرین تحلیل‌ها، چهار شهرستان ساری، آمل، رامسر و سوادکوه شمالی در وضعیت قرمز، ۴۳ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۴۰۱ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند. به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، نمودار موارد بستری و مرگ و میر ناشی از کرونا در استان مازندران برخلاف روند نزولی بیماری در کشور، در حال صعود است و مطمئناً در صورت ادامه روند افزایشی شهرستان‌های بیشتری از این استان در وضعیت قرمز قرار می‌گیرند.

تأیید رسمی ورود کرونای انگلیسی به کشور

حالا در کنار نگرانی از ویروس کرونا باید نگران شیوع ویروس جهش‌یافته انگلیسی هم باشیم، چراکه وزیر بهداشت از شناسایی اولین مورد ویروس انگلیسی در کشور خبر داد. سعید نمکی، وزیر بهداشت در ارتباط زنده خبری اولین مورد ویروس انگلیسی در ایران را تأیید کرد.

وی با اشاره به شناسایی اولین مورد ویروس انگلیسی در کشور افزود: «این هموطن که از انگلستان آمده‌بود، با اینکه تست پی سی آر او منفی شده‌بود، اما آزمایشات بعدی ثابت کرد که مبتلا به ویروس جهش‌یافته انگلیسی است.» به گفته نمکی حال این بیمار خوب است و اطرافیان این بیمار نیز تحت کنترل قرار گرفته‌اند و هیچ مورد دیگری از ویروس انگلیسی مشاهده نشده‌است.

وزیر بهداشت تصریح کرد: «اعلام این مورد به معنای ترس و وحشت هموطنان نیست و مردم بدانند همه چیز تحت کنترل است.»

قدرت انتقال و سرایت‌پذیری بیشتر و بالاتر تاجدار انگلیسی

به گفته علیرضا زالی، فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران در بیماری‌های نوپدید ویروسی، مرز‌های جغرافیایی توان جلوگیری از انتشار بیماری را ندارند و با توجه به حجم بالای تردد بین کشور‌ها طبیعتاً نامطئن بودن مرز‌های جغرافیایی از نظر انتشار بیماری اجتناب‌ناپذیراست.

وی با اشاره به گزارش مشاهده این گونه در کشور ترکیه خاطرنشان کرد: «با توجه به سرعت انتشار و قدرت سرایت‌پذیری گونه انگلیسی که چندین برابر فرم متعارف کووید ۱۹ است؛ دور از انتظار نیست که همه کشور‌ها در معرض خطر آن باشند و ممکن است همین حالا که نگران سرایت‌پذیری این واریانت هستیم جهش جدیدی اتفاق بیفتد.»

پیش‌پرداخت واکسن کوواکس پرداخت شد

در همین راستا روز گذشته، رئیس کل بانک مرکزی هم از پرداخت پیش‌پرداخت برای دریافت ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن کوواکس خبر داد.

عبدالناصر همتی در صفحه مجازی خود نوشت: همان‌گونه که قبلاً اعلام کرده‌بودم، براساس توافقات وزارت بهداشت و درمان کشورمان برای دریافت تعداد ۸ /۱۶ میلیون دوز واکسن کوواکس، پیش‌پرداخت توافقی برای خرید واکسن مورد نظر با تلاش همکارانم در امور بین‌الملل و به رغم موانع ایذایی ناشی از تحریم امریکا، با همکاری دو بانک ایرانی و سه بانک اروپایی، در اولین روز بعد از تعطیلات ژانویه به حساب کارگزار سازمان بهداشت جهانی واریز شد.

مبالغ بسیار بیشتری نیز برای خرید واکسن کرونا تخصیص داده‌ایم که در صورت تأیید مسئولان محترم وزارت بهداشت، تأمین ارز خواهد شد. امیدوارم هر چه سریع‌تر شاهد دریافت و بهره‌برداری از واکسن‌های خریداری شده و به خصوص واکسن‌های تولیدی در داخل کشور باشیم.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مجید آقا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۷
0
1
عجب!
مردم در کشورهای دیگر دارند میمیرند و واکسنهای خودشان را به ما میفروشند تا جان ما را نجات بدهند!
چه کشورهای پیشرفته دلسوزی هستند اینها !
شهید فخری زاده را به گلوله میبندند تا در ایران واکسن ساخته نشود البته برای دلسوزی بوده!
دلت یک ریال هم برای ساخت واکسن داخل خرج نمیکند و این هم برای دلسوزی است!
لعنت الله علی قوم الظالمین.
وشما میگوئید شیطان بر اینها حکومت نمیکند؟
شیطالت در این کاخ نیست؟
هست ولی همه میترسید از بردن نامش و اگر بنده هم بنویسم که چاپ نمیشود و هیچ و پوچ
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار