کد خبر: 1033913
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۵
در آستانه آغاز دور دوم مذاکرات طالبان و دولت افغانستان بنیاد این مذاکرات که توافق میان دولت ترامپ و طالبان بود، در خطر فروپاشی قرار دارد. نیرو‌های امریکایی در روز‌های اخیر برخی از نیرو‌های طالبان را هدف حمله هوایی قرار داده‌اند تا به این ترتیب یک بار دیگر بدعهدی امریکایی‌ها در اجرای تعهدات‌شان روشن شود. طالبان تهدید کرده در صورت ادامه این اقدامات واکنش‌هایی را علیه مواضع واشنگتن صورت خواهد داد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: به گزارش فارس، گروه طالبان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده است که در چند روز گذشته نیرو‌های امریکایی بر مواضع این گروه در ولایت‌های ننگرهار، قندهار و هلمند حملات هوایی را صورت داده‌اند که خلاف توافقنامه دوحه است. طالبان در پی این اقدامات هشدار داد که اگر این حملات ادامه یابد، عکس‌العمل جدی علیه نیرو‌های امریکایی نشان خواهند داد. دفتر والی ننگرهار روز یک شنبه اعلام کرد که در یک حمله هوایی در شهرستان بتی‌کوت این ولایت ۱۳ عضو گروه طالبان و یک فرمانده این گروه کشته شده‌اند. این فرمانده گروه طالبان که از او «عمر» یاد شده، چندی قبل از سوی دولت با هدف رسیدن به صلح از زندان آزاد شده بود. دفتر والی ننگرهار زمان اجرای این حمله هوایی را مشخص نکرده است، اما خبر آن روز دوشنبه، پانزدهم دی از سوی این دفتر اعلام شده است.

این در حالی است که در برخی از ولایت‌های دیگر نیز مقام‌های محلی از کشته‌شدن جنگجویان گروه طالبان در میدان‌های نبرد خبر داده‌اند.

شهرستان بتی‌کوت ولایت ننگرهار از چند روز به این طرف شاهد درگیری بوده و چندین حمله هوایی در روز‌های گذشته در این شهرستان اجرا شده است. نیرو‌های امریکایی مستقر در افغانستان تاکنون در این مورد چیزی نگفته‌اند، اما در گذشته نیرو‌های امریکایی حمله بر مواضع طالبان را تأیید کرده‌اند. «سانی لگت» سخنگوی نیرو‌های امریکایی در افغانستان در پیامی توئیتری ادعای طالبان مبنی بر تشدید حملات هوایی علیه نیرو‌های این گروه و نقض توافقنامه صلح را رد کرد. لگت در این پیام نوشت: اتهامات طالبان درباره نقض توافقنامه دوحه از سوی امریکا غیرواقعی است. وی تأکید کرد که موضع امریکا مشخص است و از نیرو‌های افغانستان در برابر حملات طالبان دفاع می‌کند. لگت با بیان اینکه امریکا خواهان کاهش خشونت در افغانستان است، ادامه داد: تلاش طالبان برای هدف قرار دادن روزنامه نگاران و فعالان مدنی برای رسیدن به صلح باید متوقف شود.

دور دوم مذاکرات دوحه

هشدار تازه طالبان به نقض توافقنامه صلح در حالی مطرح می‌شود که این گروه بار‌ها از سوی مقام‌های افغان به این کار متهم شده و گفته شده که پس از امضای این سند خشونت‌ها در این کشور افزایش یافته است. دور اول این گفتگو‌ها با نهایی شدن مذاکرات پایان یافته و قرار است دور دوم آن در تاریخ ۱۶ دی در قطر آغاز شود. طالبان و دولت افغانستان امروز دور دوم مذاکرات را در دوحه، پایتخت قطر، آغاز می‌کنند. اعضای هیئت مذاکره‌کننده دولت می‌گویند که این بار بحث اصلی درباره «تقسیم قدرت» خواهد بود. عبدالحفیظ منصور، عضو این هیئت اعلام کرد که تقسیم قدرت از راه ایجاد دولت موقت و تغییر نظام ریاستی به صدارتی عملی است، اما کاخ ریاست‌جمهوری مخالف ایجاد اداره موقت و بازگشت به «گذشته» است تا دستاورد‌های دو دهه اخیر حفظ شود.» یکی از اولین خواسته‌های طالبان، اعلام رسمیت نداشتن مذهب شیعه در افغانستان بوده است. شاید به همین دلیل رهبران هزاره افغانستان که شیعه‌مذهب‌اند، اختلافات خود را کنار گذاشته‌اند و می‌کوشند در مرحله سرنوشت‌ساز تقسیم قدرت، موضع متحد و یکسانی در پیش گیرند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار