کد خبر: 1033793
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۲
سوم ژانویه، سالروز ترور سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس به دست امریکا، به موعدی برای تجدید میعاد میان هواداران مقاومت تبدیل شده است. آنچه دیروز در میدان التحریر بغداد در مقام خونخواهی شهدا در نزدیکی فرودگاه بغداد رخ داد، بیش از هر چیزی یادآور سخنان چند روز قبل سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان است که گفت «خون آن‌ها زمین نمی‌ماند»
آزاده سادات عطار
سرویس بین الملل جوان آنلاین: خیل بزرگی از عراقی‌ها دیروز در میدان التحریر بغداد و شهر‌های دیگر، به عشق و یاد فرمانده شهید نیروی قدس سپاه و معاون رئیس سازمان حشدالشعبی چنان فضای میدان و خیابان‌ها را پرکردند که به امریکایی‌ها بگویند این عراق ما دیگر جای شما نیست. درواقع تبلور این گرامیداشت، تأکید مصرانه بر خروج نیرو‌های امریکایی بود؛ رویدادی که یک سال بعد از مخلوط شدن خون سرداران مقاومت ایران و عراق، بیش از هر موقع دیگری به واقعیت نزدیک است؛ ظاهراً غرش این روز‌های ترامپ و هم‌پالکی‌هایش، بیشتر به عوعوی سگان زخمی می‌ماند تا غرش شیران میدان.

سوم ژانویه، سالروز ترور سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس به دست امریکا، به موعدی برای تجدید میعاد میان هواداران مقاومت تبدیل شده است. آنچه دیروز در میدان التحریر بغداد در مقام خونخواهی شهدا در نزدیکی فرودگاه بغداد رخ داد، بیش از هر چیزی یادآور سخنان چند روز قبل سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان است که گفت «خون آن‌ها زمین نمی‌ماند» و قدرتمندتر از زمان حیات وی، راهش را زنده نگه خواهد داشت. شنبه شب در خیابان «ابومهدی المهندس» (فرودگاه سابق) منتهی به فرودگاه بین‌المللی بغداد یعنی همان محلی که سال گذشته پهپادها، خودرو‌های حامل حاج قاسم، ابومهدی و دیگر همرزمان‌شان را هدف قرار دادند، شمار زیادی از شهروندان عراقی تا نخستین ساعات بامداد (نزدیک زمان ارتکاب جنایت) شب زنده‌داری کردند. مردم سوگوار با روشن کردن شمع در برابر تصاویر شهدا و خواندن ادعیه یاد آن‌ها را گرامی داشتند.

اهالی آمرلی و تلعفر در میدان التحریر

دیگر نقطه بغداد یعنی میدان التحریر هم صبح روز یک شنبه محل برگزاری تظاهرات «شهادت و حاکمیت» بود. فرماندهی پلیس بغداد در نخستین سالگرد شهادت سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس تدابیر لازم برای تأمین امنیت تجمع‌های پایتخت عراق را اجرایی کرد. شمار زیادی از عراقی‌ها از جمله ساکنان آمرلی، تلعفر و دشت نینوی نیز به میدان التحریر آمده بودند. شمار زیادی از جوانان عراقی که خود را فرزندان شهید ابومهدی المهندس نامیدند، با شعار‌های ضد امریکایی و ضداسرائیلی «امریکا شیطان بزرگ» و صلوات وارد میدان التحریر شدند. در گوشه دیگری از میدان نیز پرچم سعودی (بدون لااله الا الله) به آتش کشیده شد. با وجودی که دیروز در عراق به دلیل برگزاری این تظاهرات تعطیل رسمی اعلام شده بود، رسانه‌های عراقی از ازدحام و ترافیک بی‌سابقه در ورودی‌های پایتخت عراق خبر دادند که غیر از روز‌های برگزاری مراسم بزرگ مذهبی سابقه ندارد.

جنایتکاران باید قصاص شوند

فالح الفیاض، رئیس سازمان حشدالشعبی عراق به عنوان نخستین مقام عراقی سخنران در التحریر گفت: «تظاهرات میلیونی امروز پاسخ و انتقام خون فرماندهان شهید است. ما به شهدای خود وفاداریم و بر ضرورت قصاص تمام کسانی که در جنایت ترور فرماندهان پیروزی دست داشتند، تأکید داریم.»

رئیس سازمان حشدالشعبی عراق افزود: «با عزت و حاکمیت از تمامی حقوق و منافع خود محافظت خواهیم کرد. فتنه‌انگیری، طایفه‌گری مذهبی و قومی گرایی موجب عقب رفت عراق طی دهه‌های گذشته شد. مردم طرفدار حشدالشعبی، از خود این سازمان وسیع‌ترند و ما به‌واسطه شما با هرکس که فرزندان این ملت را هدف قرار می‌دهد مقابله می‌کنیم. وحدت عراق راز قدرت آن است و من از شما می‌خواهم که زیر لوای وطن و مرجعیت بمانید.» وی شتاب سازشکاران برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را نتیجه ناتوانی آنان دانست.

هزار سلیمانی و هزار ابومهدی می‌شویم

هادی العامری، رئیس ائتلاف الفتح در پارلمان عراق و رئیس سازمان بدر نیز در سخنانی بر لزوم تلاش برای اخراج اشغالگران امریکایی تأکید کرد و گفت: «هرجا که شهید المهندس حضور داشت، شهید سلیمانی هم دیده می‌شد. این شهیدان در پی کمک به همه ملت‌های مستضعف بودند.»

وی در ادامه از دولت خواست به تعهدات خود درباره اخراج نیرو‌های بیگانه از عراق و تحقق حاکمیت ملی پایبند بماند و تصریح کرد که روی این مسئله نمی‌توان چانه‌زنی کرد. شهید ابومهدی المهندس برای بازگرداندن اعتبار و اقتدار به دولت تلاش کرد. العامری گفت: «ثبات و استقرار در عراق به معنای ثبات و استقرار منطقه است و این امر بدون اخراج نیرو‌های بیگانه از عراق میسر نمی‌شود.»

ابوحسین الحمیداوی، دبیرکل «کتائب حزب‌الله» عراق نیز در بیانیه‌ای همراستا با فراخوان سازمان حشدالشعبی برای برگزاری تجمع گسترده در میدان التحریر بغداد اعلام کرد: «حضور امروز ما در میدان [التحریر]بیعت با خدا، رسول او و مؤمنان مقاوم است. ضمن اینکه حاوی این پیام است که برای انتقام خون این شهدا تعجیل کنید، زیرا خون ما هنوز در حال جوشیدن است.»

دبیرکل کتائب حزب‌الله عراق در ادامه با اشاره به سفارت امریکا در بغداد اعلام کرد: «امروز به سفارت شر وارد نخواهیم شد و کاری به این دولت نخواهیم داشت. زیرا هنوز وقت هست.»

وزارت امور خارجه پیگیر عاملان ترور

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز در گفتگو با وبگاه لبنانی العهد گفت: «پیگیری این ترور از اولویت‌های وزارت خارجه است و دستگاه دیپلماسی تا تحویل عاملان آن به عدالت به تلاش خود ادامه می‌دهد.» خطیب‌زاده افزود: «اگر امریکایی‌ها می‌دانستند که شهادت حاج قاسم و ابومهدی المهندس به حساب آن‌ها و به ضرر آن‌ها خواهد بود، هرگز این کار را انجام نمی‌دادند چه بسا همان تصورات و توهمات متحدان منطقه‌ای خود را داشته‌اند، اما در عمل شاهد نفرتی بودند که میان ملت‌های منطقه و ملت‌های آزاد ایجاد کردند.»

تصاویر شهید سلیمانی در دستان مردم یمن

مردم یمن نیز جانفشانی‌های فرماندهان محور مقاومت را از یاد نبردند و صبح سوم ژانویه برای شرکت در راهپیمایی «وفاداری به خون شهدا»، از اقصی نقاط شمال این کشور وارد استان صعده شدند. آن‌ها در حالی که تصاویر شهدای مقاومت از جمله شهید سلیمانی را در دست داشتند، شعار‌هایی علیه استکبار جهانی سر داده و ادامه حملات ائتلاف سعودی-امریکایی به یمن را محکوم کردند.

در پایان این راهپیمایی بیانیه‌ای به مناسبت گرامیداشت سالانه شهدای یمن خوانده شد. در این بیانیه از امریکایی‌ها، اسرائیلی‌ها و هم‌پیمانان آن‌ها به عنوان دشمنان ملت یمن یاد شده است.

در تمامی پیروزی‌ها اثر انگشت سلیمانی

در لبنان نیز شیخ نبیل قاووق، عضو شورای مرکزی حزب‌الله لبنان در سخنانی، پاسخ ایران به ترور شهید سلیمانی را حتمی دانست و تأکید کرد: «اثرانگشت حاج قاسم سلیمانی در تمام پیروزی‌ها بر دشمن اسرائیلی، تکفیری و امریکایی وجود دارد.» شیخ نبیل قاووق خاطرنشان کرد: «هرکس که نسبت به حتمی بودن پاسخ ایران اطمینان ندارد متوهم است، هر کس که به حتمی بودن پاسخ ایمان ندارد هنوز ایران را نشناخته است و همراهان و فرزندان حاج قاسم و شجاعت آنان را نمی‌شناسد.»

طلال عتریسی، پژوهشگر لبنانی در امور خاورمیانه و جهان اسلام، صبح یک شنبه ۱۴ دی در وبینار بین‌المللی «شهدای قدس؛ شهید سپهبد قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس» سخن گفتن از این دو شهید را دشوار دانست و گفت: «این دو شهید نمونه عملی مقابله با پروژه استکبار در منطقه را ارائه کردند. منظور از پروژه استکبار همان اشغالگری امریکا در منطقه است که به صورت مستقیم در عراق و همچنین سوریه و همزمان علیه مقاومت انجام شد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار