کد خبر: 1033733
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۲
معاون فنی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران تاکید کرد
معاون فنی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به روند افزایشی غلظت آلاینده دی‌اکسید گوگرد در تهران می‌گوید: نشانه‌هایی از مصرف سوخت غیر استاندارد در صنایع و نیروگاه‌های تهران وجود دارد البته استفاده از سوخت غیراستاندارد علاوه بر گوگرد، سبب تولید آلاینده‌های دیگری ازجمله ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون نیز می‌شود.
سرویس جامعه جوان آنلاین: طی روز‌های اخیر آلودگی هوا در تعدادی از کلانشهر‌های کشور ازجمله تهران، کرج، قم، مشهد، اراک، اصفهان و... شدت گرفته و حتی به وضعیت قرمز رسیده است. هرچند که بر اساس مطالعات علمی منابع متحرک مانند خودرو‌های دیزلی، موتورسیکلت‌ها، ناوگان حمل و نقل عمومی و... بیشترین سهم را در آلودگی هوای کلانشهر‌ها دارند، اما امسال نیروگاه‌ها و صنایع نیز به دلیل استفاده از سوخت‌های غیر استاندارد نقش مهمی در آلودگی هوای برخی کلانشهر‌ها ایفا می‌کنند.

مسعود تجریشی - معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست - پیش از این در گفتگو با ایسنا از تذکر به وزارت نیرو درباره مازوت‌سوزی نیروگاه شازند اراک خبر داده بود. او همچنین اخیرا به ایسنا گفته است که به‌نظر می‌رسد با سرد شدن هوا و فشار روی منابع گاز کشور و افزایش مصرف خانگی، منابع ثابت آلاینده هوا به‌صورت پراکنده از سوخت مازوت استفاده کرده‌اند. برای مثال واحد‌های ریخته‌گری در تهران طی روز‌های اخیر سوخت مازوت مصرف کرده‌اند همچنین از روز‌های ابتدایی هفته گذشته تعدادی از نیروگاه‌ها در تهران نیز به سمت مازوت‌سوزی رفته‌اند. ما به دادستانی نامه زده و خواسته‌ایم که به‌سرعت جلوی این اقدام گرفته شود.

هرچند که اظهارات تجریشی درباره مازوت‌سوزی در نیروگاه‌های تهران، تکذیب مدیر عامل شرکت برق حرارتی را به دنبال داشت. استاندار تهران نیز در جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران گفت که هیچ صنایع و نیروگاهی از سوخت مازوت استفاده نمی‌کنند، اما داده‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد نیروگاه‌ها و صنایع اطراف تهران از سوخت‌های غیر استاندارد استفاده می‌کنند.

بر اساس اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران طی چند ماه اخیر و به‌ویژه طی آذر ماه غلظت آلاینده دی‌اکسید گوگرد - که ارتباط مستقیمی با مصرف مازوت و سوخت‌های غیر استاندارد در صنایع دارد - در برخی از ایستگاه‌های شهر تهران افزایش قابل توجهی داشته و حتی در برخی موارد بسیار بالاتر از حد مجاز قرار گرفته است. گفتنی است ایستگاه‌هایی که موارد عبور از حد مجاز را داشته‌اند بیشتر ایستگاه‌های واقع در جنوب غرب و جنوب تهران بوده‌اند.

از سویی دیگر از ابتدای هفته گذشته ورود خودرو‌های دیزلی به تهران ممنوع شد، اما برخلاف انتظار‌ها همزمان با ممنوعیت ورود دیزلی‌ها به تهران، غلظت آلاینده دی‌اکسید گوگرد باز هم افزایش یافت. حسین شهیدزاده - مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران - در گفت و گویی با ایسنا درباره علت افزایش این آلاینده در تهران توضیح داده بود: باتوجه به شرایط فعلی می‌توان نتیجه گرفت که منابع ثابت آلاینده ازجمله نیروگاه‌ها، صنایع و... از سوخت غیراستانداردی استفاده می‌کنند که گوگرد زیادی دارد، مانند گازوییل پرگوگرد و یا سوخت مازوت.

با تمامی این‌ها فرشید باباخانی - معاون فنی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران - در گفتگو با ایسنا درباره ارتباط افزایش غلظت آلاینده دی‌اکسید گوگرد در تهران با آلودگی هوا طی روز‌های اخیر می‌گوید: استفاده از سوخت‌های غیر استاندارد در صنایع، علاوه بر افزایش غلظت آلاینده دی‌اکسید گوگرد بر افزایش غلظت ذرات معلق - به‌عنوان مهمترین آلاینده تهران طی روز‌های اخیر - نیز اثرگذار است بنابراین سوخت غیراستاندارد علاوه بر گوگرد سبب تولید آلاینده‌های دیگری ازجمله ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون نیز می‌شود.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه استفاده از سوخت‌های غیراستاندارد در نیروگاه‌ها و صنایع می‌تواند یکی از عوامل مهم آلودگی هوا در تهران باشد، تصریح می‌کند: افزایش غلظت آلاینده دی‌اکسید گوگرد در تهران نشانه‌ای مبنی بر سوزاندن سوخت‌های غیر استاندارد در منابع ثابت و یا متحرکی است که بر آلودگی هوا اثرگذار هستند. از سویی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران سوخت بنزین و گاز مصرفی خودرو‌ها را به‌صورت دوره‌ای بررسی می‌کند. بر اساس آخرین بررسی‌ها می‌توان گفت که کیفیت سوخت در تهران تا حدود زیادی مناسب و براساس استاندارد‌های یورو۴ است. این یعنی حجم گوگرد سوخت مصرفی منابع ثابت کنترل شده است.

به گفته معاون فنی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران از این‌رو علت افزایش آلاینده دی‌اکسید گوگرد در تهران - به‌ویژه بخش‌های جنوبی آن - طی برخی روز‌ها استفاده از سوخت‌های غیراستاندارد در صنایع، پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌ها است حتی گواه این موضوع آن است که همزمان با ممنوعیت تردد دیزلی‌ها در تهران، غلظت آلاینده دی‌اکسید گوگرد افزایش یافته است.

باباخانی در پایان با اشاره به اینکه چنانچه صنایع و نیروگاه‌ها از سوخت‌های غیراستاندارد استفاده کنند سهم زیادی در آلودگی هوا خواهند داشت، اظهار می‌کند: ما داده‌های خود درباره غلظت آلاینده دی‌اکسید گوگرد در تهران را به سازمان حفاظت محیط‌زیست داده‌ایم تا با بررسی آن‌ها مشخص شود که چرا غلظت این آلاینده در تهران افزایشی بوده است؟
منبع: ایسنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار