کد خبر: 1033727
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۷
اعضای شورای شهر تهران مطرح کردند
مجید فراهانی عضو شورای شهر تهران گفت: به دلیل تشدید آلودگی هوا در پایتخت باید جلسه فوری جهت جلوگیری از مرگ و میر‌ها بر اثر آلودگی هوا میان نمایندگان مجلس و دولتی‌ها تشکیل شود. در همین رابطه سیدآرش حسینی میلانی، یکی دیگر از اعضای شورا نیز خواستار ورود قوه قضاییه به بحث آلودگی هوا شد.
سرویس جامعه جوان آنلاین: دیگر نفس کشیدن در تهران سخت شده و زنگ خطر آلودگی هوا برای همه گروه‌های جامعه به صدا در آمده است. روز گذشته پیشنهاد تعطیلی دو روزه تهران مطرح شد، پیشنهادی که هر چند کافی نبود اما به عنوان یک طرح در دولت باقی ماند و اجرایی نشد. (گزارش جوان در این باره را اینجا بخوانید)
 
کارشناسان محیط زیست و سلامت و بهداشت محیط شرایط آلودگی هوا را برای سلامت شهروندان تهرانی مخاطره‌آمیز می‌دانند و مشخص نیست که چه زمانی قرار است مسئله آلودگی هوا به صورت ریشه‌ای حل شود.
 
قانونی که ابلاغ شده اما اجرا نمی‌شود!
 
با وجود اینکه شرایط اضطرار آلودگی هوای پایتخت از سوی همه دستگاه‌های مسئول مورد تاکید قرار گرفته و تهران به دلیل شرایط کرونایی در حالت نیمه تعطیل به سر می‌برد و برای هماهنگی دستگاه‌هایی همچون آموزش و پرورش و آموزش عالی برای تعطیلی واحد‌های آموزشی دولت چالشی پیش روی خود نمی‌بیند مشخص نیست تعلل دولت برای تعطیلی تهران چه دلیلی داشته است؟

طی ۸ ماه گذشته با توجه به دورکار شدن بسیاری از کارمندان بستر‌های لازم برای دورکاری نیز تا حدودی فراهم است و می‌توان از این شرایط به عنوان بازوی کمکی کاهش سطح آلودگی هوای کلانشهر‌ها کمک گرفت، اما به نظر می‌رسد دولت به احتمال تغییرات جوی بیشتر دل خوش کرده است.

دولت نه تنها در اخذ تصمیم‌های کوتاه مدت برای حل این معضل تعلل و اهمال داشته است که پس از ۵ سال از ابلاغ قانون هوای پاک، هنوز از پس مسئولیت‌ها و وظایف خود در اجرای این قانون هوای پاک و حل معضل آلودگی هوا بر نیامده‌اند.
 
۶۰ درصد حجم آلودگی تهران در اثر مازوت سوزی و گازوئیل سوزی
 
مجید فراهانی عضو شورای شهر تهران در صحن امروز شورا درباره وضعیت آلودگی هوا در پایتخت اظهار داشت: طی هفته گذشته شاخص آلودگی هوای تهران هر روز بالای ۱۴۰ بود و پایتخت در شرایط قرمز قرار داشت.

وی با بیان اینکه سالانه هزاران ایرانی بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند، گفت: شاخص کیفیت هوا در حال به ۱۵۲ رسیده و احتمالا طی امروز و فردا به بالای ۱۶۰ و شرایط بسیار خطرناک خواهد رسید.

این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: همه آمار‌ها نشان می‌دهد که سوخت مازوت در صنایع و نیروگاه‌های تهران از یکسو و گازوئیل کامیون‌های فرسوده از سوی دیگر ۶۰ درصد حجم آلودگی تهران را به خود اختصاص داده‌اند.

فراهانی گفت: مازوت آلوده‌ترین سوخت فسیلی محسوب می‌شود و بر اساس گفته‌های رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست مقدار سولفور موجود در گازوئیل‌ها نیز ۲۰ برابر مجاز است.

وی بیان داشت: بنا به گفته رئیس سازمان محیط زیست از سوخت مازوت در صنایع استفاده می‌شود، ولی معاون دادستان بخشنامه کرده که مانع مصرف مازوت در نیروگاه‌ها نشوید. بر همین اساس از حجت‌الاسلام رئیسی، رئیس قوه قضائیه درخواست می‌کنم به این مسأله ورود یابند.

این عضو شورای شهر تهران گفت: مدیریت کاهش آلودگی هوا امروز نیازمند جلسات فوری در سطح دولت و مجلس است که به عنوان نماینده مردم تهران از دو قوه مجریه و مقننه می‌خواهم اقدامات لازم را برای کاهش آلودگی هوا انجام دهد.
 
قوه قضائیه به بحث آلودگی هوا ورود کند

در همین رابطه سیدآرش حسینی میلانی عضو شورای شهر تهران در صحن امروز شورا گفت: شورای شهر به عنوان مدافع حقوق عامه مردم نسبت به این موضوع واکنش داشته و اعتراض می‌کند که تعدد تذکرات امروز نیز این مسأله را نشان می‌دهد.

وی افزود: از قوه قضائیه درخواست دارم نسبت به این موضوع توجه کنند و بحث مازوت‌سوزی به شکل شفاف مورد رسیدگی قرار گیرد همچنین کمیسیون اصل ۹۰ نیز باید به این مسأله نه تنها در تهران بلکه در کل سطح کشور ورود یابد.

این عضو شورای شهر تهران در ادامه به موضوع تأخیر در ارسال دو لایحه ساختمان سبز و صندوق محیط زیست و توسعه حمل و نقل عمومی اشاره کرد و گفت:‌اگر ساختمان سبز در تهران داشته باشید میزان مصرف برق و انرژی کاهش می‌یابد و فشار کمتری به نیروگاه‌ها وارد خواهد شد.

میلانی گفت: گاهی در شهرداری هم نسبت به این موضوع ابراز بی‌اطلاعی می‌کنند در حالی که این مسأله بسیار حائز اهمیت است. برخی از نمایندگان مجلس هم می‌گویند به این مسأله چشم امیدی نداشته باشید که از بودجه ملی اعتباری برای حمل و نقل عمومی و حفظ محیط زیست هزینه شود که همه این موضوعات نشان می‌دهد باید شهر به خود اتکا داشته باشد و منابع را پیدا کند.

وی در تذکری به حناچی گفت: دو سیاست در برنامه سوم توسعه شهر تهران بهینه‌سازی مصرف انرژی در بخش ساختمان و تأمین مالی از طریق صندوق محیط زیست است. در روز‌های اخیر افزایش ۳۰ درصدی مصرف گاز و پدیده مازوت‌سوزی در نیروگاه‌های اطراف تهران، یک ریسک مهم محیط زیستی آشکار ساخته بنابر این ضرورت دارد مدیریت شهری نسبت به بهینه‌سازی مصرف انرژی در حوزه ساخت و ساز ریل‌گذاری‌های لازم را انجام دهد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار