کد خبر: 1033673
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۰
امروز عراقی‌ها راهپیمایی میلیونی برگزار می‌کنند
منطقه یک سال بعد از ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس، آشکارا تحت تأثیر این ترور است. امروز عراقی‌ها یک راهپیمایی بزرگ به مناسبت نخستین سالروز گرامیداشت شهادت این دو برگزار می‌کنند، تظاهراتی که دعوت‌کنندگان تأکید کرده‌اند قرار نیست شرکت‌کنندگان آن، وارد منطقه سبز بغداد شوند که سفارت امریکا در آن مستقر است. با این حال، فشار‌های سیاسی برای خروج امریکا از عراق به سطح کم‌سابقه‌ای رسیده، به خصوص که مقام‌های حشدالشعبی می‌گویند در روز‌های آینده درباره ۴۰ متهم پرونده ترور ۱۳ دی (۳ ژانویه ۲۰۱۹) اطلاعات جدید منتشر خواهد شد که هم متهمان امریکایی و هم عراقی در این فهرست قرار دارند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین:  ارتش رژیم صهیونیستی از هراس حملات احتمالی از یمن و عراق به حالت آماده‌باش کامل قرار گرفته است. این آماده‌باش البته از چند روز، شاید هم چند هفته قبل شروع شده، ولی حالا به بالا‌ترین سطح خود رسیده است. بر اساس گزارش شبکه اسرائیلی کان، ارتش اسرائیل بر این باور است که این احتمال وجود دارد که ایران به نیرو‌های وابسته خود در منطقه دستور دهد با موشک، پهپاد یا به هر شکل دیگری به اسرائیل حمله کنند. مقام‌های امنیتی رژیم صهیونیستی می‌گویند که در حال حاضر نشانه‌های قابل اطمینانی از استقرار برخی تسلیحات نظامی ایران در عراق و یمن وجود دارد. یوآو لیمور، تحلیلگر نظامی مدعی است اسرائیل از نزدیک انتقال تسلیحات پیشرفته به یمن را رصد می‌کند و تهران هواپیما‌های بدون سرنشین و موشک‌های کروز را برای متحدان خود در یمن فراهم کرده است. به گفته این تحلیلگر صهیونیست، ارتش اسرائیل سیستم‌های هشدار سریع را تغییر داده تا با حمله احتمالی از یمن روبه‌رو شود. آماده‌باش اسرائیلی‌ها، فقط بخشی از تدارکاتی است که در سالگرد ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس اتفاق می‌افتد. در عراق، شرایط برای امریکایی‌ها از این هم پیچیده‌تر است. بعد از حمله راکتی یک شنبه دو هفته قبل که سفارت امریکا با هشت الی ۱۱ راکت مورد حمله قرار گرفت، طی روز‌های گذشته، کاروان‌های امریکایی دست‌کم شش بار مورد حمله قرار گرفته است. اغلب این حملات را گروه «اصحاب الکهف» به عهده گرفته که دیروز هم در تازه‌ترین بیانیه خود از عراقی‌ها خواست برای حفظ جان خودشان، از کاروان‌های امریکایی دوری کنند.

تظاهرات در سالگرد ترور

امروز قرار است در عراق، یک راهپیمانی در سالگرد ترور دو فرمانده مقاومت برگزار شود. مرکز این راهپیمایی میدان التحریر بغداد است و سازمان‌دهندگان آن که گروه‌ها و احزاب مختلف عراقی هستند، می‌گویند جمعیتی میلیونی در آن شرکت خواهند کرد. هادی العامری، رهبر ائتلاف فتح عراق و قیس الخزعلی، دبیرکل عصائب اهل الحق عراق به طور خاص دعوت به شرکت در راهپیمای امروز کرده‌اند. محمد البصری از فرماندهان حشدالشعبی عراق روز شنبه گفت که تظاهرات روز یک شنبه صددرصد مسالمت آمیز است و قصدی برای وارد شدن به منطقه سبز و حمله به سفارت امریکا در بغداد نیست، ولی برگزاری چنین تظاهراتی در سالگرد ترور دو فرمانده مقاومت، آشکارا فشار برای خروج امریکا را تشدید خواهد کرد. در حالی که مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق خواستار ایجاد توازن در روابط بغداد با واشنگتن است، فشار‌ها به خصوص طی یک ماه اخیر برای بازنگری در روابط با امریکا، تشدید شده است. دیروز در تازه‌ترین موضع‌گیری، «ریاض المسعودی» نماینده ائتلاف سائرون گفت که توافقنامه راهبردی با امریکا هیچ نتیجه‌ای نداشته و ضرورت دارد که این توافقنامه لغو شود؛ توافقی که در سال ۲۰۰۸ بین دولت‌های وقت امریکا و عراق امضا شد و مختصات حضور امریکایی‌ها در عراق را مشخص می‌کرد. المسعودی در مصاحبه با وبگاه «المعلومه» افزود که توافقنامه چارچوب راهبردی امضاشده با امریکا محدودیتی برای عراق در زمینه امضای هرگونه توافقنامه راهبردی با یک کشور دیگر ایجاد کرده است لذا ضروری است که این توافقنامه لغو شود. این نماینده ائتلاف سائرون همچنین تأکید کرد که دولت باید هر چه سریع‌تر تجاوز امریکا علیه فرماندهان پیروزی در فرودگاه بغداد را اعلام کند و اگر این کار را نکند در آن صورت این قضیه برای رسیدگی و احقاق حق به دادگاه‌های بین‌المللی ارجاع داده خواهد شد.

مستند‌های افشاگر

انتشار اطلاعات جدید از نحوه انجام عملیات ترور در فرودگاه بغداد که حاضران در مستند‌های یک هفته اخیر در گفتگو با شبکه المیادین و برنامه «الرحله الاخیره» (آخرین سفر) شبکه العهد افشا کرده‌اند، ابعاد جدیدی از این ترور را رونمایی کرده که فشار گروه‌های سیاسی را تشدید کرده است. هفته قبل قیس الخزعلی، دبیرکل عصائب اهل‌الحق عراق در بخشی از این مستند برای اولین بار فاش کرد که شرکت انگلیسی «جی. فور. اس» که امور امنیتی فرودگاه بغداد را برعهده دارد در عملیات ترور سال گذشته مشارکت داشته است، افشاگری‌ای که باعث شد یک سخنگوی این شرکت اعلام کند هیچ‌گونه دخالتی در ترور سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس نداشته است. جمعه شب هم عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر وقت عراق، با حضور در الساعه‌الاخیره (ساعت آخر) شبکه المیادین، مکالمه تلفنی خود را با ترامپ در فاصله‌ای کوتاه از انجام عملیات ترور بیان کرد. المهدی که سال گذشته نیز گفته بود ترامپ قبل از ترور با او تماس تلفنی داشته، در مستند جدید گفته که طرف امریکایی او را از ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس مطلع نکرده است. او گفته که عملیات ترور سردار سلیمانی طی یک یا دو روز طراحی نشده، بلکه در مدت زمانی زیاد برای آن تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی شده است.

المهدی می‌گوید: «ترامپ در شب تحویل سال میلادی حدود ساعت ۹ شب با من تماس گرفت و به من گفت که امریکایی‌ها ایرانی‌ها را به خوبی نمی‌شناسند بلکه این عراقی‌ها هستند که ایرانی‌ها را خوب می‌شناسند.» عبدالمهدی می‌گوید: در پاسخ به او گفتم ایرانی‌ها می‌گویند که به دنبال جنگ نیستند همانگونه که امریکایی‌ها نیز خواهان جنگ نیستند. نخست‌وزیر پیشین عراق تأکید کرد: به ترامپ پیشنهاد دادم که یا به صورت مستقیم با ایرانی‌ها مذاکره کند یا اینکه توافقاتی ضمنی را همانند توافقاتی که از سال ۲۰۰۳ در حال انجام بود، انجام دهد. عادل عبدالمهدی می‌گوید: دونالد ترامپ گفت شما مذاکره‌کنندگان خوبی هستید، هر کاری که از دستتان برمی آید در این راستا انجام دهید و ما آماده هستیم. عبدالمهدی همچنین گفت که سردار سلیمانی با توافق و دعوت رسمی به عراق آمده بود و قرار بود رایزنی‌هایی انجام شود. در حالی که برخی منابع عراقی دولت عراق را متهم می‌کنند که در پرونده ترور سال قبل اهمال می‌کند، «مهند العقابی» مدیر رسانه‌ای سازمان حشدالشعبی شامگاه جمعه گفت که در پرونده ترور فرماندهان پیروزی بر تروریسم (شهیدان سلیمانی و المهندس)، ۴۰متهم وجود دارد، که شامل شماری عراقی و امریکایی هستند. وی با بیان اینکه دستگاه قضایی عراق در پرونده سلیمانی تحت فشار‌هایی داخلی و خارجی قرار گرفته است، گفت: «با این حال دستگاه قضایی عراق عملکرد فوق‌العاده‌ای را برای شناسایی متهمانی داشته است که طی روز‌های آتی درباره آن‌ها خبر‌هایی خواهد رسید.»

هشدار ظریف به ترامپ: آتش‌بازی را پاسخ جدی می‌دهیم

وزیر امور خارجه عصر دیروز دست‌کم برای دومین بار طی روز‌های اخیر درباره ماجراجویی امریکا هشدار داد. ظریف در توئیتر نوشت: «اطلاعات تازه از عراق حاکی از آن است که عوامل آتش‌افروز اسرائیل در حال توطئه‌چینی برای حمله به امریکایی‌ها هستند تا ترامپ در حال رفتن را به بهانه‌ای ساختگی به جنگ بکشانند. ترامپ، مراقب تله باش. هرگونه آتش‌بازی، پاسخ متقابل جدی به همراه خواهد داشت، به خصوص علیه همان دوستان صمیمی‌ات.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار