کد خبر: 1033571
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۵
اگرچه بازار طلا برای شکستن بالای سطح ۱۹۰۰ دلار در آخرین روز معاملات سال ۲۰۲۰ نتوانست نیروی کافی به دست آورد، اما روند صعودی این فلز ارزشمند هنوز به پایان نرسیده و سرمایه گذاران خرد در آستانه سال جدید خوش بینی فوق العاده‌ای به چشم انداز طلا دارند.
سرويس اقتصادی جوان آنلاين: در هفته‌ای که گذشت حدود ۲۰۰۰ نفر در نظرسنجی ویژه کیتکونیوز در خصوص پیش بینی قیمت طلا تا پایان سال ۲۰۲۱ شرکت کردند. از ۱۹۴۴ رای داده شده، ۱۶۴۶ نفر معادل ۸۴ درصد پیش بینی کردند اونس طلا تا پایان سال ۲۰۲۱ به بیش از ۲۰۰۰ دلار صعود خواهد کرد.

میانگین قیمتی که شرکت کنندگان در این نظرسنجی پیش بینی کردند، صعود اونس طلا به بیش از ۲۳۰۰ دلار بود. بزرگترین گروه رای دهندگان شامل ۲۶۶ نفر معادل ۱۴ درصد پیش بینی کردند قیمت طلا بین ۲۵۰۰ تا ۲۶۰۰ دلار معامله خواهد شد. تعداد ۱۵۲ نفر معادل هشت درصد قیمت اونس طلا را ۳۰۰۰ دلار و ۲۱۲ نفر معادل ۱۱ درصد بین ۱۹۰۰ تا ۲۱۰۰ دلار پیش بینی کردند.

اگرچه قیمت طلا در مقایسه با رکورد بالایی که در اوت به ثبت رساند، هشت درصد عقب نشینی کرد، اما نظرات منفی چندانی در بازار فلزات ارزشمند وجود ندارد. تنها ۲۹۸ نفر معادل ۱۵ درصد پیش بینی کردند قیمت اونس طلا تا پایان سال ۲۰۲۱ پایین ۲۰۰۰ دلار خواهد بود.

تنها ۶۸ نفر معادل سه درصد بیشترین بدبینی را نشان داده و پیش بینی کردند قیمت اونس طلا در سال ۲۰۲۱ به پایین ۱۵۰۰ دلار سقوط می‌کند.

این چشم انداز در میان سرمایه گذاران خرد تقریبا با پیش بینی تحلیلگران از دورنمای بازار در سال ۲۰۲۱ همخوانی داشت. اکثر بانک‌های بزرگ انتظار دارند میانگین قیمت اونس طلا بالای ۲۰۰۹ دلار باشد در حالی که برخی دیگر پیش بینی می‌کنند طلا تا ۲۳۰۰ دلار اوج خواهد گرفت.

برخی از بانک‌هایی که صعود اونس طلا به ۲۳۰۰ دلار در سال ۲۰۲۱ را پیش بینی کردند شامل گلدمن ساکس، کومرس بانک و CIBC هستند.

تحلیلگران به دورنمای بازار طلا خوش بین هستند، زیرا بانک‌های مرکزی سیاست پولی فوق تسهیلی خود را پس از سال ۲۰۲۱ همچنان ادامه می‌دهند و رشد فشار‌های تورمی به دلیل احیای اقتصادی در نیمه دوم سال هم نرخ‌های بهره واقعی را در محدوده اندک تا منفی نگه خواهد داشت.

بانک امریکا بزرگترین خوش بینی را در میان موسسات مالی داشته است. این بانک در آوریل که بانک‌های مرکزی و دولت‌های سراسر جهان سیاست‌های پولی را تسهیل کرده و به شکل بی سابقه‌ای نقدینگی را به بازار‌های مالی سرازیر کردند، پیش بینی کرد قیمت اونس طلا تا پایان سال ۲۰۲۱ به ۳۰۰۰ دلار می‌رسد.

از آن زمان این بانک از پیش بینی آوریل خود تا حدودی عقب نشینی کرده، اما تحلیلگران کالای بانک امریکا به این فلز ارزشمند تقریبا خوش بین مانده و انتظار دارند میانگین قیمت هر اونس آن در سال ۲۰۲۱ حدود ۲۰۶۳ دلار باشد.

بر اساس گزارش کیتکونیوز، تحلیلگران بانک امریکا در گزارش دورنمای ۲۰۲۱ خود نوشتند: گشایش اقتصاد جهانی، طلا را با چالش‌های بیشتری روبرو کرده و صعود آن به ۳۰۰۰ دلار را دشوار ساخته است، اما ادامه اقدامات محرک مالی و پولی، قیمت هر اونس این فلز ارزشمند را تا بالای ۲۰۰۰ دلار می‌رساند.

بهای هر اونس طلا در معاملات روز پنج شنبه که آخرین روز معاملات سال ۲۰۲۰ بود، با ۰.۱ درصد افزایش، در ۱۸۹۵ دلار و ۱۰ سنت بسته شد. قیمت طلا در سال ۲۰۲۰ که بانک‌های مرکزی و دولت‌های جهان برای مقابله با پیامد‌های شیوع ویروس کرونا به اجرای گسترده تدابیر محرک مالی و پولی متوسل شدند، ۲۵ درصد رشد کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار