کد خبر: 1033545
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۰۴:۳۰
روز پنج‌شنبه گذشته و در آئین بهره‌برداری از سد کانی سیب و طرح‌های صنعت آب و برق آذربایجان‌غربی که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، حجت‌الاسلام حسن روحانی با بیان اینکه کاری که دولت در زمینه محیط‌زیست در منطقه شمال غرب کشور انجام داد از کار‌های بزرگ و تاریخی ایران است، گفت: «با اتمام طرح‌های در دست اجرا امیدواریم سال آینده جشن احیای دریاچه ارومیه را برگزار کنیم.»
محمدرضا هاديلو
سرویس ایران جوان آنلاین: سال‌هاست که دریاچه ارومیه با مشکلات و معضلاتی از جمله کم‌آبی و خشک شدن دست و پنجه نرم می‌کند. تا جایی که بار‌ها اعلام شد احتمال دارد این دریاچه برای همیشه از بین برود. با اینکه چند سالی است با صرف بودجه‌های کلان طرح‌هایی در جهت احیای دوباره آن به اجرا درآمده و هر بار با چند سانت بالا آمدن تراز آب، مسئولان از اقدامات و تلاش‌شان در جهت احیا سخن گفته‌اند و با کاهش تراز آب از خشکسالی و کاهش بارش‌ها حرف زده‌اند، اما حالا شخص رئیس‌جمهور حرفی زده که آرزوی همه ایرانیان است. روز پنج‌شنبه گذشته و در آئین بهره‌برداری از سد کانی سیب و طرح‌های صنعت آب و برق آذربایجان‌غربی که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، حجت‌الاسلام حسن روحانی با بیان اینکه کاری که دولت در زمینه محیط‌زیست در منطقه شمال غرب کشور انجام داد از کار‌های بزرگ و تاریخی ایران است، گفت: «با اتمام طرح‌های در دست اجرا امیدواریم سال آینده جشن احیای دریاچه ارومیه را برگزار کنیم.»

تغییرات آب و هوایی و گرم شدن زمین از جمله مهم‌ترین مشکلات انسان در چند دهه اخیر به حساب می‌آید. به طوری که این تغییرات به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر زندگی انسان تأثیر زیادی گذاشته است. بحران‌های زیست‌محیطی موجود در ایران از جمله کاهش بارش، خشک شدن رودها، تالاب‌ها و دریاچه‌ها باعث بروز مخاطرات و آسیب‌پذیری طبیعی و انسانی شده است. در این میان خشک شدن دریاچه ارومیه به عنوان یک بحران ملی می‌تواند در ایجاد مشکلات طبیعی و انسانی نقش مهمی را بازی کند.

سال‌هاست برای احیای این دریاچه کار‌هایی صورت می‌گیرد و هنوز به نتیجه‌ای که نوید بخش روز‌های خوشی برای ارومیه باشد نرسیده است، اما روز چهارشنبه گذشته وقتی معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌غربی از انتقال ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب به سمت دریاچه ارومیه خبرداد به یکباره اخبار دیگری منتشر شد که حکایت از صحبت‌های مسئولان عالی رتبه کشور در مورد پایان روز‌های سخت دریاچه ارومیه بود.

آیدین رحمانی که در شانزدهمین جلسه ستاد بازآفرینی شهری پایدار و یکصدمین جلسه شورای تأمین مسکن آذربایجان‌غربی سخن می‌گفت، اعلام کرد: «سد کانی سیب پیرانشهر به عنوان مهم‌ترین پروژه ستاد احیای دریاچه ارومیه زمینه انتقال ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب به سمت دریاچه ارومیه را فراهم می‌کند. این سد با حضور رئیس‌جمهوری کشورمان به صورت ویدئوکنفرانس به بهره‌برداری می‌رسد.»

وعده دولت به آذری‌ها

فردا از راه رسید و روز پنج‌شنبه وزیر نیرو از رهاسازی ۶ میلیارد و ۱۳۳ میلیون مترمکعب حق‌آبه دریاچه ارومیه از سال ۹۳ تاکنون خبر داد.

رضا اردکانیان که در آئین بهره‌برداری از طرح‌های صنعت آب و برق آذربایجان‌غربی با حضور رئیس‌جمهوری کشورمان به صورت ویدئوکنفرانس حضور داشت، گفت: «دریاچه ارومیه در دو دهه گذشته بین سال‌های ۷۴ تا ۹۳ با وجود بارش‌ها هر سال ۴۰ سانتی‌متر افت تراز داشت، در صورت ادامه این روند این دریاچه سال ۹۶ باید کاملاً خشک می‌شد.» وی افزود: «از سال ۹۳ با توجه ویژه دولت به احیای دریاچه ارومیه تاکنون ۷۱ سانتی‌متر تراز دریاچه ارومیه افزایش یافته و احیای دریاچه به وضعیت مطلوبی رسیده است.»

سپس معاون آب و آبفای وزیر نیرو با اشاره به بهره‌برداری سد کانی سیب در استان آذربایجان‌غربی گفت: «با افتتاح این سد، به یک قدمی اجرای طرح بزرگ احیای دریاچه ارومیه خواهیم رسید.» قاسم تقی‌زاده خامسی با بیان اینکه ۱۰ حلقه چاه به عمق ۱۰۰ تا ۱۲۰ متر حفاری شده که آب را از تونل پمپاژ می‌کند، ادامه داد: «مقدار آبی که روزانه پمپاژ می‌شود ۱۰۰ میلیون لیتر و به اندازه ظرفیت آب شرب یک شهر ۴۰۰ هزار نفری است. تمام ظرفیت تخصصی کشور مطرح در سطوح بین‌المللی در این طرح به کار گرفته شده و امید است که با افزایش نرم حفاری اوایل سال آینده آب به دریاچه برسد.»

بعد از این حرف‌ها بود که حجت‌الاسلام حسن روحانی با بیان اینکه با اتمام طرح‌های در دست اجرا امیدواریم سال آینده جشن احیای دریاچه ارومیه را برگزار کنیم، گفت: «کاری که دولت در زمینه محیط‌زیست در منطقه شمال‌غرب کشور انجام داد از کار‌های بزرگ و تاریخی ایران است.» حسن روحانی با ابراز امیدواری از اینکه تلاش‌ها در حوزه اقدامات دولت در بخش محیط‌زیست منطقه شمال‌غرب کشور به ثمر برسد تا بتوان اوایل سال آینده احیای دریاچه ارومیه را جشن گرفت، گفت: «احیای دریاچه ارومیه یکی از وعده‌های اولیه دولت به مردم آذربایجان‌غربی و شرقی و کل منطقه شمال غرب کشور بود.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار