کد خبر: 1033515
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۹
عباس حاجی نجاری
حضرت امام خمینی (ره) ۱۴ اردیبهشت ۱۳۵۸ و بعد از شهادت شهید مطهری در سخنانی در مدرسه فیضیه قم، در دیدار قشر‌های مختلف مردم که برای عرض تسلیت در مدرسه تجمع کرده بودند، با اشاره به آبیاری شدن نهضت با خون شهدا، خطاب به آن رجاله فاجری که در سیاهی شب اقدام به ترور این متفکر اندیشمند و نظریه‌پرداز انقلاب اسلامی کرده بود، ابراز داشت: «با ریختن خون عزیز ما تأیید شد انقلاب ما، این انقلاب باید زنده بماند این نهضت باید زنده بماند و زنده ماندنش به این خونریزی‌هاست، بریزید خون‌ها را؛ زندگى ما دوام پیدا مى ‏کند. بکشید ما را؛ ملت ما بیدارتر مى‏ شود. ما از مرگ نمى‏ ترسیم؛ و شما هم از مرگ ما صرفه ندارید. دلیل عجز شماست که در سیاهى شب، متفکران ما را مى‏ کشید. براى اینکه منطق ندارید.»

در طول تاریخ انقلاب اسلامی فراز‌های بسیاری را می‌توان یافت که گواهی صادق بر این سخنان حکیمانه حضرت امام (ره) است و شاید بارزترین مصداق تحقق این پیش بینی تاریخی امام را بتوان حوادث وتحولات بعد از شهادت سردار سلیمانی و تأثیر شهادت وخون این عزیز در شکوفایی ظرفیت‌های مکتب و قدرت نرم انقلاب اسلامی دانست که ثابت کرد تأثیر شهید سلیمانی‌ها کمتر از سردار سلیمانی‌ها نیست.

هنگامی که ژنرال‌های جنگ سخت و نرم استکبار تصمیم به ترور سپهبد شهید سلیمانی وابو مهدی المهندس ودیگر یاران شهیدشان گرفتند، نمی‌توانستند باور کنند که اولین شکست را در کمتر از یک هفته باید از خون شهدای مقاومت تحمل کنند؛ تشییع میلیونی و فراموش‌نشدنی شهید سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس در عراق و ایران و مراسم‌های بزرگداشت این دو شهید، اولین سیلی سخت به امریکایی‌ها بود. تصور ترامپ این بود که با ترور سردار سلیمانی پرونده مقاومت در منطقه را خواهد بست وبه تبع آن قادر خواهد بود که علاوه بر تسلیم و شکست ایران وتثبیت موقعیت حکام متزلزل ودست نشانده خود در منطقه، پیروزی خود در انتخابات امریکا را نیز قطعی کند. اما نه تنها به این آرزو‌های خود نرسید، بلکه در این روز‌ها امریکا ومتحدانش بحرانی‌ترین شرایط را از ترس انتقام ایران ونیرو‌های جبهه مقاومت برای تقاص خون آن شهدا تجربه می‌کنند به همین دلیل با اعزام هواپیما‌ها وناو‌ها وزیر دریایی‌های خود به منطقه در روز‌های اخیر وچنگ و دندان نشان دادن، تلاش دارند نیرو‌های مقاومت را از انتقام بازدارند. علاوه بر آن در روز‌های اخیر کنگره امریکا هم برای حفظ جان پمپئو ودیگر عوامل ترور این شهدا به میدان آمده وبا تصویب بودجه ۱۵ میلیون دلاری برای تقویت حفاظت از عوامل این ترور بعد از برکناری از مناصب خود در کاخ سفید که با تغییر رئیس جمهور امریکا اتفاق خواهد افتاد، دست به اقدام نامتعارفی در تاریخ امریکا زده است. اما فارغ از ترس از انتقام، آنچه که موجب تحقیر مضاعف ترامپ و تیم افراطی همراهش شده است، شکست آن‌ها در تحقق راهبرد فشار حداکثری وناکامی در به نتیجه رساندن ۱۲ شرط پمپئو وزیر خارجه امریکاست که بعد از خروج ترامپ از برجام در اردیبهشت ماه ۹۷ اعلام کرد، شروطی که تحقق آن چیزی جز تسلیم محض ایران در برابر امریکا و به تبع آن فروپاشی نظام اسلامی را در پی نداشت.

بخشی از بند‌های این شروط دوازده گانه معطوف به حذف توان هسته‌ای ایران و توقف غنی سازی هسته‌ای و تولید آب سنگین بود که بعد از برجام هنوز باقی مانده بود واین در حالی است که در شرایط کنونی و در حالی که ترامپ وپمپئو در حال ترک کاخ سفید هستند، ایران مبتنی بر راهبرد مقاومت فعال که برگرفته از مکتب مقاومت است، توانسته است هم به لحاظ سطح غنی سازی و تولید آب سنگین، بخشی از ظرفیت‌هایی را که در زمان پذیرش برجام از بین برده بود، احیا کرده و هم عزم خود را برای تحقق غنی‌سازی ۲۰ درصد و تهیه سازوکار آن به مسئولان آژانس اعلام کرده است.

شرط دیگر پمپئو توقف برنامه موشکی ایران بود واین در حالی بود که امریکایی‌ها ودیگر متحدان غربی‌اش کشور‌های منطقه را به آخرین تجهیزات روز نظامی و هواپیما‌های پیشرفته تجهیز کرده و می‌کنند. پاسخ روشن ایران به این شرط نیز تداوم مسیر گذشته در تقویت دستاورد‌های موشکی وپهپادی بود، دستاورد‌های ارزشمند ایران در توسعه توان موشکی، ارسال ماهواره به فضا وتولیدات نوین در عرصه دفاع موشکی که در ماه‌های اخیر به نمایش درآمد، همچون کابوسی بر سر کاخ و سفید و دنبالچه‌های منطقه‌ای آن‌ها سایه انداخته است.

تعداد دیگری از شروط پمپئو معطوف به عدم حمایت ایران از نیرو‌های مقاومت در منطقه نظیر؛ حزب‌الله در لبنان، حماس وجهاد اسلامی در فلسطین و انصارالله در یمن بود. این در حالی است که راهبرد سردار سلیمانی در سازماندهی وحمایت از نیرو‌های مقاومت در منطقه، معطوف به ظرفیت سازی‌های درونی واستقلال عملی آن‌ها مبتنی بر ظرفیت‌های درونی کشور‌های خودشان بود. اما علاوه بر ناکامی در تحقق این بخش ازشروط، شکست مهم برای کاخ سفید در این عرصه این است که اگر قبل از ترور سردار سلیمانی مهره‌های منطقه‌ای امریکا به ویژه رژیم صهیونیستی، از شمال نگران قدرت حزب‌الله و از جنوب نظاره‌گر اقتدار حماس وجهاد اسلامی بودند، این روز‌ها عاجزانه شاهد گسترش قدرت انصارالله فراتر از مرز‌های یمن هستند. نکته‌ای که در هفته گذشته شبکه ۱۳ رژیم صهیونیستی به آن اعتراف و اعلام کرد: بسیاری از اسرائیلی‌ها در زمان شنیدن نام یمن تعجب می‌کنند زیرا این کشور هیچ‌گاه روی نقشه تهدیدات نبوده است، اما آری یمن یک تهدید است و آن پهپاد‌هایی که یک سال و نیم پیش پالایشگاه نفت آرامکو عربستان را هدف قرار دادند می‌توانند از یمن به اسرائیل هم برسند. الون بن دیوید، تحلیلگر امور نظامی شبکه ۱۳ رژیم صهیونیستی نیز می‌گوید: زمانی که در خصوص وجود زیردریایی اسرائیلی در دریای سرخ می‌شنویم و لزوماً مقصد این زیردریایی ممکن است خلیج (فارس) نباشد، در واقع نسبت به توانایی ایران در یمن احساس نگرانی می‌کنم. یکی دیگر از مقامات رژیم صهیونیستی نیز با اشاره به قایق‌های هدایت شونده‌ای که هفته قبل کشتی‌های سعودی را در بندر جده هدف قرار دادند، اذعان می‌کند که این قایق‌ها بنادر رژیم صهیونیستی را نیز می‌توانند به راحتی هدف قرار دهند.

حال و روز امروزین امریکایی‌ها را پس از گذشت یک سال از ترور ناجوانمردانه سردار سلیمانی به روشنی در گزارش پایگاه دیفنس بلاگ امریکا که متخصص امور نظامی در این کشور است می‌توان دید. این سایت هفته گذشته اعلام کرد که تمامی نیرو‌های امریکایی از ترس و نگرانی حمله احتمالی ایران در سالگرد ترور سردار سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران در آماده باش کامل هستند و گشت‌زنی‌های بالگرد‌ها و جنگنده‌های واشنگتن بر فراز عراق افزایش یافته است. این پایگاه افزود: مسئولان پنتاگون در خصوص تحرکات گروه‌های مقاومت در میان افزایش تنش‌ها در نزدیکی سالگرد ترور فرمانده ایرانی ژنرال قاسم سلیمانی در ۳ ژانویه نگران هستند. یکی از مسئولان نظامی بلندپایه وزارت دفاع امریکا در این خصوص گفت: احساس نگرانی می‌کنیم و نشانه‌هایی نگران کننده از آمادگی گروه‌های مقاومت عراق برای حمله احتمالی را رصد می‌کنیم.
در توصیف نقش وتأثیر سردار سلیمانی و پس از آن شهید سلیمانی، امام خامنه‌ای (مدظله العالی) رهبر حکیم وفرزانه انقلاب در دیدار اعضای ستاد بزرگداشت سالگرد سپهبد شهید سردار سلیمانی و خانواده آن شهید والامقام، به درستی فرمود که شهید سلیمانی به قهرمان امت اسلامی نیز تبدیل شد زیرا تلاش‌ها، روحیات و شهادت آن عزیز، «اسم رمز برانگیختگی و بسیج مقاومت در دنیای اسلام» است و در هر نقطه جهان اسلام که بنای مقاومت در مقابل استکبار وجود داشته باشد، اسم رمز شان «شهید سلیمانی» است. شهید سلیمانی نرم افزار مقاومت و الگوی مبارزه را در میان ملت‌های اسلامی رایج کرد. معظم له با تأکید بر اینکه شهید سلیمانی، هم در زمان حیات و هم با شهادت خود استکبار را شکست داد، افزودند: رئیس‌جمهور امریکا گفت ۷ تریلیون دلار در منطقه هزینه کردیم، اما چیزی به دست نیاوردیم و در نهایت هم مجبور شد در تاریکی شب و برای چند ساعت به یک پایگاه نظامی برود. همه دنیا اذعان دارند که امریکا به اهداف خود در سوریه و به‌ویژه در عراق نرسیده است. ایشان گفتند: قهرمان این کار بزرگ، سردار سلیمانی است که در زمان حیات او، انجام شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار