کد خبر: 1033513
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۹
آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی عالم ربانی و فیلسوف عالیقدر که از او به‌عنوان عمار زمان و مطهری زمان نام برده می‌شد، دار فانی را وداع گفت.
سرویس جامعه جوان آنلاین: این فقیه گرانقدر از مدت‌ها پیش به دلیل عارضه گوارشی و کبدی در بستر بیماری بود و در روز‌های اخیر بعد از وخامت اوضاع جسمانی برای ادامه معالجات به تهران منتقل شده بودند.

آیت‌الله مصباح یزدی که دوست و دشمن و عام و خاص دربرابر قدرت فلسفی و فلسفه دانی او فروتن و پذیرنده بودند، در مسائل مربوط به انقلاب نیز به‌نوعی عقبه فکری نظام به حساب می‌آمدند. رهبر انقلاب در جمعی در این‌باره با اشاره به شخصیت ایشان می‌فرمایند: «ما شخصیت علمی فکری روشنفکری برجسته‌ای مثل آقای مصباح یزدی (و آقایان دیگر) را در قم داریم... ارتباط شما با آن‌ها چگونه تعریف می‌شود؟ شما عقبه فکری نظام هستید، آن‌ها هم هستند و بسیاری دیگر هم همینطور... سعی کنید این عقبه تئوریک نظام بودن تبدیل نشود به یک پستوی بسته و انحصاری که بی خبر از اطراف خودش باشد.»

همچنین در جریان سفر تاریخی مقام معظم رهبری به قم در سال ۸۹ مدیر، مسئولان و اعضای هیئت‌های علمی مؤسسه آموزشی، پژوهشی امام خمینی با ایشان دیدار کردند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار با ابراز خرسندی فراوان از تلاش‌های عمیق مؤسسه آموزشی، پژوهشی امام خمینی ابراز داشتند: «این مؤسسه خوب، جامع و کامل می‌تواند از لحاظ تلاش پیگیر، خستگی ناپذیر، خالصانه و عالمانه الگویی برای حوزه باشد.»

ایشان با تجلیل از فضل، اخلاص و تقوای آیت‌الله مصباح یزدی، وجود این کمالات را در مدیریت یک مؤسسه موجب افزایش برکات الهی خواندند و افزودند: «خدمات و تلاش‌های این مؤسسه، به شکل صحیح اطلاع رسانی شود. این سه جهت در ایشان جمع است: هم علم، هم بصیرت به معنای حقیقی کلمه و هم صفا. این سه تا با هم در وجود ایشان خیلی ارزشمند است.»

آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی، در یازدهم بهمن ماه سال ۱۳۱۳ در خانواده‌ای مذهبی در شهر یزد، دیده به جهان گشود.

پس از طی مقدمات، علوم گوناگون اسلامی را در محضر استادان حوزه آموخت. در فقه و اصول با بهره بردن از محضر استادانی، چون آیات عظام بروجردی، اراکی، امام خمینی و بهجت در سن ۲۷ سالگی به درجة اجتهاد رسید.

درگذشت این فیلسوف پرآوازه بی‌شک خسرانی برای جامعه فلسفه علم و ضایعه‌ای بزرگ برای عقبه علمی و معرفتی انقلاب اسلامی خواهد بود.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
asghar
|
Canada
|
۰۸:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
1
0
با سلام صبح بخیر . یادش گرامی باد .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
0
0
این فیلسوف بینظیر و اخلاق محور از نوادر روزگار بودند . البته ایشان در عین رتبه بالای فقهی وعلمی و فلسفی اشتباهات بسیار بزرگ و خطرناک هم داشتند. تعابیر غلوآمیز ایشان درباره مقام معظم رهبری و اینکه مقام معظم رهبری سایه معصوم و تالی تلو معصوم هستند از اشتباهات خطرناک ایشان بود زیرا سبب شد مقام معظم رهبری خود را از مشاوره با دلسوزان نظام محروم کنند و در نتیجه رهبر انقلاب در چند سال اخیر مواضعی عجیب اتخاذ کردند سکوت در برابر ظلم بیسابقه دولت روحانی به مردم خصوصا سکوت در برابر گرانی های فوق سرسام اور توسط رهبری میتواند ناشی از تعابیر غلو امیز مرحوم مصباح یزدی باشد از جمله در ماجرای بنزین رهبری رعایت مراجع عظام تقلید را نکردند و در درس خارج خود ان موضع حمایتی بسیار نادرست را در حمایت از طرح گرانی بنزین اتخاذ کردند و موجب حیرت بسیاری از دلسوزان و دوستداران انقلاب شدند و برخی هم به علت این موضع رهبری از انقلاب جدا شدند. این نظرات افراطی خطرناک مبنی بر تالی تلو معصوم بودن ولی فقیه عملا موجب تعطیلی اندیشه و تفکر در حامیان ولایت میشود که خیلی خطرناک هست.و نیز موجب میشود ولی فقیه خود را به نوعی معصوم بداند و به جای مشاوره با مراجع تقلید به سمت خود رایی برود که بسیار خطرناک هست و ضرر رسان. به هر حال آن مرحوم در عین این اشتباهات بزرگ اما خدمات بزرگی مانند موسسه امام خمینی را داشتند که بسیار ارزشمند و اثر گذار بود . رحمت واسعه ا...را برای ایشان مسئلت دارم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۷
0
0
سلام، خداوند این فقیه،فیلسوف،نظریه پرداز شرق را با امیرالمومنین همنشین کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار