کد خبر: 1033333
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۹
خبرگزاری «رویترز»، شبکه خبری «الجزیره»، خبرگزاری امریکایی «آسوشیتدپرس» و پایگاه اینترنتی شبکه روسیه «آرتی» بحث‌های مهم خبری خود را به تولید واکسن کرونای ایرانی اختصاص دادند
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: طی دو روز گذشته فوتی‌های کرونا که پیش از این به زیر ۱۲۰ مورد رسیده‌بود با شیب نسبتاً ملایمی رو به افزایش گذاشته تا اثبات کند اگرچه تا حدودی توانسته‌ایم از فاجعه نزدیک به روزی ۵۰۰ نفر مرگ در آبان ماه عبور کنیم، اما شرایط شکننده است و با عادی‌انگاری اوضاع و برداشتن محدودیت‌ها و در اوج سرمای هوا در فصل زمستان ممکن است با پیکی بدتر از پیک آبان ماه مواجه شویم. به خصوص اینکه کرونای انگلیسی هم پشت مرز‌های کشور رسیده و هر لحظه ممکن است به لشکریان کووید ۱۹ بپیوندد. در تهران، اما آمار بستری‌ها و مرگ‌های کرونایی روند کاهشی خود را حفظ کرده و به روزی ۲۸ نفر رسیده‌است. حالا با آزمایش انسانی واکسن کرونای ایرانی امید‌ها به مهار این ویروس بیشتر شده‌است، اما در عین حال وزیر بهداشت وعده داده تا به ثمر رسیدن واکسن کرونای ایرانی صبر نمی‌کند و در حال رایزنی برای خرید واکسن کرونا هستند.

در ۲۴ ساعت منتهی به روز چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۹ و بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، ۶هزار و ۲۷۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۸۰۷ نفر از آن‌ها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۲۱۸ هزار و ۷۵۳ نفر رسید. در همین زمان، ۱۴۹بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۵۵هزار و ۹۵ نفر رسید. تا‌کنون ۹۷۸ هزار و ۷۱۴ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. ۵ هزارو۸۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. تا کنون ۷ میلیون و ۵۶۶ هزار و ۹۴۶ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است. در حال حاضر و بر اساس آخرین تحلیل ها، ۱۰۸ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۳۴۰ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.

بازتاب‌های جهانی تولید واکسن ایرانی

تولید واکس ایرانی کرونا بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشته‌است. خبرگزاری «رویترز» در بازتاب این رویداد با تیتر «ایران آزمایش انسانی اولین واکسن کووید ۱۹ داخلی را آغاز کرد» در گزارشی به جزئیات مراسم آزمایش واکسن ایرانی روی داوطلبان پرداخت.

این خبرگزاری با انتشار تصویری از دختر رئیس ستاد اجرایی فرمان امام (ره) که نخستین داوطلب این آزمایش بود، نوشت: در تلاش برای افزایش اعتماد عمومی به واکسن، اولین داوطلبان دریافت واکسن مقامات این نهاد و دختر رئیس آن بودند.

شبکه خبری «الجزیره» هم ضمن بازتاب خبری انجام نخستین آزمایش انسانی واکسن کرونا در ایران نوشت این آزمایش در حالی انجام شد که ایران توانسته شمار فوتی‌های ناشی از کرونا را به کمترین میزان در سه ماه برساند و همچنین در حالی بوده که این کشور با مشکلات واردات میزان کافی واکسن به دلیل تحریم‌های امریکا روبه‌روست.

علی هاشم، خبرنگار الجزیره انگلیسی و ستون‌نویس پایگاه خبری «المانیتور» امریکا در پیامی در توییتر به آغاز آزمایش بالینی انسانی واکسن کرونای ساخت ایران اشاره کرد.

خبرگزاری امریکایی «آسوشیتد‌پرس» هم به گزارش خصوصیات این واکسن پرداخت و نوشت این واکسن با نام «کووایران» اصطلاحاً واکسن غیرفعال شده‌است به این معنا که از ویروس کرونایی ساخته شده که با مواد شیمیایی ضعیف یا کشته شده‌است، مشابه نحوه ایمن‌سازی در مقابل فلج اطفال.

آسوشیتد‌پرس افزود: مقامات ایرانی انتظار دارند این واکسن تا اواخر بهار ۲۰۲۱ در دسترس عموم قرار بگیرد.
پایگاه اینترنتی شبکه روسی «آرتی» هم نوشت: داوطلبان در ایران اولین دوز‌های واکسن تولید داخلی را روز سه‌شنبه دریافت کردند.

شبکه «ای‌بی‌سی نیوز» در این خصوص گزارش داد: اولین مطالعه درباره ایمنی و اثربخشی واکسن کرونا در ایران آغاز شد و ده‌ها نفر قرار است این واکسن تولید داخلی را دریافت کنند.

خبرگزاری فرانسه ضمن بازتاب این رویداد، با بیان جزئیاتی نوشت: تلویزیون دولتی ایران تصاویری از آزمایش واکسن روی دو مرد و یک زن در حضور وزیر بهداشت و معاون علمی رئیس‌جمهور این کشور را پخش کرد.

مردم را منتظر واکس ایرانی نمی‌گذاریم

وزیر بهداشت با اشاره به اولین تست انسانی واکسن ایران کرونا گفت: «علاوه بر تولید واکسن داخلی در صدد هستیم از منابع مطمئن واکسن تهیه کنیم و در حال خرید واکسن هستیم و مردم را منتظر واکسن داخلی نمی‌گذاریم.»

نمکی با اشاره به اینکه گروه‌های هدف و اولویت‌دار در زمینه تزریق واکسن در کشور مشخص شده‌است، افزود: «برای خرید واکسن خارجی وقت گذاشته‌ایم و به این معنی نیست که اگر مژده رسیدن و تولید واکسن ایرانی را می‌دهیم بخواهیم مردم را منتظر واکسن داخلی نگه‌داریم.»

وی درباره آخرین اخبار از کرونای انگلیسی در دنیا و کشورمان گفت: «سه روز قبل خبر دادند که سه نفر از هموطنان ما که از انگلیس به کشور آمده و در شمال شرق رفته‌بودند یکی از آن‌ها علامت‌دار شده که بلافاصله ردیابی و آژانس و آن‌ها را ایزوله کردیم تا اینکه به بنده اعلام کردند که سه مورد یاد شده تست‌شان منفی بوده‌است.»

نمکی تأکید کرد: «البته باید توجه کنیم که ویروس ووهان توانست از ووهان چین به قطب جنوب سفر کند و به این معنا نیست که همه دروازه‌ها را به روی این ویروس بستیم و هرگز وارد کشور نخواهد شد، بلکه این ویروس جهش‌یافته در حال حاضر قسمت‌های عمده‌ای از اروپا را گرفتار کرده، قسمت‌هایی از کشور‌های غیراروپایی را گرفتار کرده و هر آن ممکن است با ویروس جهش‌یافته‌ای چه در داخل و چه وارداتی مواجه شویم.»

به گفته وی بهترین راه مبارزه با هرگونه ویروس جهش‌یافته و غیر جهش‌یافته، همین راهکار‌هایی است که تا امروز رفتیم؛ رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، رعایت همه پروتکل‌هایی که تا امروز ارائه کرده‌ایم.

حضور یاران سردار سلیمانی در طرح خانه به خانه برای مبارزه با کرونا

وزیر بهداشت با اشاره به فعالیت ۵۶۰ هزار تیم رهگیری در طرح غربالگری شهید سلیمانی گفت: «۳۰ درصد این سهم مربوط به بسیج، ۳۲ درصد مربوط به فعالیت همکاران بنده است؛ همچنین رابطان سلامت و سفیران سلامت نیز سهم دیگر را بر عهده دارند.»

نمکی با تأکید بر سهم ۳۶ درصدی بسیج در تیم‌های مراقبتی و سهم ۶۷ درصدی نیرو‌های وزارت بهداشت در این بخش افزود: «هزار تیم نظارتی در این طرح داریم که سهم بسیج ۳۵ درصد، ۱۴ درصد سهم هلال احمر، ۲۰ درصد بخش سلامت و بقیه مربوط به دستگاه‌های دیگر است.»

به گفته وی ۲۵ هزار تیم حمایتی در طرح شهید سلیمانی خدمت می‌کنند که بیشترین سهم در این بخش مربوط به بسیج با ۶۰ درصد است و بقیه سهم نیز مربوط وزارت بهداشت و سازمان‌های مردم نهاد و دیگر دستگاه‌هاست.

وزیر بهداشت درباره برگزاری مراسم سالگرد سپهبد شهید قاسم سلیمانی افزود: «با فرمانده سپاه صحبت کردم و ایشان نیز بر رعایت پروتکل‌ها تأکید کرده و گفتند همه ما مطیع بوده و بر رعایت پروتکل‌ها تأکید داریم.»

نمکی تأکید کرد: «اگر روزی سردار شهید سلیمانی کوچه به کوچه دنبال داعش می‌رفت، امروز همه همراهان و یاران ایشان خانه به خانه دنبال کرونا می‌روند تا این بیماری را ریشه‌کن کنند.»
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
میرزا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
0
0
ایرانی تواناست.
ایرانی را باید باور کنند.
واکسن, فقط واکسن ایرانی...
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار