کد خبر: 1033313
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۷
مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با بیان اینکه فرهنگسازی تغذیه‌ای نقش اساسی در کنترل وزن و چاقی دانش آموزان دارد، گفت: یک بازنگری اساسی در کتب درسی از دوره پیش دبستانی باید صورت گیرد تا بچه‌ها مفاهیم و اصول تغذیه‌ای صحیح را بدانند.
 زهرا عبداللهی در نشست مدیران کل آموزش و پرورش و معاونان تربیت بدنی و سلامت استان‌ها با موضوع بسته تحولی کنترل وزن و چاقی دانش آموزان (کوچ) - که از طریق ویدئوکنفرانس و در شبکه شاد پخش شد - با بیان اینکه چاقی یک معضل جهانی است، گفت: کشور ما نیز با معضل چاقی در همه گروه‌های سنی مواجه است.

وی افزود: روند افزایش چاقی در کودکان و نوجوانان نگران کننده است. سرعت این افزایش بالاست. مطالعاتی درباره کودکان زیر پنج سال انجام شده است که نشان می دهد در یک دوره ۱۰ ساله اضافه وزن و چاقی این گروه سنی دوبرابر شده است.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با بیان اینکه دانش آموزان چاق، کودکان چاقی هستند که وارد مدرسه می شوند و این روند بعضا تا بزرگسالی ادامه می یابد و خطراتی را برایشان به دنبال دارد ،اظهار کرد: برای کنترل مشکل چاقی نیاز به یک همکاری همه جانبه و تعامل بین بخشی داریم. وزارت بهداشت و آموزش و پرورش به تنهایی نمی توانند این کار را انجام دهند و بخش های دیگر هم سهیم هستند زیرا محیط نباید محیط چاق کننده ای برای کودکان باشد.

عبداللهی افزود: بحث پیشگیری نیز بسیار مهم است و باید بخش های دیگر کمک کنند. تا زمانی که تبلیغات صداوسیما برای تهدیدکننده های سلامت وجود دارد و بیلبوردها در شهر و جاده انواع کالاهای چاق کننده را تبلیغ می کنند، آموزش های ما موثر واقع نخواهد شد.

وی با بیان اینکه ما به کودکان و نوجوانان آموزش می دهیم ولی تبلیغات، تاثیر آموزش ها را کمرنگ می کند، گفت: در کنار فعالیت هایی که باید انجام شود، فرهنگسازی تغذیه نقش اساسی دارد. این مهم باید نهادینه شود و حتی از مرحله پیش دبستانی بچه ها با مفاهیم غذا و تغذیه آشنا شوند.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت تاکید کرد: کار بنیادی این است که بازنگری اساسی در کتب درسی از دوره پیش دبستانی باید صورت گیرد تا بچه ها مفاهیم و اصول تغذیه ای صحیح را بدانن. اما برای راهکارهای فوری و کوتاه مدت نیز به عنوان بخش بهداشت در برنامه مدونی که نوشته و ابلاغ شده است، کنار آموزش و پرورش هستیم.

عبداللهی افزود: این برنامه در سطح معاونان وزارتخانه ها امضا شده و پیشنهادم این است در سطح وزرا نیز امضا شود تا هربخشی وظیفه اش را انجام دهد سپس دستگاههای ذیربط در شورای عالی سلامت گزارش دهند. اگر بتوانیم مجموعه ای از کارها را در کنار هم انجام دهیم، اجرای برنامه کنترل وزن کودکان به خوبی پیش می رود.

وی با بیان اینکه اگر برنامه «کوچ» با محوریت استانداری ها پیش برود، بخش های مختلف اهتمام بیشتری نسبت به انجام وظایف خویش خواهند داشت، گفت: باید از صنایع غذایی نیز بخواهیم در جهت تولید محصولات سلامت محور حرکت کنند و استانداردها بازنگری شوند.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت به ضرورت توجه ویژه به موضوع رفع ناامنی غذایی اشاره کرد و گفت: همه مشکل سوء تغذیه با آموزش حل نمی شود و حمایت های تغذیه ای و فقرزدایی در استان ها باید با جدیت دنبال شود.

عبداللهی با تاکید بر اینکه باید توجه داشت در دوران شیوع کرونا، چاقی خودش یک عامل خطر ابتلا به کروناست و خطر مرگ ناشی از کرونا در کسانی که چاق هستند، ۴۰ درصد بیشتر است، گفت: یک پیام فوری چاقی در این شرایط، کروناست. اصلاح الگوی غذایی در کنار تحرک بدنی مهم است و نیازمند همکاری همه جانبه همه بخش ها هستیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار