کد خبر: 1033281
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۸
فرایند تعویض پلاک غیرحضوری تشریح شد
رئیس مرکز شماره گذاری راهور ناجا مراحل و شرایط شماره گذاری اینترنتی خودرو‌ها را تشریح کرد.
سرویس جامعه جوان آنلاین: سرهنگ علی محمدی، در تشریح طرح شماره گذاری اینترنتی اظهار داشت: شماره گذاری اینترنتی یکی از اقدامات خوب پلیس راهور ناجا بوده است که از هفته ناجا این طرح آغاز شد. در این طرح شخص خریدار و فروشنده باید به یکی از دفاتر پلیس +۱۰ برای یک بار مراجعه کند تا تشخیص هویت شود و به اصطلاح نام کاربری و رمز عبور بگیرد.

رئیس مرکز شماره گذاری راهور ناجا گفت: بعد از اینکه احراز هویت انجام شد و ثبت نام اولیه انجام شد می‌تواند از تمامی خدمات الکترونیک ناجا که بر روی اپلیکیشن پلیس من فعال است، استفاده کند. یکی از آن خدمات شماره گذاری اینترنتی است.

وی افزود: یکی از مزایای این طرح این است که خریدار خودرو می‌تواند تمام عیوب خودرو از جمله عدم نداشتن بیمه، تصادفی بودن و ... را مشاهده کند. چرا که هنگامی که فروشنده خودروی خود را در این اپلیکیشن برای فروش به خریدار معرفی می‌کند، تمامی سوابق خودرو بر روی اپلیکیشن نمایش داده می‌شود.

محمدی تصریح کرد: شیوه انجام مراحل شماره گذاری بر روی اپلیکیشن به این صورت است که در ابتدا باید فروشنده وارد سامانه شود و برای او کد تأیید ارسال شود و مراحل معرفی خودرو و ثبت آن را انجام دهد و در نهایت فروشنده، خودرویی را که قصد فروش دارد را انتخاب می‌کند و دیون دولتی را پرداخت و کد خریدار را ثبت می‌کند و مراحل انجام می‌شود.

وی گفت: زمانی که خریدار می‌خواهد خودرویی را انتخاب کند وارد سامانه می‌شود و آن خودرو را انتخاب می‌کند و یک کد برای فروشنده ارسال می‌شود و می‌گوید که شما درخواست نقل و انتقال دارید و در آنجاست که خریدار می‌تواند تمام مشخصات خودرو از جمله بیمه، معاینه فنی و سابقه تصادف را ببیند.

رئیس مرکز شماره گذاری راهور ناجا اظهار داشت: خریدار و فروشنده زمانی که به توافق رسیدند برای شماره گذاری بدون اینکه از خودرو پیاده شوند، مستقیم به مرکز شماره گذاری می‌روند. در قسمت بازدید از خودرو، فرایند بازدید انجام می‌شود و بعد به قسمت مدیریت فنی که کل فرآیند را در سیستم بازبینی می‌کند، ارجاع می‌شود و در نهایت کارت سند قدیمی از فروشنده اخذ می‌شود و سند جدید به خریدار تحویل داده می‌شود.

محمدی ادامه داد: بعد از این مرحله، خریدار و فروشنده به مرحله سوم که فک و نصب پلاک نام دارد، هدایت می‌شود. تمامی فرآیندی که در مرحله حضوری طی می‌شود، کمتر از ۱۰ دقیقه زمان می‌برد و خریدار و فروشنده بدون اینکه از خودرو پیاده شود، می‌توانند این مراحل را انجام دهند.

وی خاطرنشان کرد: این نوع نقل و انتقال فقط برای خریدار و فروشنده قابل اجرا است. یعنی به صورت وکالتی نه می‌توان در این سامانه خودرویی را خرید و فروش کرد. همچنین افراد باید حتماً تلفن هوشمند داشته باشند تا بتوانند از این اپلیکیشن استفاده کنند و همچنین امکان استفاده از رمز دوم را برای پرداخت هزینه‌ها داشته باشند.

رئیس مرکز شماره گذاری راهور ناجا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه طرح شماره گذاری اینترنتی خودرو‌ها در کدام شهر‌ها اجرا می‌شود؟ گفت: این طرح به صورت آزمایشی در مرکز میثم راه اندازی شده و اگر استقبال خوبی در این زمینه انجام شود، می‌توان برای سایر مراکز تهران و یا حتی کل کشور اجرایی شود.

وی بیان کرد: توسعه این کار با توجه به استقبال مردم از این طرح انجام می‌شود هنوز ظرفیت یک خطی که برای این طرح راه اندازی شده تکمیل نشده است.

به گفته رئیس مرکز شماره گذاری راهور ناجا با برگ سبز پلیس هم می‌توان از این سامانه استفاده کرد و برگ سبز حکم سند هویتی خودرو را دارد.

محمدی اظهار داشت: با اجرای این طرح، فرآیند شماره گذاری حدود ۴۵ دقیقه تا یک ساعت کاهش داشته است و در این شرایط کرونایی می‌تواند از شیوع زنجیره کرونا که در مراکز سربسته با تجمعات زیاد اتفاق می‌افتد، جلوگیری کند.

رئیس مرکز شماره گذاری راهور ناجا در پایان گفت: در این سامانه امکان کلاه برداری و تخلف به هیچ عنوان نیست و، چون سامانه شماره گذاری اینترنتی به سامانه‌های پلیس راهور متصل است، به هیچ عنوان نمی‌شود تخلفی در خرید و فروش انجام شود.
منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار