کد خبر: 1033123
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۷
با اینکه دنیا در شوک کرونای انگلیسی به سر می‌برد، اما آمار و ارقام و اخبار در مورد این بیماری در ایران نشان می‌دهد، وضعیت بهتر شده و حتی رئیس‌جمهور در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرده هیچ منطقه قرمز در کشور نداریم. این شرایط را در حالی خوب و رضایت بخش می‌دانیم که هنوز کرونا در هر ۲۴ ساعت جان حدود ۱۳۰ نفر از هموطنان را می‌گیرد و بسیاری از استان‌ها در وضعیت شکننده قرار دارند.
سيداحمد هاشمي اشكا
سرویس ایران جوان آنلاین: طی یک ماه اخیر آمار مبتلایان و فوتی‌های کرونایی به شدت کاهش یافته است. فراموش نمی‌کنیم چند هفته پیش را که روزانه نزدیک به ۵۰۰ خانواده عزادار از دست دادن عزیزی می‌شدند. اما امروز این رقم به ۱۰۰ نفر جانباخته در طول ۲۴ ساعت رسیده که می‌تواند با ادامه روند کنترل رفت و آمد‌ها همچنان نزولی باشد. با این حال نباید فراموش کرد که شرایط بسیاری از استان‌ها شکننده است و اگر بی‌توجهی به اصول بهداشتی و استفاده نکردن از ماسک دوباره رواج یابد حتماً آمار مبتلایان و به تبع آن جانباختگان نیز بالا می‌رود.

رنگ شکننده زرد جایگزین قرمز

کردستان که تا یک ماه پیش در وضعیت قرمز قرار داشت حالا با اعمال محدودیت‌های کرونایی شرایط خوبی دارد و با کاهش شیوع کرونا و کنترل نسبی اپیدمی در این استان، رنگ قرمز هم از روی آن برداشته شده است. معاون سیاسی و امنیتی استانداری کردستان در رابطه با کاهش آمار مبتلایان و بستری‌های اخیر و خارج شدن شهر‌های استان از وضعیت قرمز و نارنجی می‌گوید: «با همراهی مردم، کسبه و بازاریان همه شهر‌های کردستان از وضعیت نارنجی خارج شده و در وضعیت زرد قرار دارند.» ابراهیم زارعی در خصوص تداوم و چگونگی محدودیت‌های تردد در استان با بیان اینکه در سطح استان ممنوعیتی برای تردد از درب منزل وجود ندارد و محدودیت‌های شبانه با توجه به وضعیت موجود حذف شده است، ادامه می‌دهد: «تردد بین شهری از شهر‌های زرد و نارنجی هنوز در سطح استان پا برجا است.» به گفته این مسئول، با توجه به وضعیت در ادارات و مشاغل ضروری همه کارکنان در محل کار حضور دارند، اما حضور پرسنل در ادارات غیر ضروری هنوز به صورت دو سوم ادامه دارد. در اصفهان به غیر از دو شهرستان کاشان و آران و بیدگل، در ۲۴ ساعت گذشته ۹۶۳ بیمار مشکوک به کرونا به مراکز زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی این استان مراجعه کرده‌اند که از این تعداد تست ۱۹۴ نفر مثبت کرونا بوده است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تأیید این ارقام می‌گوید: «از بیماران جدید شناسایی شده در اصفهان ۸۸ نفر در مراکز زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بستری شده‌اند.» آرش نجیمی با اشاره به بهبود ۶۵ بیمار مبتلا به کرونا و ترخیص آن‌ها از مراکز زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح می‌کند: «همچنان ۵۸۱ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های اصفهان بستری هستند. حال ۱۵۷ بیمار مبتلا به کرونای بستری در مراکز مساعد نیست و در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند.» به گفته این مسئول آمار مرگ ومیر بیماران مشکوک به کرونا طی ۲۴ ساعت اخیر ۱۸ نفر بوده که تاکنون تست کرونای ۱۰ نفر از بیماران فوت شده مثبت است.

چادر سیاه کرونا در اردبیل

با اینکه اردبیلی‌ها روز‌های آرام تری را تجربه می‌کنند، اما براساس آمار منتشر شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی این استان در هفته گذشته ۳۸ بیمار کرونایی جان خود را از دست داده‌اند. محمدرضا رضایی بنا، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با بیان اینکه در هفت روز گذشته شاهد نوسان تعداد بستری‌های روزانه بیماران کرونایی در بیمارستان‌های استان بوده‌ایم، می‌گوید: «با توجه به اینکه هنوز به پیک احتمالی شیوع دوباره کرونا بعد از شب یلدا نرسیده‌ایم درباره کاهش یا افزایش قطعی بیماران و ثبات وضعیت فعلی کرونا پیش‌بینی دقیقی نمی‌توان داشت و باید منتظر نتایج و میزان شیوع بیماری کرونا در هفته بعدی باشیم.»
وی با اشاره به اینکه در ۲۴ ساعت گذشته ۳۳ بیمار جدید کرونایی به بیمارستان‌های استان مراجعه و با توجه به وضعیت و شدت ابتلا به بیماری در سریع‌ترین زمان ممکن در بخش‌های کرونایی بستری شدند تا روند مداوا این بیماران توسط کادر درمانی پیگیری شود، به مقایسه آمار بستری‌های بیمارستان‌ها در هفته جاری نیز پرداخته و ادامه می‌دهد: «آمار بستری‌ها در هفته گذشته روند ثابتی نداشته و شاهد نوسان تعداد بستری‌های روزانه از ۵۰ بیمار به ۳۳ بیمار بوده‌ایم ولی در مجموع ۲۷۲ بیمار جدید در هفته گذشته با تشخیص کادر درمان مورد مداوا در بخش‌های مختلف کرونایی بیمارستان‌های استان اردبیل قرار گرفتند.» وی بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و عدم تردد غیر ضروری در اماکن شلوغ و پر تجمع تأکید کرده و تصریح می‌کند: «قدرت انتقال ویروس کرونا در فصل زمستان بالا است چراکه عدم تهویه مناسب محیط سر بسته و استفاده نادرست از ماسک در فصول سرد سال عامل مهمی در جهت افزایش میزان ابتلا به بیماری کرونا داشته لذا از شهروندان درخواست می‌شود از برگزاری هرگونه دورهمی و تجمع خانوادگی خودداری کرده و جان خود و دیگران را به خطر نیاندازند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار