کد خبر: 1033120
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۹
اکثر دانشجویان این استان، جزو دانشجویان بومی نیستند و به همین‌دلیل در استان‌های همجوار ساکن هستند و بعد از شیوع کرونا و غیرحضوری شدن دانشگاه‌ها، آن‌ها به محل زندگی خود بازگشتند، با این‌حال در شرایط کرونایی با شناسایی‌ای که پیش‌تر صورت گرفته بود، توانستیم تیم‌های جهادی را با استفاده از ظرفیت دانشجویان بومی منطقه ایجاد کنیم
عليرضا سزاوار
سرویس جامعه جوان آنلاین: بارندگی‌های اخیر استان‌های جنوب‌غرب کشور را باز هم گرفتار سیل کرد. در این میان وضعیت شهرستان‌های بوشهر از بقیه مناطق وخیم‌تر بود. اینجا بود که باز هم دانشجویان بسیجی قبل از هر ارگان و نهاد دیگری کار خود را برای امداد‌رسانی شروع کردند. یکی از مزیت‌های مجازی شدن دانشگاه‌ها این بود که دانشجویان توانستند وقت بیشتری را برای فعالیت‌های جهادی در منطقه سیل‌زده بگذارند.

خسارت‌های ناشی از بارندگی‌های اخیر در جنوب غرب کشور هنوز به طور دقیق مشخص نشده است. ورود رواناب از استان‌های بالادست یعنی فارس، کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان، منجر به افزایش میزان آورد رودخانه و طغیان آ‌نها در بوشهر شد. سرازیر شدن این حجم آب به رودخانه‌های شهری هم باعث آبگرفتگی شدید معابر و برخی منازل شده بود که دانشجویان بلافاصله خود را برای کمک به مناطق رساندند.

پویش‌های مردمی در قالب سیل همدلی

با وجود اینکه هم اکنون سیل‌زدگان وضعیت پایداری دارند، اما کمک‌های دانشجویان به آن‌ها همچنان ادامه دارد. گروه‌های جهادی بسیج دانشجویی در سراسر استان بوشهر با اجرا و برپایی پویش‌های مردمی در قالب سیل همدلی، مشغول به جمع‌آوری کمک‌های نقدی و غیرنقدی در مساجد، مکان‌های عمومی و خوابگاه‌های دانشجویی هستند. کمک‌هایی که هم مناطق محروم بوشهر را در برمی‌گیرد و هم مناطق محروم خوزستان را.
دانشجویان طبق فرمان مقام معظم رهبری مبنی بر رسیدگی فوری به مناطق سیل‌زده، اقداماتی در سطح استان‌های بوشهر و خوزستان انجام دادند که گروه‌های جهادی استان بوشهر با توجه به نیازمندی‌های اضطراری‌ای که در مناطق سیل‌زده احصا شده بود، به صورت تیم‌های تخصصی در قالب بهداشت و درمان و تیم‌های فنی و عمرانی شروع به فعالیت کردند.

دانشجویان خاکی‌پوش، دل به آب زدند

اخیراً گروه‌های جهادی ناحیه عمار بسیج دانشجویی استان بوشهرهم بیانیه‌ای جهت کمک به سیل‌زدگان استان بوشهر صادر کرد و با اشاره به اینکه در روز‌هایی که نزول بارش باران رحمت الهی دل هزاران نفر از مردم ایران زمین را شاد کرد و زمین تشنه را سیراب نمود و خداوند نظر لطف نعمت خود را به بندگانش هدیه نمود، نوشت: «متأسفانه در برخی مناطق استان بارندگی شدید روز‌های اخیر سبب تخریب منازل و مسدود شدن برخی محور‌ها و مسیر‌های روستایی و محاصره روستاییان منطقه شد که نیاز به همکاری و مساعدت به این مناطق تکلیف و وظیفه‌ای الهی است. بسیجیان جهادگر و سنگرسازان بی‌سنگر که وقت و تلاش خود را در راستای خدمت‌رسانی به مردم مناطق محروم و گره‌گشایی از مشکلات آن‌ها صرف می‌کند بار دیگر کمر همت را جهت کمک‌رسانی در عرصه‌ای دیگر بسته است. دانشجویان خاکی‌پوش مجاهد این بار دل به آب می‌زنند تا جهت کمک و خدمت‌رسانی و بازسازی روستا‌های سیل‌زده به کمک مردم بشتابند. با توجه به آنچه گذشت و با الهام از دستورات قرآنی و آموزه‌‏های رسیده از پیامبر اکرم (ص) و اهل‏بیت ایشان که علامت مسلمانی را همدردی و یاری مسلمانان آسیب‌دیده دانسته‌اند، گروه‌های جهادی ناحیه عمار بسیج دانشجویی استان بوشهر آمادگی خود را جهت کمک به مناطق سیل‌زده اعلام می‌دارد تا خدمت را در صحنه‌ای دیگر به معرض نمایش بگذارد.»

فراهم‌سازی لوازم اولیه زندگی برای مردم

مسئله قابل توجه درباره دانشجویان بسیجی مستقر در مناطق سیل‌زده بوشهر این است که از همان ابتدای شیوع بیماری کرونا، دانشجویان جهادی وضعیت جدید به خود گرفتند تا از حیث تأمین نیروی انسانی با چالش جدی روبه‌رو نشوند و حالا توانسته‌اند در آزمون سیل اخیر تا حد زیادی از پس مشکلات برآیند.

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان بوشهر در گفتگو با خبرگزاری دانشگاه آزاد، درباره فعالیت گروه‌های جهادی در استان گفت: «سیل چند روز پیش باعث شد اکثر منازل در منطقه دشتستان آسیب ببینند و طبیعتاً گل‌ولای وارد مناطق مسکونی شود، از این رو گروه‌های جهادی در وهله اول به‌سرعت در حوزه پاکسازی گل‌ولای ورود کردند و توانستند تا حدودی این کار را انجام دهند، البته همچنان بحث خارج کردن گل‌ولای از برخی مناطق ادامه دارد. همچنین تلاش کردیم در بحث جمع‌آوری کمک‌های مردمی هم برای خرید مایحتاج اولیه زندگی مردم و به کمک ستاد فرمان اجرایی امام خمینی (ره) هم وارد شویم و خوشبختانه توانستیم بخشی از مشکلات منطقه وحدتیه را تا حدی برطرف کنیم.»

سید‌میثاق هاشمی با تأکید بر اینکه فعالیت‌های جهادی در مناطق آسیب‌دیده از سیل تداوم خواهد داشت، ادامه داد: «هدف اصلی‌مان این است که بتوانیم گل‌ولای را به‌طور کامل از منازل مسکونی خارج کرده و بعد اقدامات لازم برای تمیز کردن منازل و از طرف دیگر فراهم‌سازی لوازم اولیه زندگی را برای مردم این مناطق انجام دهیم، از این رو قرار است طی هفته‌جاری بحث خارج کردن گل‌ولای و تمیزکاری را به اتمام برسانیم تا بتوانیم بعد از آن مایحتاج اولیه زندگی را برای آن‌ها فراهم کنیم.»

جذب نیرو‌های بومی در اردوگاه جهادی

دبیر شورای تبیین مـواضع بسیج دانشجویی استان بوشهر اظهار داشت: «بعد از تمام شدن مراحل تمیزکاری و تأمین مایحتاج، برای بازسازی ساختمان‌هایی که در این سیل آسیب‌دیده‌اند، ورود خواهیم کرد. در حال حاضر نزدیک به پنج گروه جهادی و حدود ۳۰۰ دانشجو در این مناطق حضور دارند تا بتوانیم کار‌های عنوان‌شده را با سرعت بیشتر و کمترین زمان انجام دهیم.»

هاشمی با بیان اینکه در حوزه توزیع ماسک و بسته‌های بهداشتی نیز اقدامات اولیه را انجام داده‌ایم، بیان داشت: «خوشبختانه مشکلات جدی در حوزه بهداشتی ایجاد نشده که نیاز باشد گروه‌های جهادی در درمانگاه‌ها مستقر شده یا خودشان برای درمان افراد آسیب‌دیده وارد عمل شوند، نیاز‌های امروز مناطق سیل‌زده در حد تأمین بسته‌های بهداشتی بوده که تا حدی انجام شده و در روز‌های آینده هم بسته‌های بهداشتی و معیشتی دیگری در میان مردم توزیع خواهد شد.»

وی با اشاره به شرایط این روز‌های دانشگاه‌ها و حضور گروه‌های جهادی در مناطق سیل‌زده استان بوشهر یادآور شد: «اکثر دانشجویان این استان، جزو دانشجویان بومی نیستند و به همین‌دلیل در استان‌های همجوار ساکن هستند و بعد از شیوع کرونا و غیرحضوری شدن دانشگاه‌ها، آن‌ها به محل زندگی خود بازگشتند، با این‌حال در شرایط کرونایی با شناسایی‌ای که پیش‌تر صورت گرفته بود، توانستیم تیم‌های جهادی را با استفاده از ظرفیت دانشجویان بومی منطقه ایجاد کنیم و امروز هم می‌بینیم حضور مؤثری در مناطق سیل‌زده داشته‌اند. البته لطمه‌ای که کرونا به فعالیت‌های جهادی وارد کرده، این است که بسیاری از فعالیت‌های روتین‌مان به خاطر نبود نیروی انسانی با اخلال روبه‌رو شده و نمی‌توان آن‌ها را انجام داد.» او در توضیح بیشتر این مسئله گفت: «از همان ابتدای شیوع، بحث مبارزه با این بیماری را در اردوگاه جهادی‌مان شروع کردیم و به همین دلیل توانستیم نیرو‌های بومی را جذب گروه‌ها کرده و با شناسایی دانشجویان مختلف، نیروی انسانی مورد نیازمان را تأمین کنیم. به همین دلیل است که امروز با توجه به شرایط سیل منطقه دیگر به شکل جدی کمبود نیروی انسانی برای انجام فعالیت‌های مختلف نداریم و می‌توانیم اقدامات مورد نیاز برای رفع مشکلات مردم این مناطق را با استفاده از ظرفیت همین گروه‌ها انجام دهیم.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار