کد خبر: 1033082
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۱
تنظیم بازار کالا‌ها با جلساتی مثل همیشه پر از وعده است
وعده و وعید‌ها و گفتاردرمانی وزیر صمت تمامی ندارد. در شرایطی که این روز‌ها سهم مرغ و گوشت از سبد هزینه خانواده‌ها کم شده و قیمت مصوب و بازار مابقی کالا‌های مصرفی مردم اعم از تخم‌مرغ، لبنیات و برنج رو به افزایش است، وزیر صمت تأمین کالا‌ها و ثبات قیمت‌ها برای شب عید را وعده می‌دهد و از ابزار‌های حکومتی برای تقویت تنظیم بازار کمک می‌خواهد.
بهناز قاسمی
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: چند ماهی است که به‌رغم کاهش قیمت دلار و ثبات آن، قیمت انواع مواد غذایی و مصرفی مردم رو به افزایش است. برخی افزایش قیمت نهاده‌ها و مواد اولیه وارداتی را و برخی دیگر دلال‌بازی و نبود نظارت بر بازار را دلیل گرانی قیمت‌ها اعلام می‌کنند. بخشی از کالا‌ها مانند لبنیات، مرغ و تخم‌مرغ، برنج و حبوبات و حتی میوه هفتگی و گاهی روزانه با تغییر قیمت مواجهند و مردم در خرید مایحتاج خود به شدت دچار سردرگمی هستند. در این میان متولیان تولید، توزیع و تنظیم بازار نیز با دادن وعده و وعید و هجمه به یکدیگر و انداختن توپ به زمین دلالان و اصناف تلاش می‌کنند با گفتاردرمانی و فرسایشی کردن موضوعات مربوط به بازار، مردم را به قیمت‌های جدید مواد غذایی و کالا‌های مصرفی عادت دهند.

گزارش‌های رسیده از سطح بازار حاکی از آن است که در دو روز گذشته، قیمت تخم‌مرغ از کیلویی ۲۰ هزار تومان به ۲۲ هزار تومان و مرغ از ۲۴ هزار تومان به ۲۸ هزار تومان افزایش یافته است. همچنین قیمت هر کیلو برنج ایرانی ۲۸ تا ۳۵ هزار تومان، برنج هندی ۲۰ تا ۲۳ هزار تومان، برنج پاکستانی ۲۵ هزار تومان، چای ۲۴۰ تا ۲۶۰ هزار تومان، روغن ۵ کیلویی با نرخ دولتی ۶۵ هزار تومان و نرخ آزاد ۱۵۰ هزار تومان، لوبیا چیتی ۴۵ هزار تومان، عدس ۳۸ هزار تومان، لوبیا قرمز ۳۵ تا ۴۰هزار تومان، نخود ۳۳ تا ۳۵ هزار تومان و لپه باقالی ۴۰ هزار تومان است.

همچنین قیمت هر کیلو سینه مرغ با کتف ۴۲هزار تومان، سینه بدون کتف ۴۴ هزار تومان، فیله مرغ ۴۵ هزار تومان، شقه گوسفندی ۱۲۰ هزار تومان، راسته گوسفندی ۱۴۰ هزار تومان، شقه گوساله ۱۱۰ هزار تومان و راسته گوساله ۱۳۰هزار تومان به فروش می‌رسد. قیمت میوه و سبزی هم که هیچ ارتباطی به واردات و ارز ندارد سر به فلک کشیده است. البته کالا با قیمت مصوب دولتی بسیار کمیاب یا نایاب است.

در چنین شرایطی ستاد تنظیم بازار با جلسات روزانه‌اش به افزایش قیمت دوباره برخی تولید‌کنندگان چراغ سبز نشان می‌دهد، به طوری که روز گذشته با افزایش مصوب قیمت تخم‌مرغ به کیلویی ۱۴ هزار تومان موافقت کرده و تغییر قیمت مرغ، نان و مواد شوینده نیز به هفته‌های آتی موکول شده است. هرچند که نانوایان آزادپز، بیش از یک ماه است که خودسرانه قیمت‌ها را گران کرده‌اند و شوینده‌ها نیز چراغ خاموش برخی از کالاهایشان مثل انواع صابون، شامپو و مایع دستشویی را گران کرده‌اند.

کاهش ۱۰ درصدی اقلام سبد خانوار

قاسمعلی حسنی، دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی با اشاره به اینکه بازار اقلام اساسی در رکود و سکوت به سر می‌برد، گفت: امسال افزایش چند باره قیمت از سوی تولیدکنندگان، بی‌انصافی فروشندگان و گرانفروشی کالا بی‌سابقه بوده است.

وی با اشاره اینکه تقاضای چندانی برای خرید کالا در بازار وجود ندارد، افزود: گرانی کالا‌ها به اوج خود رسیده و پیش‌بینی می‌شود اقلام موجود در سبد خانوار با کاهش ۱۰ درصدی یا بیشتر مواجه شود که مهم‌ترین آن‌ها مرغ، گوشت، لبنیات و تخم‌مرغ است.

حسنی تأکید کرد: با توجه به کاهش نرخ ارز انتظار می‌رفت افت قیمت حداقل ۵ تا ۱۰ درصدی در بازار اتفاق بیفتد که متأسفانه به جای کاهش شاهد افزایش بوده‌ایم.

دبیرکل بنکداران مواد غذایی با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه کالا نداریم، بیان کرد: در حال حاضر به جز بحران تنش قیمت، مشکل خاص دیگری وجود ندارد. در بازار خرده‌فروشی هرازگاهی به بهانه‌های مختلف، قیمت کالا‌ها دچار نوسان می‌شود.

به گفته حسنی، قیمت هر بسته چای ۵۰۰ گرمی با افزایش ۳۵ تا ۴۲ درصدی به بالای ۱۲۰ هزار تومان رسید که این نرخ به هیچ عنوان قابل قبول نیست. او گفت:مگر واردکننده‌ها چای خارجی را با دلار ۴۰ تومان وارد کرده‌اند که اینگونه قیمت‌گذاری می‌کنند!

گفتاردرمانی صمت

روز گذشته وزیر صمت باز هم از تشدید بازرسی‌ها و ثبات قیمت‌ها در روز‌های پایانی سال گفت. علیرضا رزم‌حسینی به نابسامانی بازار و قیمت‌ها و عدم پیروی بازار از قیمت‌های مصوب ستاد تنظیم بازار اشاره‌ای نکرد و باز هم از برنامه‌های آتی وزارت صمت سخن گفت. برنامه‌هایی که بیشتر در حد حرف است تا عمل. وزیر صمت گفت:مردم نباید نگران افزایش قیمت‌ها در ماه‌های پایانی سال و شب عید باشند، زیرا تمهیدات لازم اندیشیده شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار