کد خبر: 1033072
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۸
نشست سران ۳ قوه به میزبانی مجلس برگزار شد
نخستین جلسه سران سه قوه به میزبانی مجلس یازدهم روز گذشته با حضور رئیس جمهور، رئیس مجلس و رئیس قوه قضائیه در بهارستان برگزار شد. جلسه‌ای که محور آن بررسی چگونگی بی اثر کردن تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران، مشکلات معیشتی مردم، بودجه ۱۴۰۰ و موضوع کرونا بود.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: این جلسه پس از آن برگزار شد که طی ماه‌های گذشته دامنه اختلاف‌نظر سران قوا درباره موضوعات مختلف به سطح رسانه‌ها کشیده شده بود و تبعاتی در پی داشت؛ موضوعی که با اعتراض مقام معظم رهبری مواجه شد و ایشان با انتقاد از برخی سخنان اختلاف‌افکن خطاب به مسئولان گفتند: «اختلافات خود را با مذاکره با یکدیگر حل کنید» از این‌رو می‌توان امیدوار بود، نشست دیروز آغاز فصل مذاکره و تعامل قوا برای حل مشکلات و اختلافات بود.

به گزارش فارس، حسن روحانی رئیس‌جمهور پس از نشست سران قوا که روز گذشته به میزبانی مجلس شورای اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: به مردم عزیز ایران می‌گویم که آن‌ها دو نمره ۲۰ را به دست آورده‌اند که البته تا پایان سال باز هم زمان داریم، ولی دولت نتوانسته که نمره ۲۰ را بگیرد. وی افزود: مردم ایران در مقاومت و ایستادگی و در برابر جنگ اقتصادی و تحریم‌های ضد بشری و انسانی امریکا نمره ۲۰ گرفته و در برابر ویروس کرونا هم ملت ایران با ایستادگی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی نمره ۲۰ دیگری گرفتند. رئیس جمهور افزود: در جلسه سران قوا عمدتاً در سه موضوع با هم صحبت کردیم؛ باید تحریم‌ها را بی اثر کرده و در قدم بعدی تحریم را بشکنیم.

روحانی گفت: در این زمینه‌ها گفتگو‌های خوبی با یکدیگر داشتیم و نسبت به شیوه‌ها و قدم‌هایی که باید با یکدیگر برداریم، گفتگو کردیم. وی گفت: نظرات ما نزدیک و مشابه یکدیگر است و این بحث را در جلسه بعدی سران قوا ادامه خواهیم داد. رئیس جمهور در باره لایحه بودجه ۱۴۰۰ خاطرنشان کرد: این لایحه به مجلس تقدیم شده و در اختیار نمایندگان است، ضمن اینکه نمایندگان در حال بررسی آن هستند. وی درباره اینکه در چه مواردی مجلس و دولت می‌توانند همکاری کنند، گفت: درباره تنظیم نهایی بودجه و کار‌های مشترک با یکدیگر در این نشست صحبت کردیم، ضمن اینکه درباره شیوه و کلیات بحث‌ها با یکدیگر همکاری داریم. ولی در نهایت کمیسیون تلفیق و نمایندگان و دولت بایستی درباره بودجه ۱۴۰۰ تصمیم بگیرند.

روحانی با اشاره به مباحث مطرح در اذهان مردم درباره واکسن کرونا گفت: یک دوقطبی و بحث‌هایی در جامعه در این باره به وجود آمده که نه سازنده است و نه مفید. رئیس جمهور تأکید کرد: ما از چند طریق به دنبال تهیه واکسن هستیم که در زمینه واکسن داخلی دو مؤسسه بزرگ و یک شرکت دانش بنیان در مسیر تهیه واکسن هستند و امیدوارم که آن‌ها موفقیت کامل را به دست آورند، ضمن اینکه مسیر دوم را هم پیگیری کرده‌ایم که ساخت واکسن با کشور دیگری است که همکاری‌ها را با هم شروع کرده و نهایتا این واکسن ساخت دو کشور خواهد بود. وی در باره مسیر سوم تأمین واکسن کرونا افزود: خرید واکسن کرونا از خارج از طریق سازمان بهداشت جهانی در دستور است و به همین دلیل برای تأمین مالی و جابه‌جایی پول اقدامات لازم را انجام داده‌ایم. همچنین با یک یا دو کشور دیگر هم این کار را خواهیم کرد.

روحانی در باره مجوز استفاده از واکسن داخلی هم خاطرنشان کرد: زمانی مجوز استفاده از واکسن داخلی کرونا را می‌دهیم که همه مراحل و آزمایشات را طی کند. وی اظهار داشت: همان طور که مردم با آرامش پروتکل‌های بهداشتی در دوران کرونا را رعایت کردند، درباره واکسن کرونا هم بایستی آرامش را دنبال کنند. رئیس جمهور گفت: سلامت مردم ایران همواره مورد توجه مسئولان جمهوری اسلامی بوده و در ماه‌های پایانی دولت دوازدهم هم سلامت مردم، شکستن تحریم و موضوع معیشت مردم را دنبال خواهیم کرد و در این راستا با دو قوه دیگر همکاری و هماهنگی لازم را انجام خواهیم داد.

قالیباف: بایستی به خنثی‌سازی تحریم اولویت دهیم

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز که میزبان این جلسه بود، با بیان اینکه این اولین جلسه‌ای است که سران قوا در مجلس یازدهم حضور دارند و ان‌شاءالله این رفت و آمد‌ها و تداوم این دیدار‌ها تکرار شود، افزود: بدون شک این نشست‌ها می‌تواند در حل مشکلات مفید بوده و مشکلات با استمرار گفتگو‌ها حل شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مسائل تحریمی یکی از مباحث این نشست بود و بایستی به خنثی سازی تحریم اولویت دهیم و به همین دلیل گفتگو‌های سران قوا برای رفع تحریم‌ها تأثیرگذار است. وی با اشاره به تقدیم لایحه بودجه به مجلس گفت: لایحه بودجه ۱۴۰۰ تقدیم مجلس شده و هم اکنون در کمیسیون تلفیق در حال بررسی است؛ بودجه یک سند مالی سالانه است و واقعیتی که وجود دارد این است که این سند، سند حکمرانی است که هم در سیاست‌های مالی و وضعیت هزینه و درآمدی دولت و در سیاست‌های پولی یعنی زندگی مردم را رقم می‌زند.

قالیباف گفت: سیاست‌های بودجه در راستای سیاست‌های پنج ساله بوده و بسیار مهم و حیاتی است. وی تصریح کرد: باید با هماهنگی با دولت در بودجه و بخش‌های مختلف اقتصادی قوه مجریه، وزرا و کارشناسان آن‌ها که ما هم اکنون شبانه روزی با آن‌ها همکاری و همفکری داریم، در نهایت بودجه را به تصویب برسانیم. رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در جلسه روز‌های گذشته شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا و همچنین جلسه امروز سران قوا توافق شد که با وزرا و سازمان برنامه بودجه‌ای تصویب شود که تورم‌زا نبوده و حقیقی باشد. قالیباف درباره اولویت‌های بودجه ۱۴۰۰ گفت: مباحث مربوط به معیشت، سلامت و رسیدگی به قشر مستضعف و محرومیت‌زدایی و همچنین بحث تولید اولویت‌های اساسی سال آتی است. وی تصریح کرد: باید صادرات بر واردات غلبه پیدا کرده و تراز کشور را مثبت کنیم، ضمن اینکه باید در حوزه درآمدی هم روش‌هایی پیگیری شود که کسری تراز عملیاتی را کاهش دهیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: هر قدر کسری تراز عملیاتی را بالا ببریم فشار بیشتری به مردم می‌آید. بنابراین باید به این موضوع توجه کنیم. قالیباف خاطرنشان کرد: در حوزه واکسن کرونا و حمایت از آسیب‌دیدگان کرونا در سال ۱۴۰۰ باید توجه بیشتری صورت گیرد. ضمن اینکه اعتبار لازم هم برای تولید واکسن و خرید واکسن در نظر بگیریم و به همین دلیل باید اولویت ویژه‌ای هم برای این موضوع قائل شویم. رئیس مجلس در پایان گفت: باید بودجه را با حداقل تورم و مبتنی بر درآمد‌های حقیقی و پایدار داشته باشیم تا اقتصادی شکوفا را در سال آینده شاهد باشیم.

رئیسی: «ما می‌توانیم» را از حاج قاسم آموختیم

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه، نیز عصر دیروز در حاشیه نشست سران قوا گفت: این مردم عزیز با این ایستادگی و مقاومت انتظارشان هماهنگی و همکاری همه مسئولان است. امروز وحدت و انسجام بین قوا و نهاد‌های حاکمیتی ضرورت دارد و راهبرد اساسی است. وی با اشاره به مشکلات معیشتی و مشکل کرونا گفت: این دو مشکل جدی کشور است که با همکاری همه دستگاه‌ها باید با آن‌ها مقابله کرد و ما یقین داریم که می‌توانیم این مشکلات را حل کنیم و این ما می‌توانیم را از حاج قاسم سلیمانی و شهدا آموخته‌ایم. رئیس قوه قضائیه ادامه داد: کشور با امکانات مادری و معنوی فراوانی که دارد قادر است با نیروی متراکم جوان، بر مشکلات فایق آید. وی با بیان اینکه کشور قادر است راهبرد اساسی خنثی سازی تحریم‌ها را با قدرت دنبال کند، تصریح کرد: این موضوع را نه در سخن که در عمل شهدا نشان دادند و ابتکارات و خلاقیت‌ها در حوزه‌های مختلف نشان داده که امکان خنثی سازی تحریم‌ها وجود دارد و این را باید دنبال کرد.

رئیسی با اشاره به جلسه سران قوا گفت: بحمدالله سخنانی که در جلسه مطرح شد نشان داد همکاری سه قوه باید در راستای اجرای منویات رهبر حکیم انقلاب باشد که راه را برای همه روشن کردند. وی با بیان اینکه امروز انسجام قوا در جهت خواست مردم، اعتماد آفرینی و رضایت مردم و منویات رهبر انقلاب ضروری است، اظهار داشت: یقین دارم بودجه ۱۴۰۰ با همکاری دولت و مجلس دنبال خواهد شد و مسائل و مشکلاتی که در جلسه مطرح شده با مساعدت حل خواهد شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار