کد خبر: 1033035
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۱
سازمان لیگ با در نظر گرفتن شرایط خاص برای برخی تیم‌ها از جمله استقلال و پرسپولیس، با چالش زمانبندی به منظور برگزاری مسابقات روبرو شده و تصمیمات جدید این سازمان اعتراضات متعددی را به وجود آورده است.
 به طور حتم یکی از مهم‌ترین چالش‌های سازمان لیگ برتر فوتبال ایران در فصل جاری برنامه زمان بندی مسابقات خواهد بود و با توجه به خشت اولی که کج نهاده شده این قصه سر دراز دارد و بعید است به زودی شاهد کاهش هجمه و انتقادات از سوی برخی تیم‌ها باشیم، چه بسا همان تیم‌هایی نیز که به خاطر آن‌ها تغییراتی در زمان برگزاری مسابقات ایجاد شده، نسبت به این مساله مدعی و منتقد هستند.

اولین چالش سازمان لیگ از سوی آبی‌ها

دهم آذر پرویز مظلومی، سرپرست باشگاه استقلال عنوان کرد که باید دیدار تیم‌های فوتبال پرسپولیس و سپاهان که به دلیل حضور پرسپولیسی‌ها در فینال رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا زمان نامعلومی مقابل آن از سوی سازمان لیگ درج شده بود برگزار شود تا استقلال در هفته هشتم مقابل پرسپولیس به میدان برود. سهیل مهدی، سرپرست کمیته برگزاری مسابقات لیگ برتر فوتبال نیز در واکنش به این اظهارات، اعلام کرد که "پس از فینال لیگ قهرمانان آسیا بازی‌های معوقه را برگزار خواهیم کرد و پس از آن نیز سراغ شهرآورد خواهیم رفت. "

نکته قابل اشاره، اما اظهارات محمود فکری سرمربی آبی پوشان پایتخت است. وی به تازگی و پس از مشخص شدن تاریخ شهرآورد عنوان کرد "اگر قرار بود بازی بیشتری داشته باشیم، همان زمانی که پرسپولیس برگشت می‌توانستند بازی را برگزار کنند و بعد از شهرآورد بازی‌های عقب افتاده شان را انجام دهند، اما اگر قرار باشد باز هم ما بازی بیشتری داشته باشیم، باز هم به همان شکل قبل می‌شود و فرقی نمی‌کند! شاید ما و باشگاه استقلال زورمان کم است که نمی‌توانیم کاری انجام دهیم و با تعداد بازی برابر به مصاف پرسپولیس برویم. آن‌ها قول دادند که به شکلی برنامه را بچینند که بازی‌ها برابر باشد، اما باز هم دو بازی بیشتر داریم. "

آغاز دردسر‌های فینال لیگ قهرمانان آسیا

مسئولان باشگاه پرسپولیس در آستانه دیدار مقابل نساجی مازندران با سازمان لیگ و باشگاه نساجی برای تغییر محل بازی این دو تیم از قائم‌شهر به تهران نامه نگاری کردند تا دیدار رفت این دو تیم در ورزشگاه آزادی و بازی برگشت در قائم‌شهر برگزار شود؛ درخواستی که از سوی باشگاه نساجی برای تغییر میزبان و مهمان در بازی رفت و برگشت رد و اعلام شد با اجرای پروتکل‌های بهداشتی پذیرای پرسپولیس در قائم‌شهر خواهد بود.

باشگاه پرسپولیس از سازمان لیگ درخواست کرده بود تا به دلیل شیوع ویروس کرونا و اجتناب از سفر به این شهر و نیز زمین چمن مصنوعی ورزشگاه شهید وطنی، دیدار این تیم برابر نساجی مازندران در تهران برگزار شود که مورد پذیرش باشگاه نساجی قرار نگرفت و در نهایت سازمان لیگ به منظور همراهی با پرسپولیس، رای به لغو این دیدار داد.

دیدار تیم‌های فوتبال پرسپولیس و ذوب آهن اصفهان در هفته ششم لیگ برتر نیز در حالی لغو شد که طبق اعلام این تیم اصفهانی تعداد بازیکنان مبتلای این تیم به ویروس کرونا هفت نفر بوده است یعنی باید بر اساس قانون ۵+۱۱ دیدار این دو تیم برگزار می‌شد!

بر اساس اعلام مسئولان باشگاه ذوب‌آهن به خبرنگار ایسنا، تعداد مبتلایان این تیم به ویروس کرونا قبل از دیدار مقابل پرسپولیس به هفت نفر کاهش یافت و درست شب قبل از بازی بود که به صورت غیر رسمی به ذوب آهنی‌ها اعلام شد دیدار این تیم مقابل پرسپولیس در هفته ششم لیگ برتر برگزار نخواهد شد، آن هم در شرایطی که کاروان ذوبی‌ها در تهران حضور داشتند! سوالی که در مورد تصمیم سازمان لیگ برتر فوتبال ایران وجود دارد این است که دیدار تیم‌های فوتبال پرسپولیس و ذوب آهن با استناد به کدام قانون لغو شد؟

در نهایت هرچند که قرار بود دیدار این دو تیم ۱۰ دی ماه برگزار شود، اما باز هم یک روز به تعویق افتاد و طبق اعلام سازمان لیگ با توجه به شرایط جوی پیش آمده در هفته هشتم و ضرورت رسیدگی به پرونده مسابقه معوقه پرسپولیس و ذوب آهن از هفته ششم لیگ برتر، این مسابقه قرار است ۱۱ دی ماه برگزار شود.

دستور از بالا؟

ماجرا زمانی جالب‌تر می‌شود که مسئولان باشگاه پرسپولیس و از جمله یحیی گل محمدی، سرمربی این تیم صراحتا عنوان کردند که درخواستی برای لغو دیدار با ذوب‌آهن نداشته و اتفاقا به منظور آماده‌سازی بیشتر قبل از رفتن به قطر، روی انجام بازی با این تیم اصفهانی تاکید داشته اند.

صحبت‌های جواد نکونام، سرمربی تیم فولاد خوزستان در مورد لغو دیدار‌های پرسپولیس، اما عجیب‌تر است. وی می‌گوید سهیل مهدی عنوان کرده لغو بازی‌های پرسولیس در اختیارش نبوده و از بالا و جای دیگر گفته اند! نکونام در این رابطه که منظور از «بالا» همان وزارت ورزش است؟ نیز می‌گوید: نمی‌دانم، بالا می‌تواند طبقه بالا هم باشد. سرمربی تیم فولاد خوزستان با انتقاد از برنامه ریزی صورت گرفته از سوی سازمان لیگ تصریح کرد: "مگر می‌شود برنامه‌ریزی‌ای انجام داد که همه تیم‌ها معترض باشند؟ ما اعلام کردیم که مخالف این برنامه هستیم و در آخر همان برنامه را دادند. یعنی چه؟ یعنی برنامه برای تیم‌های دیگر نیست و مشخص است که برای چه تیم‌هایی تدوین می‌شود. "

بی نظمی در برنامه ریزی جدید

در آخرین برنامه زمان بندی مسابقات لیگ برتر، اما بیش از هر زمان دیگری شاهد به‌هم‌ریختگی برای انجام مسابقات هستیم و در حالی که زمان برگزاری مسابقات تا هفته دوازدهم اعلام شده است، اما به دلیل مسائل پیش آمده قبل از برگزاری شهرآورد و همچنین لغو برخی مسابقات به دلیل حضور پرسپولیسی‌ها در فینال لیگ قهرمانان آسیا، برخی معوقات هفته هفتم بعد از هفته دهم لیگ برگزار می‌شود، دو دیدار از هفته نهم به دیدار‌های هفته یازدهم چسبیده اند و شهرآورد که انجام آن مربوط به هفته هشتم است بعد از شروع رقابت‌های هفته یازدهم برگزار خواهد شد تا در نهایت هفته دوازدهم تیم‌ها به تعداد بازی‌های برابر برسند.

همه شاکی هستند به جز...

یکی از موضوعات قابل اشاره این است که مگر به انتهای لیگ رسیده ایم که​​ باید تعداد مسابقات برای هر تیم با سایر تیم‌ها مساوی شود؟ ضرورت به تساوی رساندن مسابقات انجام شده در هفته دوازدهم لیگ برتر چیست که موجب شود چنین فشار و بی نظمی را شاهد باشیم؟ از طرفی اگر قرار است که مثلا داربی در شرایطی انجام شود که پرسپولیس و استقلال بازی‌های برابری داشته باشند (طبق درخواست استقلالی‌ها) چرا سایر تیم‌ها چنین خواسته‌ای نداشته باشند؟ چه تفاوتی بین استقلال و سایر تیم‌های لیگ برتری وجود دارد؟

تصمیمات اخیر سازمان لیگ صدای اعتراض مربیان، مدیران، بازیکنان و سایر عوامل تیم‌های لیگ برتری را درآورده و موجب شده شائبه حمایت از دو تیم پایتخت نشین حول محور تصمیمات این سازمان طرح شود و در این زمینه دو سوال بسیار مهم وجود دارد؛ ابتدا اینکه به چه دلیل باید از اظهارات سرپرست باشگاه استقلال برای سازمان لیگ ملاک عمل واقع و به دلیل جلوگیری از فشار هواداران این تیم، تصمیم بر این شود که پرسپولیس قبل از برگزاری شهرآورد همه دیدار‌های خود تا هفته هفتم را برگزار کند و چنین بی نظمی در برگزار مسابقات شکل گیرد؟

موضوع دیگر مربوط به لغو دیدار‌های پرسپولیس مقابل نساجی مازندران است؛ به چه علت سازمان لیگ پس از درخواست سرخپوشان مبنی بر برگزاری دیدار این تیم مقابل نساجی در ورزشگاه آزادی به جای ورزشگاه شهید وطنی تصمیم به لغو این دیدار گرفت؟

مساله قابل تامل بعدی مربوط به ابهام در لغو برگزاری دیدار تیم‌های فوتبال پرسپولیس و ذوب آهن است که بدون توجه به مقررات و قوانین لغو شد و کماکان مشخص نیست که چرا سازمان لیگ - در حالی که ذوب آهنی‌ها در تهران به سر می‌بردند و تعداد مبتلایان آن‌ها به حدنصاب برای عدم برگزاری این مسابقه نرسیده بود و پرسپولیسی‌ها نیز خواستار برگزاری دیدار خود مقابل نماینده اصفهان بودند - تصمیم به لغو این مسابقه گرفت؟

آیا آن طور که پرسپولیسی‌ها معتقدند، ذوب‌آهن در زمینه مراقبت‌های کرونایی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی کوتاهی کرده بود یا ماجرا چیز دیگری بود؟ این مورد آخر قرار است امروز (دوشنبه) در کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال بررسی و مشخص شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار