کد خبر: 1032946
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۹
رئیس‌جمهور امریکا از امضای بسته کرونایی طفره می‌رود
با وجود اینکه کنگره بسته صد‌ها میلیارد دلاری کمک‌های مالی برای مقابله با پیامد‌های اقتصادی ناشی از همه‌گیری کرونا را تصویب کرده، دونالد ترامپ این بسته کمکی که معیشت ۱۴ میلیون امریکایی را تحت پوشش قرار می‌دهد به گروگان گرفته و از امضای آن امتناع می‌کند. جو بایدن که تا سه هفته دیگر قدرت را در کاخ سفید به دست می‌گیرد، از ترامپ خواسته فوراً طرح کمک مالی را امضا کند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا که به زودی مسند قدرت در کاخ سفید را ترک خواهد کرد، به بهانه‌های واهی در آخرین روز‌های کاری خود، منافع میلیون‌ها شهروند امریکایی را قربانی جاه‌طلبی‌های سیاسی خود کرده است. در شرایط کنونی میلیون‌ها شهروند امریکایی در معرض تهدید قرار گرفته‌اند که کمک بیکاری خود را از دست بدهند، تنها به این دلیل که دونالد ترامپ از تأیید و امضای سند بسته کمکی کرونا امتناع می‌ورزد. خبرگزاری رویترز روز یک شنبه بر اساس داده‌های وزارت کار امریکا گزارش داد که بدون امضای ترامپ پای این طرح، حدود ۱۴ میلیون امریکایی مزایا و بیمه بیکاری دوران کرونا را از دست می‌دهند و همچنین بخشی از دولت فدرال نیز از روز سه شنبه تعطیل خواهد شد، مگر اینکه کنگره دوباره بر سر بودجه موقت توافق کند. ترامپ با ادعای اینکه طرح مشترک ۳/۲ تریلیون دلاری قانونگذاران دموکرات و جمهوریخواه، کمک کافی و یکسانی به همه مردم امریکا نمی‌کند، همچنان از امضا و تبدیل کردن آن به قانون سر باز می‌زند. به گزارش ایندیپندنت، «ترامپ چندین بار از این طرح ابراز نارضایتی کرده است که این لایحه بودجه زیادی را به منافع خاص، پروژه‌های فرهنگی و کمک‌های خارجی اختصاص می‌دهد، در حالی که کمک‌های یک‌باره کرونایی ۶۰۰ دلاری برای هر فرد امریکایی بسیار کم است و خواستار افزایش این مبلغ تا ۲ هزار دلار شده است.» به گزارش رسانه‌های امریکایی، تاکنون ۳۲۰ هزار امریکایی به خاطر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده‌اند و بیش از ۳۰ میلیون نفر به دلیل شیوع ویروس کرونا شغل خود را از دست داده‌اند و نیازمند کمک‌های دولتی هستند.

به گزارش دویچه‌وله، «کنگره امریکا دو شنبه گذشته بسته کمک‌های مالی برای مقابله با پیامد‌های اقتصادی ناشی از همه‌گیری کرونا در این کشور را تصویب کرد. در این لایحه ۳/۲ تریلیون دلاری، مبلغ ۸۹۲ میلیارد دلار به بحران ویروس کرونا اختصاص داده شده و شامل هزینه تمدید مزایای ویژه بیکاری در امریکا که روز شنبه منقضی شد می‌شود و ۴/ ۱ تریلیون دلار نیز در این لایحه به هزینه‌های عادی دولت اختصاص داده شده است. همچنین از جمله این اقدام‌های حمایتی می‌توان به پرداخت کمک هزینه هفتگی بیکاری و طرح جلوگیری از اخراج کارمندان فدرال اشاره کرد که در روز عید سال نو منقضی می‌شود.» بر اساس این گزارش، «یک منبع آگاه و نزدیک به این موضوع گفته است که بسیاری از مقام‌های کاخ سفید از این اقدام ترامپ شگفت‌زده شده‌اند.»

هرچند ترامپ دلیل نارضایتی خود را به خاطر دفاع از منافع شهروندان امریکایی گره زده است، اما به نظر می‌رسد ترامپ با این اقدام سعی دارد به نوعی از دموکرات‌ها انتقام بگیرد که تا چند هفته دیگر قدرت را در واشنگتن به دست خواهند گرفت. امتناع از امضای این طرح به نوعی بهانه‌تراشی برای تصفیه‌حساب‌های سیاسی است تا در اندک روز‌های باقیمانده از حضور ترامپ در کاخ سفید، اوضاع داخلی امریکا آشفته‌تر شود، چرا که عدم امضای این طرح کمکی ممکن است میلیون‌ها امریکایی را به خیابان‌ها کشانده و در آستانه انتقال قدرت بی‌ثباتی و بی نظمی را در این کشور حاکم کند. چنانچه نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان هم برای اینکه بهانه‌های ترامپ را از بین ببرد، گفته که دموکرات‌ها حاضر هستند پیشنهاد اعطای ۲ هزار دلاری ترامپ به امریکایی‌ها را در صحن مجلس به رأی بگذارند. با این وجود معلوم نیست در صورت تصویب پیشنهاد ترامپ، آیا وی این طرح معیشتی را امضا خواهد کرد یا همچنان به مخالفت‌های خود ادامه خواهد داد.

واکنش بایدن

جو بایدن، رئیس‌جمهور آتی امریکا که به زودی وارد کاخ سفید می‌شود از امتناع ترامپ در امضای بسته کمک‌های کرونایی به شدت انتقاد کرد. بایدن شنبه شب از ترامپ خواست فوراً طرح کمک مالی کرونا را امضا کند. به گزارش شبکه سی‌ان‌ان، وی در این باره گفت: «طرح کمک مالی کرونا شامل حمایت‌های گسترده‌ای از کسب و کار‌های کوچک بوده و بیمه بیکاری را تمدید خواهد کرد و کمک‌های مالی نقدی در اختیار خانوار‌های نیازمند قرار خواهد داد.» بایدن ضمن انتقاد شدید از ترامپ، افزود: «امروز روز بعد از کریسمس است و میلیون‌ها خانواده امریکایی نمی‌دانند آیا می‌توانند نیاز‌های خود را برطرف کنند یا نه، زیرا ترامپ حاضر به امضای طرح کمک مالی کرونا که توسط اکثریت قاطع کنگره تصویب شده، نشده است. این سلب مسئولیت، تبعات ویرانگری خواهد داشت.» بایدن همچنین اظهار داشت: «این طرح مهم و حیاتی است. این طرح باید اکنون با امضای ترامپ به قانون تبدیل شود. ولی این تنها نخستین گام است و باید اقدامات بیشتری برای احیای اقتصاد امریکا و مهار ویروس کرونا انجام شود.» همچنین، آدام شف، رئیس دموکرات کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان امریکا هم در واکنش به لجبازی‌های سیاسی ترامپ در پیامی توئیتری نوشت: «در حالی که رئیس‌جمهور مشغول گلف است، بیش از ۱۰میلیون تن در حال از دست دادن مزایای بیکاری هستند. ایالت‌ها برای توزیع واکسن اعتبار کافی ندارند. توقف اخراج به زودی منقضی می‌شود. خانواده‌ها گرسنه هستند. آیا او مطلع است؟ آیا برای او اهمیتی دارد؟ از ماشین گلف پیاده شو و این لایحه را امضا کن.»

تلاش‌های دقیقه نودی برای ماندن در قدرت

در شرایطی که مجمع گزینندگان (الکترال کالج)، جو بایدن را رئیس‌جمهور پیروز انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرده است، اما ترامپ همچنان تلاش می‌کند تا بتواند نتایج را به نفع خود تغییر دهد. رئیس‌جمهور امریکا، برهه کنونی پسا انتخابات در این کشور را یکی از فصل‌های زشت تاریخ ایالات متحده توصیف کرده و از سناتور‌های جمهوریخواه درخواست کرد برای جلوگیری از شکست وی به کمکش بیایند. ترامپ روز یک شنبه در صفحه توئیتر خود با تکرار ادعای وقوع تقلب در انتخابات نوشت: «زمان آن رسیده که سناتور‌های جمهوریخواه بایستند و برای ریاست‌جمهوری مبارزه کنند، درست مانند کاری که دموکرات‌ها می‌کردند اگر واقعاً پیروز شده بودند. مدارک (تقلب) غیرقابل انکار است!» وی در ادامه برخی از این مدارک را لیست کرد و نوشت‌: «ورود شبانه حجم زیادی از آرای پستی در ایالت‌های کلیدی، دستکاری صندوق‌های اخذ رأی، افرادی که دو بار رأی دادند، رأی‌دهندگان فوت‌کرده، امضا‌های تقلبی، رأی‌دادن مهاجران غیرقانونی، جلوگیری از نظارت جمهوریخواهان، تعداد بیشتر آرا نسبت به رقم واقعی رأی‌دهندگان (دیترویت و فیلادلفیا را چک کنید) و بسیاری دیگر.» از سوی دیگر، «مایکل فلین»‌مشاور امنیت ملی پیشین ترامپ که با دستور عفو وی از زندان آزاد شد و پس از آزادی در اظهارنظر‌های مختلف از ادعا‌های انتخاباتی رئیس‌جمهور امریکا حمایت کرده، روز شنبه از طرفداران ترامپ خواست در مراکز ایالت‌ها در روز ششم ژانویه که قرار است کنگره امریکا پیروزی جو بایدن را تأیید کند، تجمع کنند و دست به اعتراض بزنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار