کد خبر: 1032925
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۸
روز گذشته وزیر بهداشت قبل از سخنگوی این وزارتخانه پشت تریبون قرار گرفت و خبر کاهش ورودی‌ها به کمتر از ۱۲۰ نفر را خودش رسانه‌ای کند. طبق آخرین گزارشات وزارت بهداشت، طی ۲۴ ساعت منتهی به روز یک‌شنبه ۷ دی ماه، ۵هزار و ۵۰۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۵۳۰ نفر از آن‌ها بستری شد.
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: در روز‌های اخیر برخی استان‌ها بستری و مرگ صفر را تجربه کردند و اکنون بیشتر استان‌ها در وضعیت زرد و نارنجی هستند؛ به گونه‌ای که ۱۰۸ شهر نارنجی و ۳۴۰ شهر زرد داریم. آنطور که وزیر بهداشت می‌گوید تا این لحظه ردپایی از ویروس جهش یافته انگلیسی در کشور پیدا نشده و اگر هم سر و کله این ویروس در ایران پیدا شود، تنها سد دفاعی ما در مقابل آن همان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی است. مترو و اتوبوس‌های شهری شلوغ و برپایی مراسم‌ها همچنان اصلی‌ترین نگرانی برای شیوع افسار‌گسیخته بیماری است. آخرین خبر آقای وزیر از واکسن کرونای ایرانی هم آزمایش انسانی این واکسن در هفته جاری است. دومین واکسن ایرانی کرونا هفته آینده مجوز تست انسانی را خواهد گرفت.

روز گذشته وزیر بهداشت قبل از سخنگوی این وزارتخانه پشت تریبون قرار گرفت و خبر کاهش ورودی‌ها به کمتر از ۱۲۰ نفر را خودش رسانه‌ای کند. طبق آخرین گزارشات وزارت بهداشت، طی ۲۴ ساعت منتهی به روز یک‌شنبه ۷ دی ماه، ۵هزار و ۵۰۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۵۳۰ نفر از آن‌ها بستری شد. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۲۰۰ هزار و ۴۶۵ نفر رسید. در همین زمان، ۱۱۹ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۵۴ هزار و ۶۹۳ نفر رسید.
تاکنون ۹۵۱ هزار و ۸۶۰ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. ۵ هزار و ۲۱۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

در حال حاضر و بر اساس آخرین تحلیل ها، ۱۰۸ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۳۴۰ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.

بحران در دنیا و مهار بحران در ایران

سعید نمکی، وزیر بهداشت در حاشیه رصد طرح شهید سلیمانی با اشاره به پیدا شدن سر و کله کرونای انگلیسی در دنیا افزود: «هفته گذشته از نظر ویروس جدید هفته پرالتهابی برای جهان بود که نمونه‌هایی از آن در انگلیس و ژاپن مشاهده شد و مرگ و میر زیادی را به جهان تحمیل کرد، اما در هفته گذشته تعداد مرگ و میر‌ها در ایران کاهش پیدا کرد به طوری که امروز به فوت زیر ۱۲۰ نفر در کشور رسیدیم.»

به گفته نمکی، در حال حاضر به روز‌های اردیبهشت ۹۹ نزدیک شده‌ایم و تعداد مرگ و میر‌ها در برخی استان‌های ما به صفر رسیده‌است. در حالی که در روز‌های اول آذر همه سرزمین‌مان قرمز بود، اما امروز زرد و نارنجی هستند.

وی با اشاره به اینکه هیچ شهر قرمزی در کشور هم اکنون نداریم، گفت: «۱۰۸ شهر در وضعیت کرونایی نارنجی و ۳۴۰ شهر در وضعیت زرد هستند که کم‌کم متمایل می‌شوند به شهر‌های کم خطر و سفید.»

بسیج پررنگ‌ترین همکاری را با وزارت بهداشت داشت

وزیر بهداشت با اشاره به نقش بسیج در مهار ویروس کرونا تصریح کرد: «بسیج، صدا و سیما، هلال احمر و دستگاه‌های دیگر با ما همکاری‌های خوبی انجام دادند و میزان مشارکت دستگاه‌ها در بهبود وضعیت کرونا در کشور مؤثر بود و پررنگ‌ترین همکاری را تیم بسیج انجام داد. بر این اساس بسیج در بحث حمایتی و کمی هم مراقبت، هلال احمر نظارت و همچنین همکاران ما در بحث بهداشت و درمان در بخش‌های مراقبتی همکاری‌های خوبی انجام دادند.»

نمکی در خصوص ویروس جهش‌یافته انگلیسی با تأکید بر اینکه تا این لحظه رد پایی از این ویروس در کشور دیده نشده افزود: «تمهیدات بسیار خوبی اندیشیده‌ایم تا راه را برای سرایت ویروس ببندیم، اما همانطور که می‌دانید نمی‌توان جلوی ویروس را گرفت و راهکاری جز فاصله‌گذاری، رعایت پروتکل‌ها نداریم و امیدواریم با همین روش اگر هم ویروس به کشور وارد شود بتوانیم آن را کنترل کنیم.» به گفته وی در حال حاضر وضعیت کرونایی کشور مطلوب است و به وضعیت مطلوب‌تری نیز می‌رسیم. نمکی تصریح کرد: «همکاران ما نگرانی‌هایی دارند که مبادا مجدد به وضعیت قبلی دچار شویم و نگرانی ما از ایاب و ذهاب درون‌شهری، مترو و اتوبوس و همچنین نگران مراسم آینده هستیم که خدایی ناکرده اگر مراسمی در راه باشد مانند قبل با عدم رعایت پروتکل‌ها باعث افزایش آمار مبتلایان نشویم.»

ثابت می‌کنیم واکسن ایرانی از واکسن‌های دنیا ارجح است

وزیر بهداشت درباره وضعیت تأمین واکسن کرونا نیز اینگونه توضیح داد: «مسیر تهیه واکسن خارجی را داریم طی می‌کنیم. بحث کوواکس را خوشبختانه با مکانیزمی حل کردیم و به زودی برای خرید از منابع غیرکوواکس هم اخبار خوشی را به مردم خواهیم داد. شرط ما خرید واکسن مطمئن و دارای تأییدیه‌ها و گواهی‌های مورد وثوق است. با یکی از سفیرهایمان نشستی دارم که بتوانیم از منابع مختلفی که دنبال می‌کنیم برای خرید واکسن به نتیجه برسیم.»

وی درباره تولید واکسن داخلی هم گفت: «خوشبختانه مراحل تست انسانی از این هفته آغاز می‌شود و منبع دیگری هم از هفته آینده مجوز تست انسانی را دریافت می‌کند. مردم باور کنند که ما اینکاره هستیم و قدمتی به طول یک قرن در تولید واکسن در رازی و پاستور داریم. مردم بدانند که ما توانمندی این کار را داریم.»

نمکی با تأکید بر اینکه ثابت می‌کنیم واکسن ایرانی از واکسن‌های دنیا ارجح است، از مردم خواست برای ادامه روند کاهشی مرگ‌ها و بستری‌های ناشی از کرونا که امروز به کمتر از یک سوم رسیده دعا و همکاری کنند.

آمادگی ستاد اجرایی برای تولید ۱۲میلیون دوز واکسن ظرف ۶ ماه

رئیس ستاد اجرایی فرمان امام از آمادگی این ستاد برای تولید ۱۲ میلیون دوز واکسن ظرف شش ماه خبر داد. به گفته محمد مخبر به رغم تبلیغات سوء شبکه‌های معاند و رسانه‌های ضد انقلاب تا امروز ۶۰ هزار نفر به صورت داوطلبانه برای تزریق واکسن کرونا با سامانه ۴۰۳۰ تماس گرفته‌اند و ۳۶ هزار نفر نیز پس از اطلاع از شرایط لازم، ثبت‌نام خود را قطعی کرده‌اند.

وی با تأکید بر اینکه واکسن ایرانی کرونا، هیچ چیزی کمتر از واکسن‌های ساخته شده در سایر نقاط جهان ندارد، گفت: «ظرف ۴۰ روز آینده به ظرفیت تولید ماهانه ۵/۱ میلیون دوز خواهیم رسید و از شش ماه دیگر این ظرفیت به ماهانه ۱۲ میلیون دوز خواهد رسید و پس از تأمین نیاز کشور، قادر خواهیم بود که واکسن را به خارج از کشور هم صادر کنیم.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار