کد خبر: 1032840
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰
در حالی که درگیری‌ها میان نیرو‌های دولتی و طالبان با شدت در جای جای افغانستان ادامه دارد و طرف طالب بر تحمیل قرائت خاص خود از اسلام در روند مذاکرات، اصرار دارد تا بسیاری دورنمای مذاکرات صلح در این کشور را تیره و تار ببینند، رئیس شورای عالی آشتی ملی افغانستان با تأکید بر حمایت افغان‌ها از فرآیند صلح این کشور، زمان از سرگیری مذاکرات مربوط به این فرآیند را پنجم ژانویه ۲۰۲۱ اعلام کرد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه «پژواک»، عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی آشتی ملی افغانستان در توئیت‌هایی نوشت: مردم افغانستان مصمم به حمایت و استقبال از فرآیند صلح هستند.

او گفت: ما و مردم افغانستان از تیم مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی افغانستان حمایت کرده و مشتاق به نتایج مثبت در مرحله دوم هستیم. عبدالله عبدالله با اشاره به اینکه تیم دولت به شورای عالی آشتی ملی و کمیته رهبری گزارش خواهد داد، نوشت: ما اینجا هستیم تا به شما گوش دهیم و در همه سطوح از شما حمایت کنیم. نشست‌های کمیته رهبری به شکل منظم برگزار خواهند شد.

وی افزود: شما نماینده جمهوری افغانستان و مردم بزرگ آن هستید. شما می‌توانید وارد مذاکرات با طالبان شوید و درباره همه موضوعات دستور کار بحث کنید. شما باید نشان دهید که صلح یک اولویت برای جمهوری است. به گفته عبدالله عبدالله، مذاکرات در تاریخ پنجم ژانویه ۲۰۲۱ از سر گرفته خواهد شد و مکان مذاکرات نباید یک مانع باشد.

در همین حال، طالبان با انتشار مطلبی در وب‌سایت رسمی این گروه نوشت که براساس توافقنامه این گروه با امریکا خروج نیرو‌های خارجی از افغانستان جریان دارد و مطابق با این توافقنامه «حکومت پس از اشغال در افغانستان اسلامی خواهد بود».

طالبان می‌افزاید: «دو دهه پیش امارت اسلامی افغانستان عملاً ثابت کرد که نظام اسلامی در عصر حاضر قابل تطبیق است. امارت اسلامی افغانستان که تجربه تطبیق با نظام اسلامی دارد، بر این باور است که حل اساسی مسئله افغانستان، ایجاد نظام حقیقی اسلامی در این کشور است.» هفته گذشته نیز «سرور دانش» معاون دوم رئیس‌جمهور افغانستان درباره پافشاری طالبان بر «ایجاد نظام اسلامی» با بیان اینکه طالبان حق ندارد قرائت خود از اسلام را تحمیل کند، گفته بود که این گروه در دستورکار مذاکرات صلح برای هر موضوع قید اسلامی را اضافه کرده است در حالی که «نظام سیاسی و قانون اساسی ما هم هیچ نوع مغایرتی با اصول و ارزش‌ها و اعتقادات و احکام دین اسلام ندارد.»

همزمان وزارت دفاع افغانستان روز شنبه اعلام کرد که ۲۶ عضو گروه طالبان و چهار عضو القاعده طی حملات هوایی ارتش در استان هلمند این کشور کشته شدند. جمعه نیز وزارت دفاع افغانستان از کشته شدن ۲۹ جنگجوی طالبان در استان قندهار این کشور خبر داده بود که به پایگاه‌های نیرو‌های ارتش حمله کرده بودند.
جنگ نیرو‌های ارتش و گروه طالبان در فصل زمستان امسال نیز ادامه یافته است و در بیش از ۲۴ استان این کشور جنگ بین دو طرف ادامه دارد. نقیب‌الله فایق، استاندار فاریاب افغانستان شنبه در توئیتی نوشت که ۷۰ درصد اسیران آزاد شده طالبان مربوط به این استان به صحنه نبرد برگشته‌اند. طالبان در توافق خود با امریکا آزادی ۵ هزار نفر از زندانیان خود را پیش شرط مذاکرات دور اول بین الافغانی در قطر قرار داده بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار