کد خبر: 1032815
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۹ - ۰۲:۳۰
در حالی که رئیس سازمان برنامه و بودجه در گزارش عملکرد بودجه جاری از صرفه‌جویی ۳۱هزار میلیارد تومانی دم می‌زند، منتقدان لایحه بودجه ١٤٠٠ معتقدند در بودجه‌ریزی چنان دست و دلبازی شده که اگر استقراض و فروش سرمایه را از بودجه سال آتی حذف کنیم، بخش زیادی از هزینه‌ها بدون منابع روی زمین باقی می‌ماند.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: رحیم زارع سخنگوی تلفیق بودجه ۱۴۰۰ در اولین نشست خبری این کمیسیون از جلسه با فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه، امیدعلی پارسا رئیس سازمان امور مالیاتی و معاونانشان خبر داد و گفت: رئیس سازمان برنامه و بودجه در ارائه گزارش هشت ماهه از عملکرد بودجه سال ۹۹ ضمن اشاره به سهم مصوب ۳۸۴ هزار میلیارد تومانی بودجه اعلام کرد که تنها ۳۵۳ هزار میلیارد تومان آن بودجه عملکردی داشته‌است و ۳۱ هزار میلیارد تومان در بحث بودجه عملکرد، صرفه‌جویی اجباری صورت گرفته‌است. این اظهارات نوبخت در حالی است که منتقدان لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ از تورم بودجه بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد خبر می‌دهند و معتقدند که به رغم صرفه‌جویی دولت در بودجه سال ۹۹، متأسفانه در بودجه ۱۴۰۰، اعتبارات بسیار زیادی به افراد خاص و دستگاه‌ها و سازمان‌های خاص داده و عملاً حاتم‌بخشی کرده‌اند.

نکته بعدی درباره بودجه آن است که دولت در بودجه ۱۴۰۰ هزینه‌ها را به‌شدت افزایش داده و به‌رغم اینکه سال جاری نتوانسته میزان درآمد‌های بودجه را به صورت صددرصدی محقق کند، مشخص نیست چگونه به یکباره به دنبال افزایش ۴۶‌درصدی هزینه‌های جاری در سال آتی است. سخنگوی تلفیق بودجه ۱۴۰۰ تصریح کرد: به گفته نوبخت در بخش مصارف، ۲۰۴ هزار میلیارد تومان در سال ۹۸ دیده شده‌بود که این مبلغ، امسال ۳۵۳ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته‌شد، یعنی سهم مصارف در سال جاری نسبت به سال ۹۸، حدود ۳۹ درصد افزایش داشته‌است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به سهم اعتبارات در سال ۹۹ هم گفت: ۶۵درصد از موارد تخصیص یافته تاکنون افزایش یافته و اعتبارات هزینه‌ای در سال جاری نسبت به سال ۹۸ حدود ۳۵ درصد بیشتر شده‌است.

زارع تصریح کرد: ۱۰۴‌هزار میلیارد تومان اعتبارات عمرانی، ۶۰ هزار میلیارد تومان برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، ۵ هزار میلیارد تومان برای فرهنگیان، ۳۱ هزار میلیارد تومان برای پرداخت طرح یارانه معیشتی ۶۰ میلیون نفر، ۴۳ هزار میلیارد تومان برای ۷۸ میلیون نفر در بودجه ۱۴۰۰ در نظر گرفته شده‌است. وی ضمن تأکید بر افزایش ۲۵درصدی حقوق و مزایا گفت: ۴۰۰‌هزار میلیارد تومان هزینه جاری در سال ۹۹ در نظر گرفته شده‌بود که در سال ۱۴۰۰ این عدد به ۵۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده‌است. همچنین افزایش حداقل دریافتی کارکنان دولت از ۸/۲ میلیون تومان به ۵/۳ میلیون تومان رسیده و معافیت مالیاتی هم از حقوق ۳ میلیون تومان در سال جاری به ۴ میلیون تومان در سال آینده تغییر کرده‌است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ بیان کرد: در این نشست دژپسند نیز ضمن اشاره به تأثیر بودجه بر شاخص‌های کلان اقتصادی اعلام کرد که موجودی سرمایه در سال‌های ۹۸ و ۹۹ با کاهش همراه بوده و رشد سرمایه‌گذاری در سال ۹۷ و ۹۸ و سه ماهه اول سال ۹۹ دارای رشد منفی و همچنین تشکیل سرمایه ثابت با کاهش روبه‌رو بوده‌است.

نادران: اگر دولت بر نظر خود اصرار کند لایحه را اصلاح و به شورای نگهبان ارسال می‌کنیم

همچنین رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ مجلس در حاشیه نشست دیروز کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۰، با تأکید بر اینکه تعجیلی برای رأی‌گیری کلیات لایحه بودجه نداریم، تصریح کرد: ما در ابتدا بررسی‌ها را در حد اقناع برای اعضای کمیسیون انجام خواهیم داد و از نظرات نماینده دولت، کمیسیون و بخش‌های مختلف طبق آیین‌نامه داخلی استفاده خواهیم کرد. در مجلس دو سه بحث اساسی در این زمینه وجود دارد؛ نخست اینکه نماینده‌ای نیست که به صورت تام از لایحه بودجه دولت دفاع کند یا لایحه را عملیاتی بداند یا بگوید که این لایحه آثار منفی اقتصادی ندارد. دومین بحث در ارتباط با نظر جمعی از نمایندگان مبنی بر رد لایحه بودجه ۱۴۰۰ و تصویب بودجه چند دوازدهم است.

الیاس نادران افزود: گروهی دیگر از نمایندگان از جمله خود بنده معتقدیم که حداکثر تلاش برای تعامل با دولت برای تصویب بودجه با اصلاحات اساسی لازم است به نوعی که رویکرد‌های مجلس در اصلاح بودجه را اعمال کنیم، مثلاً بودجه را دو سقفی ببندیم، دو زمانی کنیم و نامه رهبر معظم انقلاب در پاسخ به ریاست جمهوری برای برداشت از صندوق توسعه ملی را اعمال کنیم. رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ مجلس یازدهم اضافه کرد: در حوزه مالیات، اوراق و در حوزه‌های برداشت از نفت نظرات اساسی عمیقی وجود دارد که قابل اعمال است. انضباط مالی دولت، توزیع عادلانه منابع برای مصارف مختلف حقوق، دستمرد، بازنشسته‌ها، سایر هزینه‌های بین دستگاه‌ها و رعایت عدالت در پرداخت‌ها هم مورد نظر قرار خواهد گرفت.

نادران ادامه داد: ما با مجموعه اصلاحات در طرف مصارف و در طرف منابع می‌توانیم یک بودجه قابل‌دفاعی را به صحن علنی ارائه دهیم و با همکاری نمایندگان در صحن به کلیات رأی دهیم و وارد جزئیات اساسی شویم. وی اظهار کرد: در حقیقت ما دنبال این هستیم که دولت با اصلاحات کارشناسی مجلس همراهی کند، اما اگر دولت روی مواضع خود ایستادگی کند، اصلاحات لازم را انجام و لایحه را برای شورای نگهبان می‌فرستیم و اگر تصویب نشد به ناچار اصلاحات را کنار می‌گذاریم و بودجه چند دوازدهم به دولت می‌دهیم تا امور دولت برای چند ماه اول سال اداره شود و با رایزنی با دولت درباره بودجه تصمیم‌گیری کنیم.

قاسمی: کسری بودجه ۵۰ درصدی در صورت باقی‌ماندن تحریم

همچنین روز گذشته هشتمین نشست تخصصی کارگروه‌های تدوین برنامه دولت مردمی و تحول‌گرا با موضوع «نقد لایحه بودجه ۱۴۰۰ با رویکرد اقتصاد منهای نفت» با حضور رستم قاسمی، وزیر اسبق نفت و علیرضا رخشنده‌رو، رئیس اسبق دیوان محاسبات کشور به همت جامعه اسلامی مدیران برگزار شد. در ابتدای نشست رستم قاسمی با انتقاد از لایحه بودجه ۱۴۰۰ خاطر نشان کرد: بودجه کشور هر سال افزایشی است. متأسفانه سرفصل‌های بودجه در کشور کلیشه‌ای است و موجب بی‌نظمی می‌شود و مدیران دولتی هم متخصص جابه‌جایی فصل‌های مختلف بودجه هستند.

وی افزود:‌نکته دیگر وابستگی بودجه به نفت است به رغم شعار‌هایی که در دوره‌های مختلف داده شده‌است، اما بودجه همچنان متکی به نفت است. در بخش تصویب باید به دوستان مجلس عرض کنیم که بودجه را ملی نگاه کنند و نگاه محلی و استانی نداشته باشند. مشکل دیگر آن است که در دولت‌ها به علت اینکه بیشتر برنامه کیفی است و عدد و رقم جدی در گزارش‌ها دیده نمی‌شود، بنابراین خوب است که متر و مقیاس مناسبی برای انجام امور موجود باشد و برنامه‌ها قابل اندازه‌گیری باشد.

وزیر سابق نفت ادامه داد: اهمیت بودجه ۱۴۰۰ از آنجاست که پایان برنامه پنج ساله سند چشم‌انداز است. در سال ۱۴۰۴ برنامه‌ریزی شده‌است که در بین ۲۵ کشور منطقه، ایران در جایگاه اول باشد. متأسفانه به دلیل عوامل متعدد به این جایگاه در حوزه‌هایی نخواهیم رسید. از طرف دیگر وضعیت اقتصاد کشور نگران‌کننده و سرانه مصرف مردم کاهش پیدا کرده‌است. از نوع بودجه‌نویسی مشخص می‌شود که بودجه تدوین‌شده بر مبنای رفع کامل تحریم‌ها دیده شده‌است، چراکه در صورت باقی‌ماندن تحریم‌ها، باید این بودجه را ۵۰ درصد محقق‌شده بدانیم و ۵۰ درصد کسری بودجه را در نظر بگیریم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار