کد خبر: 1032800
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۴
سیدعبدالله متولیان
مقام معظم رهبری در دیدار اعضای ستاد بزرگداشت سالگرد سپهبد شهید سردار سلیمانی و خانواده آن شهید والامقام، به نکته‌ای مهم و کلیدی در باره رفع اختلافات فی‌مابین مسئولان اشاره کرده و فرمودند: «اختلافات خود را با مذاکره با یکدیگر حل کنید. مگر نمی‌گویید باید با دنیا مذاکره کرد، آیا نمی‌شود با عنصر داخلی مذاکره و اختلافات را حل کرد؟». رهبر معظم انقلاب علاوه بر نکته سنجی دقیق در باره شیوه حل اختلافات، در همین جلسه برخی مصادیق اختلاف بین مسئولان را در قالب چهار توصیه به آنان گوشزد فرمودند: «در همه زمینه‌ها قوی شوید»، «به دشمن اعتماد نکنید»، «اتحاد ملی را حفظ کنید» و «بیش از آنکه به فکر رفع تحریم باشید، به فکر خنثی کردن تحریم باشید». دقت در این چهار توصیه نشان می‌دهد که اختلاف بین قوای نظام، اولاً به طور عمده از جنس عدم توجه به موارد چهارگانه مذکور و امثال آنهاست و ثانیاً اختلاف اصلی در حال حاضر بین قوه مجریه و دو قوه دیگر خودنمایی می‌کند.

اختلافات میان مسئولان در نظام اگر چه بدواً امری طبیعی به نظر می‌رسد، اما از جهات مختلف با مبحث نفوذ مرتبط بوده و از مدار طبیعی خارج است:

۱ - بروز اختلاف ممکن است ناشی از برنامه ریزی دقیق، تلاش و مدیریت شبکه نفوذ باشد. مسئولان باید در این باره با دقت مراقب باشند دستاویز اهداف و مطامع شبکه نفوذ قرار نگیرند. ۲ - شبکه نفوذ برای تحقق اهداف سرویس جاسوسی دشمن، روی اختلافات دیدگاه‌ها و نظرات متفاوت و طبیعی مسئولان متمرکز شده و با برجسته سازی اختلافات در پیشبرد برنامه‌های نظام اختلال ایجاد می‌کند. مسئولان باید دقت کنند که اختلافات طبیعی آنان مورد بهره برداری دشمن و ضربه زدن به امنیت ملی و منافع ملی قرار نگیرد. ۳ - تحقق اهداف شبکه نفوذ مستلزم اختلاف افکنی و دمیدن در کوره اختلافات است. بی‌شک اختلاف افکنی اولین نیاز شبکه نفوذ برای پیشبرد اهداف دشمن در کشور است و مهم‌ترین راه ناامیدسازی دشمن و مسدودسازی راه بر شبکه نفوذ، حفظ اتحاد ملی و انسجام اسلامی و حل اختلافات از راه‌های منطقی، عاقلانه و آرامش بخش است. ٤ - بروز اختلافات بین مسئولان و بعضاً لجاجت ورزی‌های ناشی از اهداف حزبی و تمایلات غربگرایانه، و عدم تلاش برای حل آختلافات، فضای عمومی جامعه و افکار عمومی را به سم اختلاف مسموم نموده و آرامش روانی مردم را به هم می‌زند. ۵ - کم‌ترین اثر منفی و مخرب بی توجهی و یا کم توجهی مسئولان به حل اختلافات فی‌مابین، فرصت سوزی، عدم تحقق برنامه‌های پیش‌بینی شده است. ۶ - کشاندن اختلافات به کف جامعه و بین مردم، جامعه را به دوقطبی و چند قطبی تبدیل می‌کند که تردیدی نیست که این‌گونه دوقطبی‌های کاذب، بستر مناسبی برای تحقق اهداف شبکه نفوذ فراهم می‌سازد. ۷ - مردم از اختلاف بین مسئولان متنفرند و در صورتی که مسئولان در محیطی آرام و بدون کشاندن موضوع به کف جامعه به حل اختلافات نپردازند، ناخواسته و با مدیریت شبکه نفوذ، در درازمدت تنفر از اختلافات مسئولان به تنفر از نظام تبدیل شده و مسیر را برای جولان سرویس‌های جاسوسی و براندازی نظام هموار می‌کند. ۸ - فتنه‌های بزرگ و کوچک در سه دهه گذشته محصول اختلافات و لجاجت ورزی مسئولان بوده و خسارات مادی و معنوی ناشی از عدم تلاش مسئولان برای حل اختلافات به هیچ وجه قابل جبران نیست. ۹ - بررسی اجمالی پرونده‌های مفاسد پرده از این حقیقت تلخ بر می‌دارد که متأسفانه مفسدان اقتصادی به اختلافات مسئولان به عنوان فرصت نگاه کرده و در حاشیه مشغول شدن مسئولان به اختلافات، به چپاولگری و غارت بیت‌المال مشغول شده‌اند. ۱۰ - وجود و تشدید اختلافات، به نظام تولید، اقتصاد و معیشت مردم لطمه وارد کرده است. ۱۱ - اختلافات موجود بر فرهنگ جامعه تأثیر گذاشته و نظام خانواده را نیز به شدت تحت تأثیر منفی قرار داده است. ۱۲ - اختلافات بین مسئول به بیماری مزمن تبدیل شده و این بیماری خطرناک سبب بی‌انگیزگی و بی اعتمادی مردم نسبت به نظام می‌شود. ۱۳ - در این مطلب نیز هیچ تردیدی نیست که امروز حل اختلافات بین مسئولان اولویت اصلی و بلکه مهم‌ترین و فوری‌ترین اولویت کشور بوده و تأخیر در این امر مهم، بسیار خسارت بار خواهد بود. ۱٤ - پرداختن به اختلافات انرژی و توان مدیریتی مسئولان را مستهلک می‌کند و طبق آیه ۴۶ سوره انفال جامعه را فشل و اقتدار و شوکت کشور و نظام را نابود می‌سازد: «وَلا تَنازَعوا فَتَفشَلوا وَتَذهَبَ ریحُکُم؛ و نزاع (و کشمکش) نکنید، تا سست نشوید، و قدرت (و شوکت) شما از میان نرود!» ۱۵ - طی سه دهه گذشته، موضوع حل اختلافات از طریق مذاکره و گفتگو، همواره مغفول مانده و انذار رهبری به حل مناقشه‌ها و اختلافات از طریق مذاکره را باید به فال نیک گرفت.

در سه دهه گذشته، اختلافات بین مسئولان کشور و کشیده شدن این اختلافات بین مردم، همواره از مهم‌ترین نگرانی‌های مردم و حضرت امام خامنه‌ای بوده است و اینک به دلیل آسیب‌های ناشی از کهنه شدن اختلافات و در آستانه برگزاری اولین سالگرد شهادت سردار دل‌ها (به‌عنوان کسی‌که در بین مردم به شخصیتی کاملاً مردمی و فراجناحی و عامل به وحدت مشهور بوده است) و پیش از برگزاری سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری، حل اختلافات به حیاتی‌ترین و فوری‌ترین نیاز کشور بر اساس مدل پیشنهادی رهبری تبدیل شده است. بدیهی است که حل اختلافات موجود در باره مسائل سیاسی نظیر سند استعماری ۲۰۳۰، تنظیم روابط با سازمان بین‌المللی انرژی اتمی، مذاکره یا عدم مذاکره با غرب و به طور کلی مسائل مرتبط با سیاست خارجی و داخلی باید بر اساس و پایه «قانون اساسی»، «سیاست‌های کلی نظام»، «بیانیه گام دوم انقلاب» و «منویات و مطالبات مقام معظم رهبری» باشد که در غیراین صورت برگزاری جلسات گفتگو در باره اختلافات بی نتیجه بوده و حاصلی جز فرصت سوزی و خسارات مادی و معنوی و واگرایی بیشتر نخواهد داشت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار