کد خبر: 1032767
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۱
قسمت دوم –الکل و مواد ضدعفونی بزنیم یا نزنیم؟
یکی از راه‌های مقابله باويروس كرونا، از بین بردن ویروس از اطراف خود است که بهترین وسیله هم همین گونه مواد است. بنابراین، از جمله منابعی که این دسته به آن استناد می‌کنند علاوه بر رسانه، ترس بیش از حد افراد نیز می‌باشد.
منصور عدالت منش
سرويس جامعه جوان آنلاين: روزگاریست ذهن و زندگی ما، تماماً تحت تاثیرات عموماً منفی کرونا قرار گرفته به طوری که اولویت اول زندگی روزمره ما این موضوع دردآور شده است. در این خصوص، برخی استفاده از مواد ضدعفونی کننده را از راهکار‌های مقابله با این ویروس دانسته و همانند تلفن همراه، ظرف الکلی را همراه خود دارند و به کرات در طول روز از آن استفاده می‌کنند. از آن سوی نیز، دسته‌ای به این روش مقابله به دلیل مضرات ناشی از آن نقد داشته و از این راهکار استقبال نمی‌نمایند ایشان معتقدند ضرر آن بیش از سود آن است. با هم به اجمال به بررسی موضوع می‌پردازیم.

موافقان. این عده با استناد به اخباری که شبانه روز از طریق رسانه‌ها منتشر می‌گردد، استفاده از مواد ضدعفونی کننده خصوصاً با پایه الکل را وسیله‌ای لاینفک از لوازم شخصی خود دانسته و شاید در طول یک روز بیش از ۰۲۰ سی سی از این مایع شیمیایی را استفاده می‌کنند. ایشان معتقدند از آنجا ممکن است این ویروس هر جایی از جمله گوشی تلفن، دستگیره در و میله‌های اتوبوس، پول و حتی در هوا باشد، باید پس از هربار تماس، به طور صد در صد دست و محیط را با این مواد گندزدایی کنیم.
 
زیرا اگر ویروس روی دست بماند، و بعد از طریق مجاری دهان و گوش و چشم به درون بدن وارد شود، یقیناً کرونا گرفته و به مرگ ما منتج می‌شود. حتی مقداری از این افشانه الکل را به هوای اطراف خود نیز می‌زنند. علاوه برا آن، برخی نیز این راهکار را مرهمی و تسکینی بر روحیه خود می‌دانند و معتقدند با استفاده از الکل (همچون استفاده از ماسک) می‌توانند از درون خود را توجیه نمایند و با این عمل به نوعی تقویت روحیه نمایند. زیرا شبانه روز اخبار مرگ و میر ناشی از کرونا به گوش و چشم می‌رسد و یکی از راه‌های مقابله با آن، از بین بردن ویروس از اطراف خود است که بهترین وسیله هم همین گونه مواد است. بنابراین، از جمله منابعی که این دسته به آن استناد می‌کنند علاوه بر رسانه، ترس بیش از حد افراد نیز می‌باشد.

مخالفان. واژه مخالف در نامگذاری این دسته صرفاً به منزله تمایز ایشان از دسته اول بوده و این افراد به طور اساسی و لزوماً استفاده از الکل را رد نمی‌کنند بلکه بر نوع و میزان استفاده گروه قبل، انتقاد دارند. ایشان معتقدند اگر تشنگی بر فردی غلبه کرد و آب آشامیدنی پیدا نکرد، نباید این موضوع را مفری برای پناه بردن به آب مسموم قرار دهد، زیرا در این صورت به طور یقین، زودتر از پای در خواهد آمد. اولین دلیل منطقی این افراد، برهانی منطقی و ساده است. یعنی به زبان ساده، احتمال ابتلا به کرونای افراد در بیشترین حالت، ۵۰ درصد است، اما احتمال ضرر‌های جبران ناپذیر به بدن بر اثر استفاده از مواد شیمیایی با پایه الکل آن هم با این تناوب و دفعات استفاده در روز و مخصوصاً در نزدیکی مخاط و بینایی و از همه مهمتر تماس مستقیم پوست به طوری که به همه جای دست هم برسد، ۱۰۰ درصد است. پس با این ادله علمی و منطقی، هیچ انسان عاقلی ضرر ۱۰۰ درصد را به ضرر ۵۰ درصد ترجیح نمی‌دهد. گذشته از همه این موارد، تعداد تلفات کرونایی حال حاضر دنیا از تعداد بهبودیافتگان آن به مراتب کمتر است و طبق منابع رسمی ۹۷ درصد از مبتلایان بهبود می‌یابند که این آمار، به خودی خود، راندمانی فوق العاده‌ای است.
 
بدان معنا که در هر فرآیندی این راندمان وجود داشته باشد، مورد استقبال همگانی قرار می‌گیرد و جهت عملیاتی شدن، جمیع آراء را به دست خواهد آورد. علاوه بر همه موارد فوق، متخصصان بهداشت و سلامت، بهترین راه ضدعفونی کردن دست را، شستن آن می‌دانند و فقط در حالتی استفاده از الکل را مجاز می‌شمرند که آب و صابون در دسترس نباشد. به خاطر داشته باشیم، پوست انسان مانند پارچه است نه پلاستیک و هر ماده‌ای اعم از مفید و غیر مفید، به راحتی از منافذ متعدد آن وارد بدن می‌شود؛ و به گفته یکی از متخصصان، میزان منافذ روی پوست بدن انسان، برابر است با یک دهان بزرگ، البته در اینجا پس از جذب، خبری از اسید بسیار قوی معده نیست (این اسید متشکل است از اسید هیدروکلریک (HCL)، کلرید پتاسیم (LCL) و کلرید سدیم (NaCl) که تمامی این مواد اثرات ضدعفونی فوق العاده قوی دارند).
 
جالب‌تر از همه اینکه اگر ماده مضر در این شرایط هم از بین نرود، به عنوان فضولات به راه‌های خروجی بدن هدایت می‌شوند. ضمناً به یاد داشته باشیم، عمده مرض‌هایی که از طریق معده وارد بدن می‌شوند از نوع باکتری و آلودگی هستند نه ویروس. از اینروست متخصصان نیز ورود ویروس را به دستگاه‌های تنفسی و ریه هشدارمی دهند.

در این مقال، ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست. آیا تا کنون به این موضوع فکر کرده اید که چرا متخصصان برای بیهوشی افرادی که قرار است جراحی شوند، از داروی خوراکی مانند قرص، یا حتی تزریق استفاده نمی‌کنند؟ یکی از دلایل آن این است که اثرپذیری از طریق مجاری بینی و تنفسی، بسیار سریعتر، موثرتر و قوی‌تر است. پس می‌بینیم که تنها با چند تنفس کوتاه، ظرف مدت چند ثانیه بیهوشی صورت می‌گیرد.
حال مروری می‌کنیم بر عوارض و مضرات مواد شیمیایی پایه الکل صنعتی به صورت فهرست وار:
 
اثر ضد میکروبی اینگونه الکل‌ها بسیار ناچیز است

میزان جذب پوستی به خصوص در پوست‌های آسیب دیده بالا بوده و می‌تواند باعث بروز مسمومیت شود.
با توجه به خصوصیت سمی متانول، مراجع و راهنما‌های معتبر بین المللی، هیچگونه توصیه‌ای مبنی بر استفاده از متانول جهت ضدعفونی کردن دست، پوست، سطوح و... وجود ندارد.

با بکارگیری متانول یا همان الکل صنعتی برای ضد عفونی کردن سطوح، احتمال تنفس آن افزایش یافته و همه خطرات خوردن آن ممکن است با این کار بروز کند.

طبق تاکید متخصصان، درصد خلوص الکل، معیار درستی برای انتخاب آن در میدان مقابله با کرونا نیست.
الکل صنعتی حتی تاثیر غیر قابل جبرانی بر پوست داشته و بنا بر اظهار پزشکان، سیستم تنفسی را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

جذب از طریق تنفس بسیار قوی‌تر است از جذب از طریق دهان و معده

به خاطر داشته باشیم، هر قدر ترس افزایش یابد، به همان میزان قوای سیستم ایمنی بدن کاهش یافته و زمینه کاملاً مساعد برای ورود نه فقط کرونا بلکه هر نوع بیماری خواهد بود. دکتر محمدرضا محمدی می‌گوید: «.. می‌توان به افرادی اشاره کرد که در ایام کرونا به این بیماری مبتلا شده اند... شدت بیماری زمانی اوج می‌گیرد که فرد مبتلا دچار استرس شده که سپس سیستم ایمنی بدن وی به شدت ضعیف می‌شود...».
 
عکس این قضیه نیز صادق بوده و شاید بسیاری از افراد آن را تجربه کرده باشند. شرایطی را در نظر بگیرید کودکی در رودخانه یا دریا افتاده باشد، پدر یا حتی غیر اقوام او، به سردی آب و یا اینکه فن شنا می‌داند یا خیر، فکر نمی‌کند؛ و به مراتب مواقعی پیش آمده افرادی بدون داشتن تخصص نجات، اقدام عاجلانه برای نجات افراد حادثه دیده کرده اند.
 
یا به عنوان مثالی واقعی تر، زمانی که حاج احمد متوسلیان در جبهه مجروح می‌شود، طبق نظر دکتر، باید پای ایشان جراحی می‌شد، اما بنا به دلایلی وی موافق بیهوشی نشد و بدون بیهوشی، جراحی وی انجام شد و این نمونه‌ها و بسیاری دیگر به منزله معجزه و تاثیر روحیه بر کاهش درد بدن، سلامت جسم، قوای ایمنی و هزاران اثر دیگر می‌باشد. پس بیاییم تا با تقویت سواد رسانه ای، سلامتی خود، اطرافیان و جامعه را حفظ کنیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار