کد خبر: 1032676
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۷
رئیس‌جمهور امریکا که برای تظاهرات ششم ژانویه فراخوان داده، در تازه‌ترین پیام توئیتری گفته که تقلب در انتخابات ریاست جمهوری یک واقعیت است. اصرار ترامپ بر تقلب در فاصله سه هفته به خروج از کاخ سفید پنتاگون را مجبور کرده در وضعیتی شبیه به آماده‌باش قرار بگیرد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: صحنه سیاست داخلی امریکا پیش از این روز‌هایی تا این حد بحرانی را تجربه نکرده است. با نزدیک شدن به روز تحلیف جو بایدن، نشانه‌های گردن‌کشی دونالد ترامپ بیش از پیش خودنمایی می‌کند تا جایی که برخی می‌گویند او برای اقدامی شبیه کودتا آماده می‌شود. ترامپ در ادامه پافشاری‌ها برای به کرسی نشاندن اتهام تقلب در انتخابات، از تقلب به عنوان یک واقعیت در عرصه سیاسی کشورش سخن گفت و در توئیتر نوشت: «تقلب در رأی‌گیری تئوری توطئه نیست، یک واقعیت است!» رئیس‌جمهور امریکا افزود: «امروز در نشستی در فلوریدا، همه می‌پرسیدند که چرا جمهوریخواهان اعتراض نمی‌کنند و برای این واقعیت که دموکرات‌ها انتخابات تقلبی ریاست جمهوری را سرقت کردند، مبارزه نمی‌کنند؟ آن‌ها گفتند. به‌خصوص در سنا، جایی که شما به هشت سناتور کمک کردید تا در رقابت‌های انتخاباتی خود پیروز شوند. چه زود فراموش می‌کنند!» وی در پیامی دیگر آنچه پیش‌تر نوشته بود را اینطور تشریح کرد: «من حداقل هشت سناتور جمهوریخواه از جمله میچ (مک کانل) را در آخرین انتخابات توأم با تقلب (برای رئیس‌جمهور) از باخت نجات دادم. در حال حاضر آن‌ها (تقریباً همه) پا پس کشیده و به تماشای مبارزه من با یک دشمن شرور و حیله‌گر یعنی دموکرات‌های چپ رادیکال نشسته‌اند. هرگز فراموش نخواهم کرد.»

پنتاگون در حالت آماده‌باش

رئیس‌جمهور امریکا تاکنون ۶۰ شکایت در دادگاه‌های امریکا در خصوص تخلف انتخاباتی به ثبت رسانده که هیچ‌یک به نتیجه نرسیده است. پولیتیکو نوشت که دادگاه استیناف شیکاگو نیز به اجماع، درخواست ستاد انتخاباتی ترامپ در لغو کردن پیروزی جو بایدن در ایالت ویسکانسن را رد کرده است. آنچه مسلم است، موضع‌گیری دادگاه آتش خشم ترامپ را بیش از پیش شعله‌ور خواهد کرد. بسیاری از کارشناسان بار‌ها تأکید کرده‌اند که گرچه اظهارات ترامپ در خصوص تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا عملاً سودی ندارد، اما این نگرانی ایجاد شده که اقدامات ترامپ باعث تحریک طرفدارانش به ایجاد خشونت در سراسر ایالات متحده می‌شود. نیوزویک با اشاره به صحبت‌های ترامپ درباره احتمال توسل به گزینه حکومت نظامی نوشت که پنتاگون و افسران نظامی ارشد در منطقه واشنگتن از بیم اقداماتی که دونالد ترامپ ممکن است در واپسین روز‌های حضورش در قدرت انجام دهد در وضعیت هشدار قرار گرفته‌اند.

در گزارش این نشریه آمده است که شماری از فرماندهان نظامی در حوزه واشنگتن برخی برنامه‌ریزی‌ها برای اقداماتی خاص را دور از چشم کاخ سفید و گماشتگان ترامپ آغاز کرده‌اند. یک افسر بازنشسته ارتش امریکا که در حال حاضر پیمانکار بخش دفاعی است، درباره وضعیت این روز‌های کاخ سفید گفت: «من ۴۰سال با ارتش سر و کار داشته‌ام، اما هیچ‌گاه شاهد بحث‌هایی که الان درباره آن‌ها صحبت می‌شود و ضرورت انجام چنین صحبت‌هایی نبوده‌ام.»‌یک منبع دیگر نیز به نیوزویک گفت: «در حال حاضر، رئیس‌جمهور به دلیل شیوع کرونا از اختیارات بی‌سابقه‌ای که مربوط به وضعیت اضطراری است برخوردار است. چنین اختیاراتی ممکن است او را- به خصوص اگر بخواهد به حرف‌های بخش معینی از طرفدارانش گوش بدهد- متقاعد کند که صاحب قدرت نامحدود است و بالاتر از قانون قرار دارد.»

تهدید مسئولان انتخاباتی

روزنامه امریکایی واشنگتن‌تایمز در گزارشی به نمونه‌هایی از تهدید مسئولان انتخاباتی و نمایندگان کنگره امریکا طی هفته‌های اخیر اشاره کرد. از جمله این موارد، اقدام یک زن از ایالت «نیوهمپشایر» بود. او هفته جاری پیام تهدیدآمیزی را برای یکی از اعضای جمهور‌یخواه هیئت انتخاباتی منطقه «دیترویت» که حاضر به تأیید نتایج انتخابات نشده است، ارسال کرد.

طبق گزارش روزنامه واشنگتن‌تایمز، اظهارات تحریک آمیز ترامپ درباره تخلف گسترده در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا موجب ایجاد ترس و بی‌اعتمادی در طرفداران هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه امریکا شده است به طوری که جمهوریخواهان طرفدار ترامپ، آنچه را که مقابل خود می‌بینند، یک انتخابات به سرقت رفته است و از طرف دیگر دموکرات‌ها از چالش‌هایی که در مسیر مشروعیت ریاست‌جمهوری بایدن به وجود آمده، بسیار خشمگین هستند و هم اکنون طرفدارانی از هر دو حزب مسئولان انتخاباتی و نمایندگان کنگره را نشانه گرفته‌اند.

آن طور که روزنامه واشنگتن‌تایمز گزارش کرده است، در هفته‌های اخیر تهدیدات علیه مسئولان ارشد انتخاباتی و همچنین نمایندگان کنگره تا حدی بوده است که مقام‌های ایالت آریزونا در حال تحقیق درباره منشأ تهدیدات مداوم و رو به افزایش علیه «کیتی هابس» وزیر ایالت آریزونا و از مقام‌های عالی‌رتبه انتخاباتی این ایالت هستند.

پیام‌های تهدیدآمیز علیه مقام‌های امریکایی به اندازه‌ای بالا بوده است که گابریل استرلینگ یکی از مقام‌های انتخاباتی ایالت جورجیا گفت که تهدیدات «بیش از حد تند» بوده است. وی در خصوص محتوای این پیام‌های تهدیدآمیز گفت: «برخی تهدید شده‌اند که مورد آسیب قرار خواهند گرفت. برخی تهدید شده‌اند که مورد اصابت گلوله قرار خواهند گرفت و برخی تهدید به قتل شده‌اند و این اصلاً درست نیست». این روزنامه امریکایی گزارش کرد که تهدیدات علیه مقام‌های انتخاباتی و نمایندگان کنگره‌های ایالتی امریکا تنها از سوی طرفداران ترامپ نبوده و طرفداران حزب دموکرات نیز تهدیداتی را علیه مقام‌های امریکایی مطرح کرده‌اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار