کد خبر: 1032645
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۳
تاکنون چند شرکت دانش بنیان موفق شده‌اند که ۹۰ درصد سموم خطرناک پسماند‌های صنعتی را تصفیه کنند. هم اکنون فقط ۵ درصد از ۴۰ میلیارد مترمکعب فاضلاب کشور تصفیه می‌شود، در حالی‌که به گفته رئیس پژوهشکده محیط‌زیست دانشگاه اصفهان حداقل ۷۰ درصد پساب فاضلاب صنایع کشور قابل بازیافت است.
عليرضا سزاوار
سرویس جامعه جوان آنلاین: پساب صنعتی حاوی یون‌های فلزات سنگین نظیر کروم، روی، نیکل و مس و ماده سمی سیانور است. تخلیه این نوع پساب‌ها بدون انجام تصفیه به چاه‌های جذبی یا آب‌های سطحی بسیار خطرناک بوده و اثرات جبران‌ناپذیری بر سلامت انسان و محیط‌زیست به‌جا می‌گذارد.

به تازگی شرکت پارس آب فناوران که یک شرکت دانش‌بنیان محوریت استفاده از زیست فناوری در محیط‌زیست است، موفق به تولید، نصب و راه‌اندازی انواع سیستم‌های پکیج تصفیه اتوماتیک پساب واحد‌های آبکاری شده‌است.

محققان در این شرکت دانش‌بنیان موفق به طراحی و تولید انواع بیوفیلتر برای حذف آلودگی ۹۰ درصدی از تصفیه‌خانه‌های پساب صنعتی شده‌اند. مشاوره، طراحی و ارائه راهکار برای بهینه‌سازی و رفع مشکلات فرایند‌های تصفیه خانه‌های پساب صنعتی هم از دستاورد‌های جدید آنهاست.

۳ فرایند مهم در یک اختراع ایرانی

سال گذشته هم محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان موفق به طراحی و ساخت پکیج‌های نوین تصفیه آب و فاضلاب شدند.

محصولات این شرکت شامل پکیج تصفیه بهداشتی، پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی و پکیج تصفیه آب خاکستری است که محصول آخر در حال ثبت اختراع است.

این محصول که پس از گذشت دو سال مراحل فنی را طی کرده‌است، سال گذشته از طرف سازمان صنعت، معدن و تجارت به عنوان محصول برتر واحد تحقیق و توسعه انتخاب شد.

معصومه حیدرزاده، مدیر واحد تحقیق و توسعه این شرکت دانش‌بنیان در گفتگو با ایسنا اظهار کرد: پکیج تصفیه آب و فاضلاب شرکت ما از سه روش فیزیکی، بیولوژیکی و شیمیایی برای تصفیه آب استفاده می‌کند و در نتیجه کیفیت پساب خروجی از اطمینان بالاتری برخوردار است.

مدیر واحد تحقیق و توسعه این شرکت دانش‌بنیان تصریح کرد: «این محصول تمام فاضلاب‌های ورودی به غیر از فاضلاب سرویس‌های بهداشتی را که اصطلاحاً از آن با نام «فاضلاب آب‌های خاکستری» یاد می‌شود، به یک پکیج انتقال می‌دهد و فرآیند تصفیه در آن انجام می‌شود. اکثر تجهیزات این پکیج ایرانی است و توسط محققان این شرکت ثبت اختراع شده‌اند و تنها نمونه در داخل کشور است که هر سه فرآیند تصفیه را به طور همزمان انجام می‌دهد.»

حیدرزاده ادامه داد: «پکیج نوین تصفیه فاضلاب تمام تأییدیه‌ها و استاندارد‌ها را از نظر ساخت، فرآیند تولید و همچنین استاندارد‌های پساب خروجی سازمان محیط‌زیست داراست. این محصول بیش از ۹۰ درصد فاضلاب ورودی را بازیافت می‌کند و برای آبیاری فضا‌های سبز، شست‌وشوی محیط و ماشین‌آلات و دستگاه‌ها مناسب است.» مدیر واحد تحقیق و توسعه این شرکت دانش‌بنیان در خصوص نمونه‌های مشابه خارجی این محصول تصریح کرد: «پکیج نوین تصفیه فاضلاب از نظر قیمت تمام شده نسبت به مشابه خارجی بسیار ارزان‌تر است و بالای ۸۰ درصد صرفه‌جویی ارزی به همراه دارد.» این شرکت دقیقاً یک دهه است که به جمع شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان پیوسته است. طرح پکیج‌های نوین تصفیه فاضلاب محصول این شرکت، در پانزدهمین دوره رویداد فستیوال‌های عرصه نوآوری با عنوان «از پساب تا آب» برنده اعلام شد. این طرح از میان ۱۰۰ طرح ارسالی و هشت طرح منتخب پس از دو مرحله ارزیابی فنی و اقتصادی برگزیده شد.

غلبه بر آلمان در تحریم

پیشرفت‌های پژوهشگران در زمینه تصفیه فاضلاب‌های صنعتی به همین جا ختم نمی‌شود. شرکت دانش‌بنیان پیوند آب سپاهان هم امسال موفق شد با توسعه دستگاه‌های لجن روب خود دست شرکت‌های آلمانی را در این زمینه از بازار ایران کوتاه کند؛ چراکه محصول تولیدی این شرکت دانش‌بنیان با قیمتی به مراتب ارزان‌تر از محصولات آلمانی، به اندازه همان محصولات اروپایی کیفیت دارد.

شرکت پیوندآب سپاهان با سابقه‌ترین دانش‌بنیان در حوزه آب و فاضلاب است. محققان این مؤسسه تا کنون پروژه‌های موفقی در زمینه تصفیه آب فاضلاب صنعتی در صنایع مختلف شامل انواع فاضلاب صنایع غذایی، فاضلاب صنایع دامداری و دامپروری، صنایع نساجی و رنگرزی و همچنین تصفیه فاضلاب بهداشتی، تصفیه فاضلاب بیمارستانی و خدماتی داشته‌اند. این دانش‌بنیان محصولات مهمی، چون آشغالگیر‌ها، فیلتر‌های تحت فشار، دستگاه‌های لجن خشک‌کن و لجن‌روب و پکیج‌های فلزی و پلی اتیلن تصفیه فاضلاب و تصفیه آب خاکستری را با بهره‌گیری از متخصصین مجرب و با به کارگیری دانش روز و استاندارد‌های پساب خروجی (COD- BOD- TSS) محیط‌زیست تولید و عرضه کرده‌است.

اسپانیا را هم کنار زدیم

شرکت دانش‌بنیان فراز زیست هم به تازگی موفق به تولید یک پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی در کشور شده که تاکنون از اسپانیا با هزینه‌ای گزاف وارد می‌شد.

پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی را می‌توان به عنوان یک تصفیه خانه کامل فاضلاب با تمام واحد‌ها و بخش‌های فرآیندی در ابعاد کوچک‌تر در نظر گرفت. بدین معنی که بخش‌هایی که در یک تصفیه خانه کامل وجود دارد، مانند مخزن هوادهی، مخزن ته‌نشینی، مخزن تزریق کلر و مخزن ذخیره لجن در آن طراحی و تعبیه شده‌است.

پکیج‌های تصفیه فاضلاب صنعتی این دانش‌بنیان را می‌توان برای تصفیه انواع فاضلاب در صنایع گوناگون استفاده کرد.

به دلیل مزایای قابل‌توجه این پکیج‌ها استقبال از آن‌ها در سال‌های اخیر همواره رو به رشد بوده‌است. ابعاد کوچک و اشغال فضای کم، قیمت مناسب و مقرون به صرفه، قابلیت جابه‌جایی حتی پس از نصب، کارآیی بالا و نگهداری و کاربری ساده از مهم‌ترین مزایای پکیج‌های تصفیه فاضلاب صنعتی است.

ارائه طرح‌های کاربردی از دانشگاه به صنعت

پیش از این، رئیس پژوهشکده محیط‌زیست دانشگاه اصفهان اعلام کرده بود که ۷۰ درصد پساب فاضلاب صنایع، قابل بازیافت و استفاده مجدد در چرخه تولید و حتی فضای سبز است.

دکتر مهرداد فرهادیان در گفتگو با ایرنا با اشاره به اهمیت بهینه‌سازی مصرف آب در صنایع، مدعی شده بود که سالانه ۳۰ تا ۴۰ میلیارد مترمکعب فاضلاب در کشور تولید می‌شود که فقط ۵ درصد آن بازیافت می‌شود.

فرهادیان با اشاره به اینکه دانشگاه اصفهان، مجری همکار در طرح کلان ملی بازیافت پساب‌های صنعتی، شهری و کشاورزی است، گفت: «با توجه به اینکه اصفهان، صنعتی‌ترین استان کشور است ما آمادگی داریم تا طرح‌های کاربردی را در این راستا به صنایع معرفی کنیم. لازم است فناوری‌های نوین و ارتقا یافته در این زمینه استفاده شود تا مصرف کمتر انرژی، هزینه‌های پایین‌تر، درصد بالاتر بازیافت پساب و افزایش راندمان بهره‌وری را به همراه داشته باشد.»

فاضلاب‌های صنعتی دارای طیف گسترده‌ای از نظر کیفی و کمی است که بسته به صنعت، کیفیت و کمیت آن متغیر است. این فاضلاب‌ها معمولاً دارای یون‌های بالا، انواع مختلف مواد شیمیایی و فلزات سنگین است. به همین دلیل تخلیه این نوع فاضلاب‌ها باعث ایجاد اثرات مخرب و جبران‌ناپذیری در محیط‌زیست و انتشار انواع بیماری در هر مکان می‌شوند.

تصفیه این نوع فاضلاب‌ها بسته به نوع صنعت و کیفیت پساب دارای تنوع است. به همین ترتیب از فرآیند‌های فیزیکی، شیمیایی یا بیولوژیک برای تصفیه آن استفاده می‌شود. پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی از مؤثرترین و به صرفه‌ترین راهکار‌ها برای تصفیه صنایع مختلف محسوب می‌شود که اکنون در کشور تولید می‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار