کد خبر: 1032455
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۴
پس از چند روز مانور برخی مقامات و رسانه‌های نزدیک به دولت روی دوگانه «واکسن کرونا - مذاکره» سرانجام دیروز، هم رئیس‌جمهور و هم وزیر بهداشت اعلام کردند که به زودی واکسن‌های خریداری شده وارد کشور می‌شود. نمکی‌هم گفت خرید واکسن ربطی به FATF ندارد. از ابتدای دولت این چندین و چندمین دوگانه‌سازی دولتی‌ها از معیشت و سلامت مردم با مسئله مذاکره بود که این بار نیز باطل شد
سرویس جامعه جوان آنلاین: دوگانه «واکسن – مذاکره» شکست خورد. چند وقتی می‌شود که بعضی دولتی‌ها درصددند که پس از مفتضح شدن دوگانه معیشت – مذاکره، با سوء‌استفاده از شرایط کرونایی و استیصال مردم در این خصوص، با پیشبرد دوگانه سلامت – مذاکره دوباره باب گفتگو‌ها را با امریکای به تعبیر آن‌ها بایدنی باز کنند. اما روز گذشته وزیر بهداشت آب پاکی را روی دست این مذاکره‌طلبان ریخت. سخنگوی دولت دو روز پیش ادعا کرده بود تصویب نکردن FATF و تحریم باعث شده است نتوانیم واکسن کرونا را بخریم، اما وزیر بهداشت دیروز جوابش را داد و گفت «تهیه واکسن کرونا ربطی به FATF ندارد!»

سعید نمکی درباره تأمین واکسن کرونا از طریق کوواکس بیان داشت: سهمیه ما در کوواکس (برنامه سازمان بهداشت جهانی برای توزیع عادلانه واکسن) از بین نرفت و به دلیل نقل و انتقال پول، این روند کمی طول کشید و خوشبختانه مشکلاتش حل شد و ما ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن در قالب کوواکس را در سهمیه خود داریم که از معتبرترین تولیدکنندگان واکسن کرونا در جهان و با تأیید سازمان جهانی بهداشت طبق جدولی که سازمان جهانی بهداشت برای توزیع در همه کشور‌های جهان دارد، برای ما نیز توزیع خواهد شد.

وزیر بهداشت ادامه داد: برآورد کردیم که علاوه بر این تعداد، نیاز به واکسن‌های بیشتری داریم و با کشور‌ها و سازندگان مختلف رایزنی کرده‌ایم و از بخش خصوصی نیز خواسته‌ایم که از منابع معتبر و مورد تأیید، واکسن تهیه کنند و در دو مناقصه، تعدادی از این شرکت‌ها برنده شده‌اند و در حال مذاکره هستیم و به زودی وارد کشور خواهد شد.

وزیر بهداشت تأکید کرد: البته این را بار‌ها گفته‌ایم که واکسن کرونا محصولی نیست که بشود آن را از هر جایی تأمین کرد؛ واکسن کرونا یک فرآورده بیولوژیک است که سازنده‌اش باید حتماً معتبر باشد و این واکسن باید تست‌های زیادی پاس کرده باشد وخیلی از این شرکت‌هایی که ادعای واکسن‌سازی می‌کنند، برای کووید۱۹ تا این لحظه هیچ تأییدیه‌ای دریافت نکرده‌اند.

نمکی در پاسخ به سؤالی درباره تأثیر FATF بر تأمین واکسن گفت: من سیاسی نیستم، اما در اوضاع کنونی، تأثیر FATF را در نظام سلامت و در رابطه با واکسن جدی نمی‌بینیم.

رد ادعای ربیعی

این اظهارات وزیر بهداشت در حالی است که سه شنبه علی ربیعی در نشست خبری گفته بود: در مورد واکسن قبلاً همکاران من در وزارت بهداشت توضیحات مفصلی ارائه دادند، اما در مورد انتقال پول بنابر قوانین تحریم و قواعد FATF چندین مرحله امکان انتقال پول با مشکل مواجه شد و با موانعی روبه‌رو بودیم. به‌طور کلی نپیوستن به FATF و در لیست سیاه قرارگرفتن آثار خود را بر تراکنش‌های مالی و تأمین مالی نشان داده است و حتی در مواقعی هم که تحریم مانع نمی‌شود متأسفانه FATF این بهانه را ایجاد می‌کند. وی افزود: قبلاً دولت دیدگاه خود را در این زمینه اعلام کرده بود و امیدواریم با راهگشایی که رهبر معظم انقلاب برای امکان بررسی مجدد در مجمع تشخیص مصلحت نظام فراهم کردند، بتوانیم در این زمینه جلساتی داشته باشیم و آنچه را که به مصلحت کشور است، تأمین کنیم.

دولتی‌ها چند وقتی می‌شود که با سوءاستفاده از شرایط کرونایی، درمان و واکسن را به مذاکره مجدد و رفع تحریم گره زده بودند. همین ماجرا، یکی دو ماه پیش راجع به واکسن آنفلوآنزا هم رخ داد. رئیس کل بانک مرکزی نیز در اظهارنظر‌هایی مدعی شده بود که انتقال پول واکسن کرونا با مشکل مواجه شده است. همه این‌ها پمپاژ توقع در بین مردم بود تا این گزاره را به جامعه ایرانی تحمیل کند که تنها راه برون رفت از وضعیت کرونایی، مذاکره چندباره با امریکا است. این همه در حالی است که درست همین وعده و وعید‌ها پیش از به سرانجام رساندن برجام مطرح شده بود و معیشت و حتی آب خوردن مردم توسط دولتی‌ها به عقد برجام گره زده شده بود، اما در نهایت بی‌سابقه‌ترین گرانی‌های لجام‌گسیخته و صعود بدون تکرار نرخ ارز پس از برجام رخ داد.

رئیس جمهور هم عقب نشست

به نظر می‌رسد آن قدر آش دو گانه سازی صوری سلامت – مذاکره شور شده است که رئیس جمهور لااقل در حرف هم که شده بر این دو گانه‌سازی به طور ضمنی خط بطلان بکشد.

حسن روحانی روز گذشته در جلسه هیئت دولت گفت: در زمینه کرونا هیچ نگرانی برای آینده نداریم. برای تولید و تهیه واکسن پا به پای دنیا در زمینه مقابله با این ویروس پیش رفتیم و حتی نسبت به بعضی کشور‌ها حرکت ما مناسب‌تر و مثبت‌تری بود. در زمینه واکسن همه اقدامات انجام می‌گیرد و این بشارت را می‌دهم که هم بانک مرکزی و هم وزارت بهداشت و درمان برنامه ریزی کردند تا هم واکسن از خارج در اختیار مردم قرار بگیرد و هم واکسن داخلی در ماه‌های آینده امیدواریم به تولید برسد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
عبدالله
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
0
0
روحانى بيان داشت ... وزير هم ميگويد ... سخنگوى دولت فرمود ... رييس دفتر رياست جمهورى اظهار كرد ... دكتر حريرچى دكتر رئيسى دكتر جهانپور دكتر لارى دكتر قندى دكتر زالى دكتر محرز دكتر جليلى ......................... همه گويند ولى گفته ملت دگر است ...
ملت ميگويد همه جور شنيديم هنوز چيزى نفهميديم. اول درد نفهميدن مردم را درمان كنيد بعد دنبال واكسن كرونا باشيد
محمود
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
0
0
پیشنهاد میشه کلا رابطه مون را با همه جهان قطع کنیم تا خدای نکرده عمل شنیع مذاکره از اون درنیاد. اینجوری میشه وزارت خارجه را هم تعطیل کرد و بودجه اون را صرف کمک به مستضعفین جهان کرد
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار