کد خبر: 1032179
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۹ - ۰۲:۳۰
هیچ یک از گروه‌های مقاومت به کمتر از خروج نظامیان امریکایی راضی نیستند، اما در پی اتهام‌افکنی وزیر خارجه امریکا به این گروه‌ها در خصوص حمله موشکی یک‌شنبه شب به سفارت این کشور، همه گروه‌های مقاومت ضمن تأکید برای ادامه سیاست اصولی مبارزه برای اخراج اشغالگران حمله مذکور را متهم و مشکوک توصیف کردند تا مشخص شود امریکایی‌ها دوباره در حال ثبات زدایی در عراق هستند و در این مسیر برای توجیه ادامه حضور حتی حاضرند ریسک شلیک موشک به منطقه سبز را بپذیرند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه ایالات متحده روز دو شنبه در پیامی در صفحه توئیتر با تکرار اتهامات گذشته علیه جمهوری اسلامی ایران نوشت: «شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران بار دیگر آشکارا و بی‌شرمانه به بغداد حمله و غیرنظامیان عراقی را زخمی کردند. مردم عراق حق دارند این عاملان حمله را تحت پیگرد قرار دهند. این مجرمان خشن و فاسد باید اقدامات ثبات‌زدای خود را متوقف کنند.»

منطقه الخضرای بغداد شامگاه یک شنبه هدف حمله حداقل هشت راکت قرار گرفت که به دنبال آن سفارت امریکا با تأیید این حمله گفت که سامانه سی‌رام مستقر در سفارتخانه این راکت‌ها را دفع کرده است و تنها تلفاتی مادی به ساختمان‌های مسکونی موسوم به القادسیه در منطقه الخضرا وارد شده است. ادعا‌های پمپئو درباره نسبت دادن این حملات به گروه‌های مقاومت و زخمی شدن غیرنظامیان عراقی در شرایطی مطرح شده است که پایگاه خبری صابرین‌نیوز اعلام کرد که این شلیک‌های پدافند سفارت امریکا بوده که به ساختمان‌های مجتمع مسکونی القادسیه در منطقه الخضرا آسیب‌هایی را وارد کرده و منجر به وحشت اهالی منطقه الکراده، القادسیه و الجادریه شده است.

گروه مقاومت کتائب حزب‌الله شب گذشته با انتشار بیانیه‌ای با حمله راکتی به سفارت امریکا مخالفت و اعلام کرد که «گلوله‌باران سفارت شر (شیطان) در زمان کنونی یک رفتار کنترل نشده و غیرمنضبط تلقی می‌شود و مقامات ذی‌صلاح باید عاملان این حمله را تحت پیگرد قرار داده و آن‌ها را دستگیر کنند.»

کتائب حزب‌الله تأکید کرد: «ما شلیک بی‌رویه و خودسرانه راکت به پادگان نظامی در سفارت امریکا را محکوم می‌کنیم، زیرا تهدیدی واقعی برای جان غیرنظامیان است.»

این گروه مقاومت ادامه داد: «ما خواستار عاری‌سازی مناطق مسکونی و امن در بغداد از مظاهر فعالیت‌های نظامی ایالات متحده هستیم.»

همچنین هادی العامری، رئیس ائتلاف «الفتح» در پارلمان عراق با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما به‌شدت حمله به هیئت‌های دیپلماتیک و تیراندازی‌هایی را که با آن همراه شد و موجب وحشت شهروندان در بغداد شد محکوم می‌کنیم.» وی افزود: چنین بمباران‌هایی به هر بهانه‌ای که انجام شود، غیرقابل توجیه است و دستگاه‌های امنیتی باید به مسئولیت خود در قبال حفظ امنیت و اعمال قانون عمل کنند.

مقتدی الصدر، رهبر جریان صدر عراق هم در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «به خطر انداختن جان غیرنظامیان به بهانه مقاومت در برابر اشغالگران، دینی بر گردن شبه‌نظامیان است؛ چیزی که قبلاً هم به اطلاع آن‌ها رسانده‌ایم.»

وی با تأکید بر اینکه احدی حق استفاده از سلاح خارج از چارچوب کنترل دولت را ندارد، گفت: «دولت در بغداد حالت فوق‌العاده اعلام کند و منحصراً از ارتش برای حفاظت از غیرنظامیان و هیئت‌های دیپلماتیک استفاده کند و ما هم برای همکاری امنیتی در این خصوص در نهایت آمادگی هستیم.» الصدر گفت: «پارلمان هم باید با سفارت امریکا مذاکره کند تا دست از اشغالگری، زورگویی و دخالت در امور عراق بردارند تا امنیت عراق مصون بماند.»

رهبر جریان صدر گفت: «همه کسانی که سلاح را خارج از کنترل دولت و مغایر با تصمیم عقلانی و اجماعی به کار می‌گیرند یا تروریست یا غیرقانونی و غیرشرعی هستند.»

واکنش ایران

سخنگوی وزارت خارجه درباره اصابت چندین راکت به منطقه سبز بغداد هم گفت: اماکن دیپلماتیک ایران در عراق بار‌ها مورد حمله واقع شده است. ما سیاست یکسانی داشتیم که حمله به اماکن دیپلماتیک و مسکونی مردود است و قابل قبول نیست. سعید خطیب‌زاده گفت:، ولی نوع این حمله و زمان آن و بیانیه‌ای که وزیر خارجه امریکا صادر کرده نشان می‌دهد زمان آن خیلی مشکوک است و انگار بیانیه‌ای را از قبل آماده کرده بودند که منتشر کنند. قویاً اظهارات وزیر خارجه امریکا را محکوم می‌کنم؛ وزیر خارجه‌ای که شناخته شده دروغ می‌گوید و چه در این مقام و چه در زمانی که رئیس سیا بود.

وی افزود: دولت عراق حتماً با جدیت براساس وظیفه‌ای که دارد مسببان و عاملان را پیدا خواهد کرد. به رژیم امریکا هشدار می‌دهم به دنبال آتش‌افروزی و متشنج کردن اوضاع در این روز‌ها نباشد.

سخنان استفان هیکی، سفیر لندن در بغداد، که در واکنش به جمله یک شنبه گفته است «تا زمانی که گروه‌های مسلح به انجام چنین اقداماتی آن‌هم با معافیت از مجازات طبق قانون ادامه می‌دهند، عراق هیچ‌گاه یک کشور با ثبات و خوشبخت نخواهد شد»، نشان می‌دهد که غربی‌ها روی پروژه بی‌ثبات‌سازی عراق حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند به خصوص که سالگرد اقدام تروریستی امریکا در به شهادت رساندن سردار سلیمانی نزدیک است و امریکایی‌ها امیدوارند با اقدامات متعدد مقاومت در شرایطی انفعالی قرار دهند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار