کد خبر: 1032176
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۱
عضو پیشین شورای امنیت ملی امریکا:
ستاد انتخاباتی رئیس‌جمهور امریکا با بیانیه رودی جولیانی، وکیل جنجالی او بار دیگر از دیوان عالی این کشور خواسته نتیجه انتخابات ۲۰۲۰ را لغو کند. از طرفی، در پی انتشار پیام‌هایی از کاخ سفید در فراخواندن حامیان ترامپ به خشونت، یک مقام عالی رتبه امنیتی از تلاش ترامپ برای شورش و به نوعی براندازی دولت سخن گفته است. به این ترتیب، هشدار چندی پیش رئیس پیشین سازمان سیا درباره آینده خطرناک، بیش از پیش به تحقق نزدیک می‌شود.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: دونالد ترامپ دست بردار نیست، این شاید تعبیری باشد که بتوان آن را برای تشریح پافشاری‌های رئیس‌جمهور امریکا برای ابطال نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر (۱۳ آبان) به کار برد. ستاد انتخاباتی او بامداد دو شنبه اعلام کرد که بار دیگر از دیوان عالی می‌خواهد که نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری را لغو کند. در بیانیه‌ای که رودی جولیانی، وکیل شخصی ترامپ و سرپرست تیم حقوقی وی منتشر کرده، آمده است که ستاد انتخاباتی رئیس‌جمهور دادخواستی را به دیوان عالی ارائه داده و خواستار تغییر سه حکم دادگاه پنسیلوانیا درباره آرای پستی در این ایالت شده است. وکیل ترامپ در ادامه توضیح داد که آن‌ها می‌خواهند تمام راهکار‌های مناسب پیگیری شود تا مجلس قانونگذاری پنسیلوانیا مجاز به انتقال۲۰ رأی الکترال این ایالت به ترامپ شود. این در حالی است که جو بایدن، نامزد حزب دموکرات با اختلاف ۸۰هزار رأی مردمی در پنسیلوانیا، توانست ۲۰ رأی الکترال این ایالت را از آن خود کند. جاشوا داگلاس، استاد حقوق انتخاباتی در دانشگاه کنتاکی، این دادخواست ستاد ترامپ را «بیهوده و پوچ» توصیف و تأکید کرد که این اقدام مانعی برای رئیس‌جمهور شدن بایدن در تاریخ بیستم ژانویه نخواهد بود.

امریکا در آستانه روز‌های خطرناک

با دامنه‌دار شدن تنش‌های انتخاباتی در امریکا و تداوم خودداری ترامپ از پذیرش نتیجه انتخابات، در روز‌های پس از انتخابات، مواردی مانند کودتا و حکومت نظامی مطرح شد و حالا کار تا جایی بالا گرفته است که به براندازی نیز اشاره می‌شود که یادآور سخنان چندی پیش جان برنان، رئیس پیشین سازمان جاسوسی امریکا (سیا) است. برنان حدود دو هفته پس از انتخابات، درباره پافشاری ترامپ بر تقلب هشدار داده و به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفته بود: «۶۰ روز آینده با حضور ترامپ در کاخ سفید، روز‌های بسیار خطرناکی پیش رو است، ترامپ همچنان قصد ربودن انتخابات از بایدن را دارد.»

در این مدت، رسانه‌های امریکایی، از احتمال توسل ترامپ به حکومت نظامی برای استقرار ارتش در ایالت‌های کلیدی برای تغییر نتیجه انتخابات خبر داده بودند. در جریان جلسه روز جمعه ۱۸ دسامبر (۲۸ آذرماه) در دفتر کار کاخ سفید، بحث برقراری حکومت نظامی مطرح شد که واکنش توأم با وحشت برخی از افراد حاضر در این جلسه را به دنبال داشت. از طرفی، پس از اینکه ترامپ از عبارت حکومت نظامی در صفحه توئیترش استفاده کرد- عبارتی که طی روز‌های اخیر، مایکل فلین، مشاور سابق امنیت ملی کاخ سفید به شخص رئیس‌جمهوری توصیه کرده بود- سی‌ان‌ان به نقل از الیزابت نیومن، دستیار سابق مشاور امنیت ملی در دولت ترامپ اعلام کرد که مفهوم پیام ترامپ برای هوادارانش این است که او به براندازی حکومت در امریکا فکر می‌کند.

جنگ داخلی و براندازی حکومت

الیزابت نیومن درباره این نگرانی به سی‌ان‌ان گفت: «توطئه افراد حامی ترامپ مبتنی بر قانون شورش مصوب سال ۱۸۰۷ میلادی است. بنابر این قانون، چنانچه در امریکا شورش و قیامی رخ دهد که به بلوا در این کشور منتهی شود، شخص ریاست جمهوری مجاز به اعمال حکومت نظامی است.»‌نیومن که به گفته سی‌ان‌ان همچنین مشاور در گروه ضد ترامپ موسوم به «با یکدیگر به دفاع از دموکراسی بپردازیم» است به این شبکه خبری گفت: «مفهومی که [این عبارت]برای گروه‌های افراطی آشوبگر هوادار ترامپ به ویژه گروه‌های فرانژادپرست سفیدپوست در بردارد، تسریع در سرنگون کردن حکومت و دولت امریکا دارد. این گرو ه‌ها بر این باورند که با ایجاد آشوب و اغتشاش در امریکا، وقوع جنگ داخلی در امریکا تسریع می‌شود.»

نیومن درادامه به سی‌ان‌ان گفت: «بنابراین، زمانی که چنین افراد و گروه‌هایی از رئیس‌جمهور امریکا می‌شنوند که وی از ایده اعمال حکومت نظامی استقبال می‌کند، باید به‌طور قطع شاهد اقدامات آشوبگرانه برای آنکه (مکانیزم) قانون شورش توسط شخص رئیس‌جمهوری فعال شود، باشیم.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار