کد خبر: 1032174
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۶
سرهنگ علی صباحی‌فرد
احساس امنیت در حقیقت یک تولید جمعی است که نهاد‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ارکان جامعه از جمله مردم، حاکمیت، رسانه‌ها و پلیس در ایجاد و ارتقای آن نقش اساسی دارند. این مهم نقش قابل ملاحظه‌ای در پیشرفت فرد و جامعه ایفا می‌کند و شکوفایی جامعه را به همراه خواهد داشت.

در مقابل احساس امنیت، احساس ناامنی حالتی تهدیدآمیز توأم با خطر سلب آسایش است که عامل عمده‌ای برای برهم زدن تعادل حیاتی، روانی، اقتصادی، سیاسی و امور شخصی محسوب می‌شود.

در شرایط موجود گسترش فضای مجازی تأثیر مستقیم و بسزایی در کاهش و افزایش احساس امنیت افراد جامعه ایفا می‌کند، به گونه‌ای که انتشار تصویر یک سرقت خشن مانند زورگیری شدیداً افکار و احساسات عمومی جامعه را متأثر می‌کند و تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد.

شکی نیست که احساسات نقش قابل توجهی در بروز و ظهور رفتار و کنش‌ها و واکنش‌های ما خواهد داشت. از این‌رو انتشار یک صحنه زورگیری بیش از آنکه موجب حل یک مشکل یا معضل و واقعیت شود، موجب تشویش افکار عمومی جامعه و خدشه وارد شدن به امنیت جامعه خواهد شد.

نباید فراموش کرد که امنیت مهم‌ترین شاخصه و لازمه هر جامعه‌ای است که پایه و اساس ایجاد آسایش و آسودگی خاطری است که در سایه آن تعالی و رشد و شکوفایی در حوزه‌های مادی و معنوی تحقق پیدا خواهد کرد. از سوی دیگر می‌توان اذعان داشت که احساس امنیت به مراتب مهم‌تر و اثرگذارتر از خود امنیت است، چراکه احساس امنیت در واقع همانند روح، اصالت و ماهیت امنیت است که در صورت نبودن آن امنیت، ماهیت واقعی خود را از دست خواهد داد، لذا باید توجه داشت که مهم‌ترین داشته و سرمایه هر جامعه‌ای امنیت و احساس امنیت آن جامعه است که به هیچ وجه نباید اجازه داد حتی خدشه‌ای به آن وارد آید.

در روز‌های اخیر مشاهده می‌شود که برخی افراد با انتشار تصاویر و کلیپ‌هایی از حوادث ناخوشایند از جمله زورگیری که در واقع برخی از این تصاویر گاهی مربوط به چند سال گذشته بوده را منتشر می‌کنند که امنیت جامعه را زیر سؤال می‌برد و احساس امنیت جامعه را مخدوش می‌کند. این کار تنها باعث زیر سؤال رفتن امنیت پایدار و باثباتی می‌شود که در ایران اسلامی و تهران بزرگ قرار دارد. البته نباید فراموش کرد که جرائم متناسب با موضوعات و مسائل اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و دینی در جوامع مختلف است و همه این عناصر در وقوع، افزایش و کاهش جرائم دخیل هستند و نمی‌توان مدعی شد جامعه‌ای وجود دارد که در آن هیچگونه جرم و تخلفی به وقوع نمی‌پیوندد و صدالبته نمی‌توان چنین مدینه فاضله‌ای را پیدا کرد که همه چیز بر اساس ضوابط اخلاقی و قانونی انجام شود.

از این‌رو بزرگ‌نمایی، اگراندیسمان و واگویه اینگونه حوادث ناگوار و ناخوشایند صرفاً می‌تواند امنیت روانی جامع را متأثر کند و احساس امنیت را کاهش دهد که با هر نیت و قصدی انجام شود، خروجی و ماحصل آن زیر سؤال رفتن امنیت و ملتهب شدن افراد یک جامعه و ترویج حس بدبینی و ناامنی است.

توصیه می‌شود کسانی که از سوی سارقان، مجرمان و زورگویان مورد تعدی قرار می‌گیرند در صورت داشتن تصاویری از حادثه پیش آمده، آن را برای شناسایی مجرمان در اختیار پلیس قرار دهند و از انتشار آن در فضای مجازی خودداری کنند؛ چه بسا انتشار نابهنگام اینگونه تصاویر منجر به متواری شدن سارقان و مجرمان شود؛ لذا لازم است مدارک و مستندات موجود صرفاً در اختیار کارآگاهان پلیس قرار گیرد تا آن‌ها پیگیری‌ها و پی‌جویی‌های لازم را به‌عمل آورند.

امروز ایران اسلامی و پایتخت آن در مقایسه با کشور‌های دیگر از امنیت باثبات و قابل قبولی برخوردار است و نباید اقدام وقیحانه چند سارق زورگیر را نشانه و دلیل نبودن امنیت دانست، از این‌رو فراموش نکنیم که با وجود دشمنان قسم خورده و کینه‌توزی همچون امریکا، اسرائیل و مزدوران و دست‌نشانده‌های آن‌ها در منطقه -که علنی اعلام داشته‌اند درصدد ضربه زدن و برهم زدن امنیت کشور عزیزمان هستند‌- ایران اسلامی و همیشه سرافراز ما از امنیت مطلوبی برخوردار است که همه باید تلاش کنیم تا این مهم به خوبی صیانت و تقویت شود.

*رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس پایتخت
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار