کد خبر: 1032098
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۸
بازار سکه و طلا در آذر ماهی که گذشت
عضو هیات رئیسه اتحادیه طلا و جواهر استان تهران گفت: برخلاف سال‌های قبل در آذر ۹۹ شاهد تثبیت نسبی قیمت‌ها در بازار سکه وطلا بودیم.
سرويس اقتصادی جوان آنلاين: محمد کشتی آرای افزود: در آذرماه امسال و با توجه به روز‌های پایانی سال میلادی، قیمت انس جهانی افزایش داشت، ولی این افزایش با شوک همراه نبود به طوری که هر انس در بازار‌های مالی جهانی در محدوده ۵۰ دلار نوسان قیمت داشت.

وی تصریح کرد: کاهش قیمت ارز موجب شد تاثیرات افزایش نرخ انس جهانی در بازار‌های داخلی خنثی شود.

پایین آمدن قیمت طلا، هیجان سرمایه گذاری در بازار سکه و طلا را کاهش داد

وی بیان کرد: کاهش روزانه و تدریجی نرخ ارز و رسیدن آن به کانال ۲۵ هزار تومان در آخرین روز آذرماه، تاثیر عمده‌ای در کاهش و تثبیت قیمت طلا و سکه داشت. در طول آذرماه قیمت سکه تغییرات عمده‌ای نداشت و در محدوده ۱۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان نوسان قیمت داشت، اما میل به کاهش قیمت سکه در بازار بیشتر بود.

کاهش انگیزه نسبت به خرید طلا

وی درباره دلایل این مساله توضیح داد: علت مهم این مساله، کاهش نرخ ارز بود و نکته قابل توجه این بود که پیش بینی می‌شدهمانند سال‌های قبل شاهد افزایش تقاضا در بازار باشیم، اما پایین آمدن قیمت طلا، انگیزه و هیجان خرید و سرمایه‌گذاری روی طلا را کاهش داده و به دلیل کاهش تقاضا برای خرید سکه و طلا، شاهد افت حباب سکه در بازار هستیم.

این فعال بازار طلا و جواهر ادامه داد: حباب قیمت سکه در اوایل آذرماه در محدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بود و در آخرین روز پاییز ۹۹ به حدود ۷۵۰ هزار تومان کاهش یافت.

وی خاطر نشان کرد: در بعضی از روز‌ها حباب سکه از محدوده ۷۵۰ هزار تومان هم پایین‌تر آمد و حتی به ۶۵۰ هزار تومان هم کاهش یافت که نشان‌دهنده کاهش تقاضا در بازار است.

وی تاکید کرد: سه عامل؛ قیمت انس جهانی، نرخ ارز و میزان عرضه و تقاضا سبب شد تا در آذر ۹۹ شاهد ثبات نسبی قیمت ارز، سکه و طلا را شاهد شویم.

کشتی آرای گفت: قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز در محدوده یک میلیون و ۱۳۰ هزار نوسان داشت که نکته مثبتی در این بازار به شمار می‌آید.

وی تاکید کرد: شرایط امسال بازار بسیار متفاوت بود به طوری که هر سال در آذرماه شاهد افزایش و نوسان شدید قیمت‌ها بودیم، اما امسال بازار دارای آرامش بود.

چرایی افزایش نیافتن نرخ انس جهانی

وی تصریح کرد: یکی از علت‌های کاهش نرخ ارز و تثبیت قیمت طلا را باید خبر‌های خوب در زمینه تولید واکسن کرونا در دنیا دانست که سبب بارقه‌های امید نسبت به افزایش و رشد اقتصادی جهانی شده و نشان‌دهنده مثبت شدن شاخصه‌های اقتصادی است.

وی افزود: اقتصاد بسیاری از کشور‌ها به دلیل بیماری کرونا کوچک شده یا رشد منفی پیدا کرده اند، اما با توجه اظهارنظر‌ها و اخبار مثبت در مورد واکسن کرونا به نظر می‌رسد در روز‌های آینده شاهد کاهش قیمت انس جهانی باشیم.

وی تصریح کرد: این در حالی است که پیش بینی شده بود در پایان سال ۲۰۲۰، قیمت انس جهانی به بالای ۲ هزار دلار برسد که چنین اتفاقی نیافتاد البته پیش از آذرماه این مساله رخ داد، اما پس از آن قیمت جهانی انس کاهش یافت.

نائب رییس اتحادیه طلا و جواهر درباره وضعیت بازار در زمستان گفت: بر اساس شواهد موجود و همچنین تحولات سیاسی و اقتصادی جهانی و عزم بانک مرکزی نسبت به مدیریت نرخ ارز به نظر می‌رسد شاهد افزایش قیمت در بازار سکه و طلا نبوده و در مقابل شاهد تثبیت قیمت‌ها در این حوزه باشیم.

وی افزود: نوسانات معمول و روزانه در بازار اتفاق خواهد افتاد و قیمت طلا و سکه هم تابعی از نرخ ارز و قیمت جهانی خواهد بود. قیمت جهانی نیز با توجه به نشانه‌های مثبت واکسن کرونا سبب شده تا انس جهانی میل به افزایش قیمت نداشته باشد و این نشانه‌های مثبت تاثیر خود را بر اقتصاد جهانی نشان می‌دهد و زمانی که شاخص‌های اقتصادی دنیا مثبت شود به طور طبیعی تقاضا و سرمایه گذاری بر روی طلا کاهش می‌یابد و اگر خوشبینانه پیش بینی کنیم، قیمت طلا در بازار‌های جهانی افزایش نخواهد داشت، اما به نظر می‌رسد کاهش قیمت در این بازار اتفاق بیافتد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار