کد خبر: 1032004
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۹
فریدون حسن
پذیرش شکست، قبول اشتباه و جرئت عذرخواهی چند نکته ویژه و مهم است که در بسیاری از اتفاقات تلخ ورزش کشور به فراموشی سپرده شده و جای خود را به بهانه‌جویی، توهین، تحقیر و سفسطه داده است. با این حال آنچه شامگاه شنبه از سوی باشگاه پرسپولیس و قبل از آن سرمربی این تیم دیده شد، نشان از حرکتی رو به جلو برای رسیدن به قله‌های کمال و قهرمانی دارد.

یحیی گل‌محمدی می‌توانست خیلی راحت همه چیز را به گردن بی‌توجهی‌های مسئولان ورزش کشور، کارشکنی‌های کنفدراسیون فوتبال آسیا، داوری مسابقه و در نهایت نامهربانی زمین و زمان بیندازد، اما در عوض این بهانه‌های نخ‌نما شده، گفت: «همین‌جا از تمام طرفداران عذرخواهی می‌کنم. باید خودمان را تقویت کنیم و برای دوره‌های بعد تلاش بیشتری داشته باشیم تا بتوانیم به قهرمانی این رقابت‌ها دست یابیم. به تیم اولسان هم تبریک می‌گویم، چراکه شایسته بودند. از تمام دست‌اندرکاران این مسابقات نیز تشکر می‌کنم.»

کار به همین‌جا ختم نشد و باشگاه پرسپولیس در اقدامی کاملاً حرفه‌ای و اخلاق‌مدارانه با تأیید اقدام سرمربی خود بدون بهانه‌جویی از تلاش دوباره برای به دست آوردن موفقیت‌های بیشتر بیانیه‌ای صادر و اعلام کرد: «در مقام باشگاه از هواداران عذرخواهی می‌کنیم که با وجود تمام تلاشی که صورت گرفت، موفق به کسب عنوان قهرمانی نشدیم، اما مقام قهرمانی غرب آسیا و نایب‌قهرمانی لیگ قهرمانان را که جایگاه کوچکی در قاره پهناور آسیا نیست در شب میلاد حضرت زینب (س) تقدیم شهدای مدافع سلامت و پرستاران عزیز می‌کنیم که در طول یک‌سال گذشته با جانفشانی خود، امیدبخش زندگی ایرانیان بوده‌اند. در مکتب پرسپولیس بهانه‌جویی جایی ندارد و ما در کمال ادب از هواداران خود عذرخواهی می‌کنیم و برای ساختن آینده‌ای بهتر تلاش خواهیم کرد.»

چنین رفتاری را تاکنون به ندرت در فوتبال باشگاهی ایران شاهد بوده‌ایم و شاید به آن عادت نداشته باشیم. ما عادت داریم وقتی که تیمی می‌بازد، مسببان شکست یا مصاحبه نکنند یا اینکه همه به جز خود را مقصر شکست قلمداد کنند. عادت داریم که بشنویم «ما خوب بودیم، اما نگذاشتند که نتیجه بگیریم»، نمونه چنین حرف‌هایی را این روز‌ها بعد از هر بازی لیگ برتر زیاد می‌شنویم، اما حالا گویا اتفاق جدیدی در شرف وقوع است. پرسپولیس شایسته عنوان قهرمانی آسیا بود و همه هم خوب می‌دانیم که عوامل زیادی دست به دست هم دادند تا این مهم برای پرسپولیس اتفاق نیفتد، ولی اینکه سرمربی تیم و مسئولان باشگاه این‌چنین متعهدانه با عذرخواهی از هواداران حرف از تلاش بیشتر و حرکت رو به جلو می‌زنند حتی از قهرمانی هم ارزشمندتر است.

مهم‌تر اینکه این رفتار حرفه‌ای می‌تواند درسی باشد برای تمام فوتبال ایران، درسی که در تمام این سال‌ها هیچگاه نخواستیم آن را باور کنیم و بیاموزیم. فینال لیگ قهرمانان ۲۰۲۰ تمام شد و به تاریخ پیوست، اما فوتبال همچنان ادامه دارد و ما باید قبول کنیم که امروز به سبب کار زیربنایی، امکانات و تجهیزات و مهم‌تر از همه حرفه‌ای‌گری از فوتبال شرق آسیا و حتی برخی کشور‌های اطرافمان عقب هستیم. باید بپذیریم که برای رسیدن به قطار در حال حرکت با شتاب آسیا باید تلاش کنیم و بیشتر بیاموزیم تا مثل بازی شنبه مغلوب رفتار‌های اشتباه خودمان نشویم. باید قبول کنیم که اگر بخواهیم با همان تفکرات سابق جلو برویم خیلی زود از صحنه اول فوتبال آسیا بیرون خواهیم رفت و دیگر جایی در بین بزرگان قاره کهن نخواهیم داشت.

پرسپولیس قهرمان نشد، اما رفتار یحیی گل‌محمدی و بیانیه باشگاه پرسپولیس حرکتی قهرمانانه و پهلوانانه بود برای فوتبال ایران، برای فوتبالی که حالا باید آموخته باشد که با هوچی‌گری و سروصدا به راه انداختن و محکوم کردن بیهوده و بی‌حاصل زمین و زمان و این و آن نمی‌توان موفق شد. فوتبالی که با الگو قرار دادن امثال گل‌محمدی باید یاد بگیرد که برای موفقیت تلاش کند. این حرکت را باید به فال نیک گرفت و امیدوار بود به آینده‌ای که با چنین تفکراتی حتماً پربارتر و موفق‌تر پیش‌رویمان خواهد بود. فراموش نکنیم که علت اصلی درجا زدن‌هایمان همین عدم پذیرش اشتباهات و عدم شجاعت قبول تقصیر شکست‌هاست. فراموش نکنیم که برای موفقیت باید مشکلاتمان را بشناسیم و آن‌ها را ریشه‌ای حل کنیم، نه اینکه با دشمن‌تراشی واهی عالم و آدم را مقصر شکست‌هایمان بدانیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار