کد خبر: 1031725
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۸
پرونده رقابت‌های لیگ قهرمانان ۲۰۲۰ آسیا در حالی امروز بسته می‌شود که پرسپولیس بار دیگر یک پای فینال است. تیمی که دو فصل قبل نیز با برانکو حضوری درخشان در این رقابت‌ها داشت و با شایستگی به فینال رسید، اما با دست بسته در فینال نتوانست به حق خود برسد، حالا بار دیگر با یحیی حضور در فینال لیگ قهرمانان آسیا را تجربه می‌کند و این‌بار درصدد آن است که با جام پرونده این بازی‌ها را ببندد. هرچند که دست یحیی هم مانند برانکو در این رقابت‌ها بسته است.
دنیا حیدری
سرویس ورزشی جوان آنلاین: مصاف با اولسان هیوندا می‌توانست عادلانه‌تر باشد اگر کنفدراسیون فوتبال آسیا ناجوانمردانه دست یحیی را با محروم کردن عیسی آل‌کثیر در پوست گردو نمی‌گذاشت تا در پی جدایی علیپور، ترابی، شجاع و بیرانوند کار سرخپوشان بار دیگر در فینال لیگ قهرمانان آسیا سخت، نفسگیر و نابرابر شود، آن‌هم برابر تیمی که با هشت پیروزی متوالی، ۲۰ گل زده و تنها پنج گل خورده در فینال برابر یحیی و شاگردانش صف‌آرایی می‌کند. نایب‌قهرمان لیگ کره برخلاف سرخپوشان که هفته‌هاست هیچ بازی نداشتند از کوران مسابقات می‌آید و این مسئله در کنار نیمکت خالی پرسپولیس می‌تواند روز سختی را برای یحیی و یارانش که با هدف کسب جام قدم به میدان می‌گذارند رقم بزند. با وجود این یحیی قاطعانه می‌گوید که تیمش یک راه بیشتر ندارد و آن هم پیروزی است: «تقابل ما می‌تواند یکی از بهترین و مهیج‌ترین بازی‌های آسیا را رقم بزند. اولسان تیم خوبی دارد و برای بردن مبارزه می‌کند، ما هم آماده مسابقه هستیم و برای دیدار فینال یک راه بیشتر نداریم و آن هم بردن است. به تنها چیزی که فکر می‌کنیم و روی آن تمرکز داریم قهرمان شدن است، چراکه می‌خواهیم با قهرمانی دل هواداران خود و مردم ایران را شاد کنیم، اما برای نیل به این هدف، داشتن تمرکز و زدن ضربات آخر خیلی مهم است.» سیدجلال هم مانند سرمربی پرسپولیس تأکید می‌کند که سرخپوشان آماده فینال و کسب قهرمانی هستند.

تبحر اولسان

تیم یحیی اگرچه بازیکنان کلیدی بسیاری را قبل و بعد از راهیابی به فینال لیگ قهرمانان آسیا از دست داده، اما همچنان دروازه و خط دفاع این تیم از نقاط قوت آن به شمار می‌رود و گذشت از سد خط دفاعی کار سختی برای حریفان است. با وجود این اولسان هیوندا نیز تبحر خاصی در گلزنی دارد. سبک بازی این تیم در مسیر فینال در اختیار داشتن مالکیت توپ و اداره کردن بازی است، به طوری که به ندرت دیده شده تیمی بتواند در عمده دقایق بازی تاکتیک خود را به تیم کره‌ای تحمیل کند و همواره این اولسان بوده که مالکیت توپ و میدان را به دست داشته، حتی در بازی‌های حذفی که بنا به شرایط تیم‌ها محتاط‌تر بازی می‌کنند و تنها در بازی برابر بیچینگ گوان چین که اولسان از دقیقه ۲۱ پیش افتاد، تیم ژاپنی توانست بازی مالکانه‌ای مقابل حریف کره‌ای داشته باشد که البته این مالکیت هم نتوانست مانع پیروزی اولسان شود و این کار را برای شاگردان یحیی سخت می‌کند، چراکه معضل اصلی پرسپولیس جدا از خالی بودن دست یحیی برای انتخاب بازیکن به دلیل نیمکت خالی، مهاجمان بی‌فروغ این تیم و خط حمله‌ای است که بزرگ‌ترین ضعف پرسپولیس به شمار می‌رود.

پرسپولیس حریف سرسختی است

با وجود مشکلات عیان پرسپولیس، کیم دو هونگ، سرمربی اولسان تأکید می‌کند که تیمش کار سختی برابر سرخپوشان ایرانی دارد: «پرسپولیس تیم سرسختی است که منظم بازی می‌کند و کسب امتیاز از این تیم آسان نیست، اما شیوه بازی ما تغییر نمی‌کند. من به این بازیکنان اعتقاد دارم و مهم نیست در چه بازی قرار داریم و چقدر یک مسابقه می‌تواند اهمیت داشته باشد. ما در این رقابت بسیار سخت تلاش کردیم و خودمان را آماده تا بتوانیم دیدارمان را تا انتها به اجرا بگذاریم. من معتقدم که ما می‌توانیم قهرمان شویم.»

معضل تیم یحیی

 خط حمله پرسپولیس با حضور عیسی آل‌کثیر می‌توانست پرفروغ ظاهر شود، اما با محرومیت ناعادلانه او کار برای سرخپوشان سخت شد. اگرچه پرسپولیس نفرات تأثیرگذاری در ترکیب دارد، اما معضل بزرگ این تیم نه بازی‌سازی که به ثمر رساندن ضربات آخر است. مشکلی که مهاجمانی، چون رمضانی و عبدی هنوز از عهده حل آن برنیامده‌اند و باید دید که در بازی فینال لیگ قهرمانان که یکی از مهم‌ترین دیدار‌های سال برای پرسپولیس و یارانش است، می‌توانند از عهده حل و فصل این مشکل برآیند و اولسان را با دست خالی راهی کره کنند یا سرنوشت تیم برانکو در بازی با کاشیما بار دیگر برای پرسپولیس تکرار می‌شود.   

ضعف و قوت تیم کره‌ای

با وجود سختی‌های بسیار و قدرت غیرقابل انکار حریف کره‌ای، اما اولسان هم نقطه ضعف‌هایی دارد که مهم‌ترین آن لو دادن توپ در تنگناست. مهاجمان یا حتی بازی‌ساز‌های تیم پرسپولیس و نفراتی، چون امیری و بشار می‌توانند با وارد کردن فشار روی خط دفاع اولسان، آن‌ها را ناچار به دادن پاس‌های اشتباه و لو دادن توپ کنند و موقعیت بسازند. کاری که ژاپنی‌ها انجام دادند و به نتیجه هم رسیدند. با وجود این نقاط قوت این تیم هم کم نیست. جین هو، کاپیتان اولسان از جمله بازیکنان مؤثری است که در همه جای زمین حضور دارد. مغز متفکر و اثرگذارترین بازیکن این تیم یون بیت گارام، هافبک شماره ۱۰ اولسان است که چهار گل و سه پاس گل در لیگ قهرمانان آسیا به ثبت رسانده است. بیورن یانسن، مهاجم ۱۹۶ سانتی‌متری اولسان با پنج گل زده هم از دیگر بازیکنان خطرناک این تیم است. اما شاید مهم‌ترین بازیکن خط حمله اولسان جونیور نگرائو، مهاجم برزیلی این تیم باشد که با وجود ۳۳ سال سن در بازی نیمه‌نهایی برابر ژاپنی‌ها ۱۲۰ دقیقه بازی کرد و در دقایق واپسین با گرفتن یک پنالتی و تبدیل آن به گل زهرش را به حریف ریخت.

مسیر فینال

اولسان هیوندا کره جنوبی رقابت‌های این فصل لیگ قهرمانان آسیا را با تساوی یک – یک مقابل اف‌سی‌توکیو آغاز کرد، اما در ادامه هر پنج دیدار خود را برابر اف‌سی توکیو، شانگ‌های شنهوا و پرث‌گلوری با پیروزی پشت سر گذاشت تا با کسب ۱۶ امتیاز به عنوان صدرنشین گروه F به مرحله یک‌هشتم نهایی صعود کند، آن هم با ۱۴ گل زده و تنها پنج گل خورده که نشان از یک خط حمله و خط دفاع قوی دارد. اولسان در یک‌هشتم ملبورن ویکتوریا را با برتری ۳ بر صفر پشت سر گذاشت و در یک‌چهارم نیز با حساب ۲ بر صفر از سد بیجینگ گوان گذشت و در نیمه‌نهایی هم در مصافی ۱۲۰ دقیقه‌ای موفق به برتری ۲ بر یک مقابل ویسل کوبه شد تا در فینال برابر پرسپولیس قرار گیرد. تیمی که اگرچه رقابت‌های این فصل را با شکست ۲ بر صفر مقابل الدحیل آغاز کرد و در گام بعدی نیز با الشارجه به تساوی ۲-۲ رضایت داد، اما در ادامه رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا که به دلیل کرونا چند ماهی متوقف شده بود، عملکرد چشمگیری داشت و با برتری یک بر صفر مقابل التعاون عربستان در دو بازی رفت و برگشت، برتری یک بر صفر مقابل الدحیل و برد پرگل ۴ بر یک مقابل الشارجه توانست با کسب ۱۰‌امتیاز به عنوان صدرنشین گروه C به مرحله بعد راه یابد و در ادامه با برتری یک بر صفر مقابل السد در یک‌هشتم نهایی، پیروزی ۲ بر صفر مقابل پاختاکور در یک‌چهارم و شکست ۵ بر ۳ النصر عربستان در نیمه‌نهایی (در ضربات پنالتی) بار دیگر به فینال این رقابت‌ها راه یافت.

گلر‌های مطمئن نقطه قوت ۲ تیم

یکی از نقاط قوت دو تیم، گلر‌های آن‌ها هستند. پرسپولیس و اولسان هر دو از گلر‌های مطمئنی سود می‌برند. بعد از جدایی بیرانوند کمتر کسی تصورش را می‌کرد که لک بتواند به این سرعت جای او را پر کند، اما خرید تابستانی سرخپوشان که گویی سال‌ها انتظار حضور درون چارچوب دروازه این تیم را می‌کشیده با اعتماد به نفسی مثال زدنی، شروعی باصلابت و بدون اشتباه داشت و تا به اینجای کار توانسته در بازی‌های لیگ و همچنین رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا دروازه خود را در جریان بازی بسته نگه دارد و تنها دو بار از روی نقطه پنالتی دروازه‌اش روی ضربات معزعلی و حمدالله عبدالرزاق، ستاره‌های الدحیل قطر و النصر عربستان باز شده و با وجود اینکه در دو بازی نخست این رقابت‌ها در جمع سرخپوشان نبود، اما با پنج کلین‌شیت بهترین گلر این رقابت‌ها از این حیث است. سو هیوک چو نیز شرایطی مشابه لک دارد. او یکی از بهترین گلر‌های آسیاست که با ۲۵ نجات دروازه همانند برند جونز، دروازه‌بان استرالیایی تیم فوتبال النصر که در نیمه‌نهایی مغلوب پرسپولیس شد، بهترین عملکرد را در میان گلر‌های حاضر در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا به نام خود ثبت کرده است.  چو که در آخرین مرحله گروهی درون دروازه اولسان قرار نگرفت، بیش از سه کلین‌شیت در راه فینال ۲۰۲۰ نداشته و همانند لک خیلی اتفاقی و به دلیل بیماری جو هیون وو، گلر ملی‌پوش و ۲۹ ساله تیم فوتبال اولسان هیوندای در ۳۳ سالگی و در یکی از تاریخی‌ترین مقاطع باشگاه کره‌ای فرصت بازی پیدا کرده و عملکرد خوبی هم از خود به نمایش گذاشته، آن هم در شرایطی که فصل گذشته حتی یک دقیقه هم فرصت بازی در «کی لیگ» را پیدا نکرده بود. حالا، اما با راه یافتن ترکیب اصلی این تیم تنها در نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان هفت مرتبه دروازه تیمش را نجات داده و سهم پررنگی در فینالیست شدن اولسان داشته است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار